Svar: Meget urolige nætter

28. januar 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Tove

Tak for dit brev og alle dine tanker, jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig også:)

Der ligger et stort udviklingsspring omkring 8-10 måneders alderen og igen i 13-15 måneders alderen. Og selvom din dreng aldersmæssigt lige nu ligger imellem disse to spring, så får jeg lidt på fornemmelsen, at den uro I mærker, handler om udvikling og alder...

Du beskriver en dreng, som øver sig i at komme fremad, øver sig i at kravle, men helst vil stå. Og det lyder som om, at han er rigtig godt igang motorisk, trækker sig op ved møblerne, øver sin balance og øver sig i at bruge sin krop. Det er rigtig godt, det er ligesom det skal være. Men det giver ham en rastløshed i kroppen, som gør, at han har rigtig svært ved at finde fysisk ro, når han skal sove. Det er svært at ligge sig ned og slappe af, det er bogstavelig talt svært at lade roen komme over sig.

Samtidig med at han øver sig motorisk, så åbner verden sig også for ham. Verden er større nu. Han er igang med at finde ud af, at der findes noget på den anden side af væggen. At man kan bevæge sig fra et rum til et andet. At andre kan flytte sig fra et rum til et andet. Det er en stor oplevelse og i starten vil han f.eks. godt kunne blive ked af det, hvis du lader ham være i stuen og selv går ud i køkkenet eller hvis du går på toilettet og ikke tager ham med. Han er nødt til at se dig, for ikke at føle sig alene, føle sig forladt. Når han ikke kan se dig, så tror han, at du er forsvundet.

Den spirende opmærksomhed på verden, den større verden og den større bevidst omkring, hvad der sker omkring ham, hvor du er, om du går osv. påvirker også hans søvn. Alt hvad han oplever, skal bearbejdes, når han sover og derfor drømmer han ekstra meget lige nu - og sover derfor uroligt.

Og samtidig så er han jo også begyndt i vuggestue. Det gør naturligt, at verden pludselig bliver endnu større og der er rigtig meget, som han skal forholde sig til. Nye børn, nye voksne, nye lugte, nye omgivelser, nye rutiner, en ny måde at gøre ting på. Han skal vænnes til at andre børn omkring ham græder, griner, er urolige leger. Han skal finde ud af at knytte sig til en anden voksen, lade sig skifte, putte, trøste af en anden - og det kræver naturligt store ressourcer af ham. Det er naturligt hårdt.

Derfor vil han lige nu naturligt virke mere klyngende. Han har ekstra meget brug for at mærke dig, når han skal sove. Han har brug for at mærke, at han ikke er alene, at du stadig er der for ham. Jeg plejer at sige, at han skal have sit "mor-depot" fyldt op, når I er hjemme, så han har noget at tære af, når han er i vuggestue. Og det gør, at ...

Annonce

... han lige nu naturligt er ekstra tryghedssøgende og søger mor... Fordi det naturligt jo er dig, der har været mest omkring ham indtil nu... Og derfor er det naturligt også svært for far at komme på banen lige nu, men det betyder ikke, at far ikke skal :)

Det vil være rigtig godt, at du stadig putter ham. Det er vigtigt, at han falder i søvn på så tryg og god en måde som muligt og du må gerne amme ham de to gange i døgnet - aften og sen aften. Det er også rigtig godt med bad og efterfølgende godnatgrød. MEN det vil faktisk være rigtig godt, hvis det er far, som giver jeres dreng badet, frotterer ham godt med håndklædet, smøre ham med creme osv. og som efterfølgende tilbyder ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Ligesom far meget gerne må børste hans tænder. Og herefter kan mor så tage over, amme og putte.

Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere vil det på sigt være for far at fortsætte og klare putningen, hvis mor en aften ikke er hjemme. Det er for stort et skift nu og for hårdt, hvis jeres dreng er vant til at det er mor og han så både skal undvære mor om dagen og også skal undvære at blive puttet af mor om aftenen - men far må meget gerne gøre alt det andet :)

Det vil være super godt at holde fast i jeres dagsplan og forsøge at køre nogenlunde fast rytme og rutiner for hvornår og hvordan I gør hvad. Det vil hjælpe ham rigtig godt lige nu. Tidspunkterne ser fine ud - måske kan han puttes lidt senere, men det vil naturligt ske, hvis I begynder at indføre et bad om aftenen, hvor far og søn har lidt alene tid :) Så kan han evt. komme i bad kl 18.45, få godnatgrød kl 19.15 og så blive puttet ca 19.30...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er fint med amningen omkring midnat og så skal du måske bytte plads med far et par nætter, så jeres dreng sover sammen med far og ikke mor. På den måde er mælk om natten udelukket, men han kan stadig få samme nærhed, tætte fysiske kontakt osv.

Og så skal I også passe på med flasken med vand om natten - han kan blive lige så uhensigtsmæssig afhængig af denne, som af brystet. Det er derfor vigtigt, at du ikke trapper ud af amningen og erstatter med flaske i stedet.. Er det det, som er sket? Under alle omstændigheder vil det være rigtig godt, hvis I begge arbejder på at få trappet ned i mængden af vand, så jeres dreng lærer, at han ikke behøver få flaske med hverken vand eller mælk om natten. Fra midnat og til næste morgen tidlig skal han lige nu sove uden noget, også uden vand... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer lige nu :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg