Søvn og brug af sutteflaske 6 mdr

28. januar 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn og brug af sutteflaske 6 mdr

Kære Helen

Lige endnu et spørgsmål vedr min datter på 6 mdr.

Hun er meget svær at putte om aftenen, og har egentlig altid været det. Men i starten blev hun ammet i søvn til nat - og det kunne godt tage lang tid.

Hun stoppede med at falde i søvn på denne måde, da hun var ca 3 måneder. På dette tidspunkt var hun begyndt at acceptere sutten, så i stedet fortsatte jeg med at amme hende liggende og så fik hun sut og nusseklud og så faldt hun faktisk ved at jeg lå ved siden af. Lidt efter kunne hun selv falde i søvn - dog skulle vi selvfølgelig ind til hende nogle gange, men hun skulle ikke tages op, vugges eller andet. Vi begyndte derfor at prøve det samme i hendes egen seng - altså amning liggende og så sut og nusseklud i egen seng, og det gik også okay noget tid - dog skulle vi gerne blive i rummet indtil hun sov, altså være hos hende, nusse osv.

Men siden december måned er det ikke lykkedes os at putte hende på denne måde. Hun kan faktisk ikke falde i søvn i egen seng længere - det der virker bedst et at vugge hende i mine arme. Og det er kun mig der duer. Men når jeg ligger hende fra mig, vågner hun oftest op, og jeg forsøger at berolige med hænder, nusse osv, men hun ender altid med at skrige, og jeg må derfor starte forfra, så tager putningen til nat tager nu ofte flere timer.

Når hun sover, sover hun om aftenen også ofte dårligt- hun vågner op flere gange, og så skal vi hjælpe hende i søvn igen. Fra hun ammes til nat og til hun står op ...

Annonce

... ammes hun yderligere 3 gange.

Det skal måske lige nævnes at hun sover i vores soveværelse.

Hun spiser godt i løbet af dagen. Ammes og spiser grød til frokost og kartoffel/grøntsagsmos til aften. Og når hun er rask (lige nu er hun syg) vil jeg starte op på et morgenmåltid også.

Har du nogle forslag til putning om aftenen? Jeg vil så nødig lære hende at skulle vugges i søvn til nat. Vores dreng faldt selv i søvn på dette tidspunkt, og sov igennem uden mad da han var 6 mdr. Han var dog også flaskebarn, så ved ikke om det har betydning.

Angående mit spørgsmål om sutteflaske, så er hun ikke fan. Hun har drukket en flaske en gang i mellem, men det er oftest kun lykkes som en drømmeflaske - hun nægter den om dagen.

Jeg har snart brug for lidt mere søvn og vi kunne også godt bruge lidt kæreste- tid uden børn for at pleje vores forhold, da det godt kan trække tænder ud at være forældre til pseudotvillinger 😊Så vi vil høre om du har nogle gode råd til at få hende til at tage flaske?

Jeg tror ikke det hjælper med anden type mme - for hun når ikke engang at smage på mælken, og hun drikker gerne lidt mme af kop. Jeg tror heller ikke det hjælper med et andet sutte-hoved , da hun jo enkelte gange har accepteret den.

Jeg ønsker ikke at flasken skal tage helt over endnu - nyder at amme, men har brug for at min kæreste kan tage over om natten engang i mellem.

Vi ser frem til dit svar 😊

Med venlig hilsen
Moren til pseudotvillinger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre