Brev:
Mælk om natten
5. februar 2017
Alder:
6 mdr.
Mælk om natten
Kære Helen
Tak for dine altid gode og brugbare svar.
Denne gang drejer det sig om Lillebrors måltider.
Han bliver et halvt år i næste uge, og han er en stor og dejlig basse på lige knap 9 kg.
Han får typisk cirka 7 flasker i døgnet og spiser cirka 200 ml pr flaske. Nogen gange mere, nogen gange mindre.
Jeg tilbyder ham tre måltider om dagen; morgengrød, grød eller mos til frokost og grøntsagsmos igen til aftensmad. Derudover får han lov at sidde med en agurk eller lign og vand i kop.
Han spiser ikke meget ved nogle af måltiderne og skal lige lokkes lidt. Men han er samtidig heller ikke afvisende.
Nu er mit spørgsmål, om vi kan begynde at vænne ham fra flaskerne om natten?
Han får som regel den sidste flaske kl 19/20 og sover umiddelbart derefter.
Så får han flaske kl 22/23, kl 2/3 og kl 5/6. Og det ville selvfølgelig være rart at undvære den midt på natten. Men hvordan gør vi? Giver ham mindre og mindre? Holder ham hen?
Vi er generelt "bløde" forældre, der helst følger børnenes rytme og præferencer.
Men samtidig er vi også bevidste om faren ved dårlige vaner.
Vi skiftes eksempelvis til at sove sammen med vores store pige på 3 1/2. Fordi vi oplever, at det gør hende tryg, så hun sovet bedre. Det passer os fint. Men på sigt vil vi rigtig gerne have, at børnene sover sammen (så min mand og jeg kan sove alene sammen igen).
Men hvordan går vi bedst frem, når vi vil undgå mad om natten? Og efterfølgende - hvordan "lærer" vi dem at sove sammen?
På forhånd tusind tak.
Kærlig hilsen
L