Svar: 8 mdr. og ammes om natten

4. februar 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er ingen tvivl om at væske i ørerne kan spille ind på jeres datters behov for brystet om natten. Når hun har væske i ørerne, så stiger trykket i øret og det betyder, at når hun har sovet lidt, så får hun ondt i sit øre. Når hun så kommer lidt på højkant og tilbydes brystet, så falder trykket i øret - derfor hjælper det at die kortvarigt, hvorefter hun puttes, sover igen indtil trykket så atter stiger og hun får ondt og derfor søger brystet igen...

Det er derfor vigtigt, at I holder øje med hendes øre og drøfter med lægen, hvorvidt det skal behandles eller forventes at gå over af sig selv. Måske har hun behov for smertestillende, og det vil ofte også hjælpe at putte hende, så hun ligger med hovedet eleveret. I kan komme en pude eller et sammerullet håndklæde ind under hendes madras, så hele madrassen ligger højere, der hvor hun har sit hoved.

Derudover vil det være rigtig godt, at hun nu ammes ca 3 gange i døgnet. Hun er knap 8 måneder, så måske har hun stadig brug for 4 amninger. De fleste børn begynder at kunne nøjes med 3 amninger, når de er 8-9 måneder gamle. Hvis hun har brug for 4 amninger vil jeg anbefale, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Hvis hun begynder at kunne nøjes med 3 amninger, vil jeg anbefale at de ligger før middagslur, aften og sen aften.

Det er, som I også har læst, en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at hun tilbydes både mad og væske nok hele dagen. Og jeg anbefaler ofte, at man indfører en godnatgrød fra 8 måneders alderen. Det vil sige, at i stedet for at servere grød om eftermiddagen, kan I her servere lidt frugt og lidt brødhapsere eller lignende - og så kan hun få grød, før hun skal i seng.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:

(Tidlig morgen 05: Ammes kortvarigt - denne amning forsvinder ofte i 8 måneders alderen, så hun kan nøjes med 3 amninger dagligt - forklaring følger)

Morgen 7.30-8: Havregrød, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost. Frisk frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske ca kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller måske lidt frugtgrød med lidt mme, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mos, mad med bid og mad til hånden, Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov osv.

Tilbydes en godnatgrød f.eks. ca 19.30, får herefter børstet tænder (hvis hun har fået tænder:))

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter begynde at sove igennem om natten.

Da hun kun er knap 8 måneder, kan det være nødvendigt at bibeholde den tidlige morgenamning lidt endnu. Men det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at trappe denne ud. Det gør du ved at amme kortere og kortere tid, og altså ved at trække brystet til dig. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende over til dig, ammer hende liggende og lader hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet ...

Annonce

... igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.

Du skal sandsynligvis gentage det flere gange i starten, men stille og roligt vil hun acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og du skulle gerne opleve, at hun slipper brystet, triller om på siden og sover videre. Hvis du derefter kan flytte hende til egen seng, hvor hun så sover videre, vil det være rigtig godt - men tidlig morgen må hun også godt blive liggende hos dig, hvis det hjælper hende til at sove lidt længere om morgenen - bare du sikrer, at hun ikke kan spise af brystet, som hun selv føler behov for. Det kan være en god idé, at du sover med en t-shirt eller lignende :)

Det er også vigtigt, hvis du allerede om aftenen ammer hende og derefter putter hende over i tremmesengen, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Du må gerne lade dine hænder være hos hende, berolige hende, putte med en putteklud eller lignende, så hun føler sig helt tryg. Men det er vigtigt, at hun lige når at følge med i, at brystet ikke er i munden og at hun er i sin seng. Det vil gøre det lettere for hende at komme videre i søvnen om natten, når hun ved, hvor hun ligger :)

Efter godnatgrød og amning og derefter amning igen sen aften f.eks. kl 23.30, så burde hun ikke behøve brystet - hvis hun således vågner, virker søgende om natten, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe hende videre i søvnen med dine hænder, kærtegn, stillingskift osv. men uden at komme noget i munden på hende (heller ikke sut, da hun ikke lyder til at bruge dette nu).

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis du er bedst til at berolige hende om natten - også selvom du ikke ammer, så er det fint, at det er dig, som hjælper hende videre i søvnen, så hun ikke både skal undvære mor og undvære brystet. Men hvis hun dufter din mælk og tror, at hun skal spise, fordi du er i nærheden, så kan det godt være en løsning at lade far tage over om natten. Det betyder, at far så kan sove sammen med hende i dobbeltsengen, og du sover i et andet rum. Når du har ammet hende sen aften, skal du derfor lade far tage over. Når du ikke længere er der, så er amning ikke en mulighed - og måske vil hun af sig selv derfor lettere finde ro. Far kan give hende masser af nærhed, tæt kontakt osv. som hun har behov for. Det er helt naturligt, at hun kan have brug for at finde fysisk ro i denne alder og her er far der for hende - men brystet behøver hun ikke...

Man siger normalt, at hvis far tager over, så vil han opleve en ændring efter 3 nætter. Ikke at hun vil acceptere at skulle undvære brystet fuldstændig, men hun vil protestere mindre og far vil kunne fornemme, at efter tre dage, så bliver hendes opvågningerne kortere, og han vil lettere kunne få hende til at finde roen og komme tilbage i søvnen. Om du så kan flytte tilbage i soveværelset igen efter 3 nætter må afhænge lidt af, hvordan far synes det går og hvad I fornemmer. Måske vil det passe fint, måske vil det være bedre, at du sover i et andet rum en uges tid, før I så sover sammen igen...

Hvis hun virker meget tørstig om natten, så kan far godt vælge at give hende lidt vand. Men hun skal være tørstig - det er nemlig vigtigt, at I ikke får skabt en vane, hvor hun så pludselig begynder at vågne om natten, fordi hun så har lært at drikke vand der. Derfor skal hun have vand i dagtimerne og stadig ammes godt sen aften, så I sikrer jer, at det ikke er et reelt behov for at få mælk/væske :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, - og at det hjælper jer med at komme væk fra amningerne om natten :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor