Brev:
Søvn og brug af sutteflaske 6 mdr
28. januar 2017
Alder:
6 mdr.
Søvn og brug af sutteflaske 6 mdr
Kære Helen
Lige endnu et spørgsmål vedr min datter på 6 mdr.
Hun er meget svær at putte om aftenen, og har egentlig altid været det. Men i starten blev hun ammet i søvn til nat - og det kunne godt tage lang tid.
Hun stoppede med at falde i søvn på denne måde, da hun var ca 3 måneder. På dette tidspunkt var hun begyndt at acceptere sutten, så i stedet fortsatte jeg med at amme hende liggende og så fik hun sut og nusseklud og så faldt hun faktisk ved at jeg lå ved siden af. Lidt efter kunne hun selv falde i søvn - dog skulle vi selvfølgelig ind til hende nogle gange, men hun skulle ikke tages op, vugges eller andet. Vi begyndte derfor at prøve det samme i hendes egen seng - altså amning liggende og så sut og nusseklud i egen seng, og det gik også okay noget tid - dog skulle vi gerne blive i rummet indtil hun sov, altså være hos hende, nusse osv.
Men siden december måned er det ikke lykkedes os at putte hende på denne måde. Hun kan faktisk ikke falde i søvn i egen seng længere - det der virker bedst et at vugge hende i mine arme. Og det er kun mig der duer. Men når jeg ligger hende fra mig, vågner hun oftest op, og jeg forsøger at berolige med hænder, nusse osv, men hun ender altid med at skrige, og jeg må derfor starte forfra, så tager putningen til nat tager nu ofte flere timer.
Når hun sover, sover hun om aftenen også ofte dårligt- hun vågner op flere gange, og så skal vi hjælpe hende i søvn igen. Fra hun ammes til nat og til hun står op ammes hun yderligere 3 gange.
Det skal måske lige nævnes at hun sover i vores soveværelse.
Hun spiser godt i løbet af dagen. Ammes og spiser grød til frokost og kartoffel/grøntsagsmos til aften. Og når hun er rask (lige nu er hun syg) vil jeg starte op på et morgenmåltid også.
Har du nogle forslag til putning om aftenen? Jeg vil så nødig lære hende at skulle vugges i søvn til nat. Vores dreng faldt selv i søvn på dette tidspunkt, og sov igennem uden mad da han var 6 mdr. Han var dog også flaskebarn, så ved ikke om det har betydning.
Angående mit spørgsmål om sutteflaske, så er hun ikke fan. Hun har drukket en flaske en gang i mellem, men det er oftest kun lykkes som en drømmeflaske - hun nægter den om dagen.
Jeg har snart brug for lidt mere søvn og vi kunne også godt bruge lidt kæreste- tid uden børn for at pleje vores forhold, da det godt kan trække tænder ud at være forældre til pseudotvillinger 😊Så vi vil høre om du har nogle gode råd til at få hende til at tage flaske?
Jeg tror ikke det hjælper med anden type mme - for hun når ikke engang at smage på mælken, og hun drikker gerne lidt mme af kop. Jeg tror heller ikke det hjælper med et andet sutte-hoved , da hun jo enkelte gange har accepteret den.
Jeg ønsker ikke at flasken skal tage helt over endnu - nyder at amme, men har brug for at min kæreste kan tage over om natten engang i mellem.
Vi ser frem til dit svar 😊
Med venlig hilsen
Moren til pseudotvillinger