Svar: Søvn og brug af sutteflaske 6 mdr

28. januar 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til pseudotvillinger

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det kan naturligvis godt spille ind, at jeres datter ikke er helt rask lige nu. Sygdom kan ødelægge alle tidligere gode vaner....

Jeg vil lige starte med at sende dig en dagsplan, som jeg tænker, at den kan se ud til en pige på godt 6 måneder:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Og ammes ofte også eftermiddag.

Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske) og sover videre til næste morgen tidlig.

Det vil være rigtig godt, hvis I nu kan forsøge at starte dagen til nogenlunde fast tid hver morgen. Jo mere fast jeres stå op tidspunkt er, jo mere rytme vil der komme resten af dagen - og rytmen har betydning for både hendes søvn og også hendes appetit. De faste spisetider påvirker hendes indre ur, så hun begynder at få mere og mere fornemmelse for mæthed og sult - og jo mere fast rytme du kan køre, hvor du giver skemad og vand, når hun vågner og mælk før hun skal sove, jo lettere kan det faktisk være både at amme hende og også få hende til at tage imod en flaske. Samtidig vil de faste puttetidspunkter og rytmen også hjælpe dig til at finde ud af, hvornår hun bedst er putteklar, og det vil gøre det lettere at putte hende :)

Det lyder rigtig fint, hvis du kan lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen, når hun skal sove. På den måde lærer hun at falde i søvn ved siden af dig og ikke i din favn, og hun behøver ikke blive vugget i dine arme, før at falde i søvn. Det er derfor fint at amme hende liggende. Vær dog opmærksom på, at hun lige skal nå at slippe brystet, før hun sover helt, så hun ikke er afhængig af dit bryst i munden for ...

Annonce

... at kunne sove.

Du kan også gøre det, at du sætter dig og ammer hende, men før hun sover helt, så skal du flytte hende over i egen seng. Hun skal ikke være vågen, men heller ikke så dybt sovende, at hun ikke registrerer at hun bliver flyttet. Og det lyder lidt som om, at du måske sidder med hende i dine arme i lidt for lang tid, før du får hende flyttet, og at hun derfor protesterer for meget imod det skift der lige nu er fra favn og ned i egen seng. Hvis du vil forsøge denne løsning, så prøv derfor at flytte hende lidt før, du gør det nu.

Og så kan du også forsøge med flasken og her tænker jeg, at du skal prøve at give hende flasken imens hun ligger i tremmesengen. Sørg for at hun ikke ligger helt fladt, sørg for at elevere hendes hovedgærde ved at lægge en pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op. Skift hende, svøb hende evt. og put hende i tremmesengen og giv hende så flasken imens hun ligger nede i sengen og du står ved hende, kærtegner, holder i hånden osv. så hun stadig kan mærke, at du er der. Måske er du heldig, at hun vil acceptere flasken, hvis du gør det på denne måde - fordi hun så er væk fra din favn, som hun forbinder med amning.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal naturligvis, som du selv er inde på, sikre dig at hun kan lide erstatningen og smagen - ellers kan det være godt at prøve med et andet produkt. Ligesom hun skal kunne finde ud af at sutte på flaskesutten. Da hun bruger en narresut kan det være en god idé at lede efter en flaskesut, der ligner denne mest muligt, så hun ikke skal forholde sig til flere forskellige sutteteknikker end højst nødvendigt :)

Og så er flaske sen aften også nogle gange et godt sted at starte. Her kan hun tilbydes flasken mere eller mindre i søvne og far kan forsøge at give den. Hvis hun får den i munden, når hun sover, så vil hun måske acceptere den bedre og bare begynde at sutte og spise... Det kan også være en måde at vænne hende gradvist til det på :) Samtidig giver det dig mulighed for at gå lidt tidligere i seng, ligesom modermælkserstatning godt kan mætte lidt mere end modermælk, så hun måske vil sove et lidt længere søvnstræk efterfølgende... det kan man jo håbe :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat med dem begge to :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor