Svar: Søvn og brug af sutteflaske 6 mdr
28. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Kære mor til pseudotvillinger
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det kan naturligvis godt spille ind, at jeres datter ikke er helt rask lige nu. Sygdom kan ødelægge alle tidligere gode vaner....
Jeg vil lige starte med at sende dig en dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud til en pige på godt 6 måneder:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Og ammes ofte også eftermiddag.
Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske) og sover videre til næste morgen tidlig.
Det vil være rigtig godt, hvis I nu kan forsøge at starte dagen til nogenlunde fast tid hver morgen. Jo mere fast jeres stå op tidspunkt er, jo mere rytme vil der komme resten af dagen - og rytmen har betydning for både hendes søvn og også hendes appetit. De faste spisetider påvirker hendes indre ur, så hun begynder at få mere og mere fornemmelse for mæthed og sult - og jo mere fast rytme du kan køre, hvor du giver skemad og vand, når hun vågner og mælk før hun skal sove, jo lettere kan det faktisk være både at amme hende og også få hende til at tage imod en flaske. Samtidig vil de faste puttetidspunkter og rytmen også hjælpe dig til at finde ud af, hvornår hun bedst er putteklar, og det vil gøre det lettere at putte hende :)
Det lyder rigtig fint, hvis du kan lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen, når hun skal sove. På den måde lærer hun at falde i søvn ved siden af dig og ikke i din favn, og hun behøver ikke blive vugget i dine arme, før at falde i søvn. Det er derfor fint at amme hende liggende. Vær dog opmærksom på, at hun lige skal nå at slippe brystet, før hun sover helt, så hun ikke er afhængig af dit bryst i munden for at kunne sove.
Du kan også gøre det, at du sætter dig og ammer hende, men før hun sover helt, så skal du flytte hende over i egen seng. Hun skal ikke være vågen, men heller ikke så dybt sovende, at hun ikke registrerer at hun bliver flyttet. Og det lyder lidt som om, at du måske sidder med hende i dine arme i lidt for lang tid, før du får hende flyttet, og at hun derfor protesterer for meget imod det skift der lige nu er fra favn og ned i egen seng. Hvis du vil forsøge denne løsning, så prøv derfor at flytte hende lidt før, du gør det nu.
Og så kan du også forsøge med flasken og her tænker jeg, at du skal prøve at give hende flasken imens hun ligger i tremmesengen. Sørg for at hun ikke ligger helt fladt, sørg for at elevere hendes hovedgærde ved at lægge en pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op. Skift hende, svøb hende evt. og put hende i tremmesengen og giv hende så flasken imens hun ligger nede i sengen og du står ved hende, kærtegner, holder i hånden osv. så hun stadig kan mærke, at du er der. Måske er du heldig, at hun vil acceptere flasken, hvis du gør det på denne måde - fordi hun så er væk fra din favn, som hun forbinder med amning.
Du skal naturligvis, som du selv er inde på, sikre dig at hun kan lide erstatningen og smagen - ellers kan det være godt at prøve med et andet produkt. Ligesom hun skal kunne finde ud af at sutte på flaskesutten. Da hun bruger en narresut kan det være en god idé at lede efter en flaskesut, der ligner denne mest muligt, så hun ikke skal forholde sig til flere forskellige sutteteknikker end højst nødvendigt :)
Og så er flaske sen aften også nogle gange et godt sted at starte. Her kan hun tilbydes flasken mere eller mindre i søvne og far kan forsøge at give den. Hvis hun får den i munden, når hun sover, så vil hun måske acceptere den bedre og bare begynde at sutte og spise... Det kan også være en måde at vænne hende gradvist til det på :) Samtidig giver det dig mulighed for at gå lidt tidligere i seng, ligesom modermælkserstatning godt kan mætte lidt mere end modermælk, så hun måske vil sove et lidt længere søvnstræk efterfølgende... det kan man jo håbe :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat med dem begge to :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske