Svar: Eget værelse mm.

2. februar 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at lillesøster umiddelbart lyder til at trives og udvikler sig i god retning :)

Du fortæller, at hun har svært ved at synke og at hun også har lidt forstoppelsesproblemer. Det er her rigtig godt, at du giver hende laktulose. Det virker ved at gøre afføringen mere blød, så hun lettere kan komme af med sin afføring og ikke har ondt, når hun presser - og det påvirker ikke tarmens bevægelser, som andre typer afføringsmiddel kan gøre. Derfor er det fint at du behandler med laktulose, hvis det lige nu kan hjælpe jer.

Derudover tænker jeg, at mange børn er 8-9 måneder før de rigtigt kan finde ud af at tygge og synke brødhapsere og det er helt okay, hvis jeres datter har brug for lidt mere tid. Fortsæt derfor med at give hende masser af grød og mos - og suppler så med mad i stykker ved siden af, så hun stadig får mad nok, men også øver sig lidt i at tygge. Grød og mos vil også være med til at holde maven igang mere naturligt.

Og så må hun gerne blive ammet 4 gange i døgnet - jeg anbefaler normalt 3 amninger i 8-9 måneders alderen, men en ekstra amning kan være helt okay, og det lyder som om, at det vil kunne fungere godt hos jer. Det sikrer hende lidt ekstra væske og er igen vigtigt for at holde gang i maven, hvilket jo er vigtigt for hendes indtag af mere rigtig mad, som igen er vigtigt for at kunne skrue amningerne ned... :)

MEN de fire amninger skal ikke ligge om natten! Jeg vil anbefale, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at du ikke længere skal amme hende før formiddagsluren og heller ikke om eftermiddagen eller midt nat. Samtidig vil amningerne, når de ligger der, ikke fylde så meget i forhold til hendes indtag af rigtig mad - der bliver bedre plads til begge dele - og den næste amning som fjernes vil være amningen tidlig morgen, men lige nu er det helt okay, hvis hun ammes der og I så kan sove lidt længere :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og du supplerer med små bløde bidder af en bolle med smør, Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller det kan være mos fra glas, som passer til børn på 8 måneder. Vand af kop. Og suppleres gerne med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Tidspunktet varierer efter, hvor lang en formiddagslur hun har taget.

Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, og igen supplerer du med små bløde bidder af en bolle med lidt smør. Vand af kop. Skal IKKE ammes eftermiddag

Aften 18: Familiemad, mere og mere udgangspunkt i den mad, som I andre spiser - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og mad i hånden og så kan du igen supplerer med små bidder, så hun øver sig i at tygge mad med mere bid, mad i små stykker. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes evt. en godnatgrød f.eks. kl 19.30. Det kan f.eks. være en flerkornsgrød. Grøden kan mætte lidt ekstra og gøre det lettere at undvære mælk om natten. Grøden serveres efter badet og lige før amningen og hun puttes. Får efter grøden børstet tænder (hvis hun har fået tænder).

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og ...

Annonce

... sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen. Det betyder, at hun nu begynder at kunne sove fra ca. 23.30 til 06 uden mælk...

Det vil være rigtig godt, at I forsøger at skabe en helt fast rytme dagen igennem, fordi det er med til at sikre, at hun får mad og væske nok hele dagen igennem, så hun netop kan undvære mælk midt nat. Derudover kan I naturligvis godt overveje, om I vil forsøge at putte hende på eget værelse nu. Det afhænger lidt af, hvordan I fornemmer at det vil fungere bedst for jer.

Jeres datter har en lidt svær alder, hvor det kan være svært at sove selv. Hun er i separationsfasen og har derfor ekstra behov for nærhed og tryghed, behov for at mærke, at I er der. Derfor kan det være fint at lade hende være i soveværelset men putte hende i egen seng, så hun ikke ligger foran mælkebaren om natten :) Altså amme hende aften og sen aften og derefter putte hende i egen seng, hvor hun så skal sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Det kan nogle gange være en fordel at koble hendes seng til jeres seng, fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Det giver mulighed for, at du kan lægge en beroligende hånd over på hende, lade hende mærke, at du er der osv. men hvor hun samtidig forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Andre gange kan det være bedre at putte hende i egen seng på eget værelse, fordi I måske forstyrrer hinanden for meget om natten. Når du hører, at hun mosler rundt, småklynker osv. i søvne, så har du måske tendens til at give hende brystet lidt for meget og hvis I sover hver for sig, så har hun måske lettere ved at komme videre i søvnen uden brystet...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Atter andre gange fungerer det bedre, at far og lillesøster sover sammen i nogle nætter i dobbeltsengen - og mor så sover et andet sted. Far kan give hende masser af nærhed, berolige hende med sine hænder, kærtegne osv. og lade hende mærke, at han er der - men når du har ammet hende sen aften, så er der ikke mere mælk, og da du sover et andet sted derefter, så vil hun måske kunne finde bedre ro og trøst ved far....

Så I skal altså forsøge at vurdere, om hun skal starte med at være i soveværelset men komme ud af dobbeltsengen og over i egen seng først - evt. lade mor sove et andet sted eller om hun skal flyttes på eget værelse med det samme, hvor du så kan gå ind og amme hende sen aften, før du selv går i seng og far derefter kan gå ind, trøste, berolige og betrygge, hvis det er nødvendigt... Ingen faste regler - ud over, at jeres datter naturligvis skal være tryg og forbinde det at sove med noget rart - og det kan godt være rart, selvom man ikke længere får brystet midt nat :)

Det er vigtigt, at hun ikke længere ammes før sin formiddagslur, fordi hun skal lære at sove uden at få brystet. Det er vigtigt, når du putter hende til middagslur og også ammer hende før putningen om aftenen, at hun nu ikke længere sover med brystet i munden, men lige når at registrere at hun godt kan sove uden denne afhængighed. Hun skal ikke puttes vågen i seng, men hun skal være døsig. Du skal helst nå dertil, hvor hun ammes, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Og det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn i din favn, men lige når at registrere, at hun er i sin barnevogn eller puttes i sin seng.. Det handler om søvnassociationer og om at hun lyder til at skulle have nogle lidt nye rutiner nu...

Jeg håber, at min dagsplan giver lidt idé om, hvad hendes behov er. Og at du også her får lidt idéer til, hvordan I kan komme lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla