Brev:
Vækkes af afføring under søvn
2. februar 2017
Alder:
7 mdr.
Vækkes af afføring under søvn
Hej Helen
Tusind tak for en fantastisk brevkasse - jeg læner mig meget ofte op af dine artikler og brevkassesvar.
Først lidt generel info om min søn F. på 7 måneder.
Han er en glad, smilende, nem og veltilpas dreng. Han er stor af sin alder (ved 6. mdr.: 10,1 kg og 76 cm). Han var 100 % ammebarn de første 4 måneder, og derefter blev han med et par ugers overlap flaskebarn, da jeg pludselig ikke længere kunne følge med efterspørgslen. Nu er han så også begyndt og få mere fastføde, i store træk det samme som os andre, kartofler, kød, grønt mm. Der ryger dog ikke så meget i maven endnu.
Han har altid haft et meget godt sovehjerte. Han bliver puttet omkring kl.20, og sover til ca. kl. 6.00. Indimellem vågner han midt nat og så får han en flaske. Jeg overvejer om det snart skal erstattes af en tår vand! Når han har været vågen et par timer fra morgenen af er han klar til første lur, som normalvis er 2-3 timer. Så er han igen vågen et par timer efterfulgt af endnu 2-3 timers lur. Nogle gange er den ene lur 4 timer lang.
MEN MEN de sidste 14 dage har han haft en virkelig dårlig vane med afføring. Ca. en times tid efter han er puttet ud i barnevognen laver han stort i bleen - og så vågner han. Nogle gange tager jeg ham op med det samme og accepterer at det blev en kort lur og lunten så er lidt kortere. Andre gange har jeg taget ham ind og skiftet ham og puttet ham med det samme igen. Det kræver så en god lang gåtur, for at få ham til at falde i søvn igen, men så kan han også snild tage 2 timer mere og hans rytme bliver spoleret knap på meget. Det er så frustrerende, når vi ved at han normalvis tager nogle lange lure. Han er jo langt fra udhvilet efter en time. Og hvor om alt er, så bør det vel ikke være sådan... Har du nogen gode råd til hvordan vi kan få lavet om på den rytme, så ikke det ødelægger hans søvn? Eller skal vi bare acceptere at sådan er det i en periode og den får han selv lavet om på igen??
Det skal sige at hans afføring måske er lige til den hårde side. Måske er det medvirkende til at han sjældent fylder en ble, men gør det af flere omgange i løbet af en dag. Måske det også er nemmest når han er helt afslappet, hvis det er lidt hårdt eller?
Håber du kan hjælpe med et par gode råd...
Mange hilsner
Christina og F.