Meget urolige nætter

28. januar 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Meget urolige nætter

Kære Helen, jeg har tidligere haft meget gavn af din brevkasse med gode råd, tak for det.

Vi har en skøn dreng på 11,5 måneder. Han har altid været glad og munter og nem at putte til lur om dagen i barnevognen. Spiser godt (har gået over sin vægt kurve flere gange ca 80 cm lang og vejer nu 13 kilo) jeg har ammer ham stadigt lidt om aftenen. Han møver sig frem men vil helst op og stå, og gå med hjælpende hænder.

For 6 uger siden begyndte nogle meget urolige nætter, han vågnede ca 6-8 gange hver nat, og den eneste måde for at få ham til ro igen, efter utallige forsøg med sang vugge og vand, måtte jeg give ham bryst for at få ham til ro igen. Det gik desværre helt i vasken og til sidst sad jeg med ham hele natten og ammede, for at få ham til at sove, men så fik jeg selv ingen søvn.

Efter 10 dage fik jeg nok og far tog over to nætter og vi fik reduceret nat amningen til 2 gange.

Det fik overraskende godt men jeg skulle alligevel have ham i min favn for at han kunne sove igen.

Han bruger sut, men den finder han selv hvis han har mistet den (hvilket sjældent sker, den sidder godt fast hele natten)

I samme periode begyndte han også at brokke sig når han blev puttet til lur i sin vogn.
Tidligere har jeg bare kunne lægge ham ned når søvntoget meldte sig, men nu skriger han i 5-10 min, til jeg må tage ham op, æe og kærtegne ham og forsøge igen. Til sidst overtager søvnen ham.

For 2 uger siden startede han i vuggestue. Han er rigtigt glad for det, og har næsten ikke tid til at sige farvel eller vil med hjem! Efter en dag i vuggestuen han han brug for ro, og er ret pjevs. Græder nemt og vil bare holdes. Han har virket pænt morsyg i flere måneder...

Rutiner virker godt på ham, og derfor har jeg holdt godt fast i vores "skema" som har set sådan her ud:

Vågner kl 7 spiser morgenmad omkring 7:30 havregrød og vand i kop
Kl 9-9:15 brød ...

Annonce

... og frugt
Puttes til formiddagslur sover ca 9:30-10:30 / 9:30-11

Frokost kl 12 rugbrød med pålæg, evt rester fra aftensmaden, grønsager, og vand

Middagslur ved 13:30-14:45/13:30-15

Mellemmåltid kl 15:30 1/2bolle med frugt, eller lidt grøntsagsmos/ grød

17:30 aftensmad, han spiser som os men det børnevenlige af det. Pasta/kartofler/ ris og kød og grøntsager.

Herefter starter putte rutinerne, han vaskes / kommer i bad og får pyjamas på. Lys og lyd dæmpes i hjemmet.

18:45 aftengrød
Børster tænder kigger i bog til søvnen melder sig og vi siger godnat og går i seng.

Kl 19 Han ammes og falder i søvn, jeg giver ham sutten i sin hånd og han putter den i munden. Efter lidt lægger jeg ham i sin seng. Hvis han ikke sover går han ofte i protest og i flitsbue da han ikke vil lægges i sin seng. Så jeg er altid glad når han er faldet i søvn i min favn. Tidligere har dette ikke været noget problem, det startede ved 10 md alder.

Når han vågner mellem 22-23 får han en tå mælk mere, det er den sidste og anden gang for døgnet (nyt ;-) )

Ellers får han vand fra sutteflaske om natten, hvis han trænger. Han er pt meget forkølet og bliver derfor ret tørstig. Sengen er oprejst i ved hovedgærdet.

På mandag starter jeg arbejde igen, og mine bekymringer går meget på hele familiens søvn og vores søns nye tilværelse.
Har du nogle gode råd til hvordan vi får dette nat roderi afsluttet? Det har stået på i 5 uger nu, og min tålmodighed er slut.

Hans far har under hele barseln arbejdet meget og sover fast på sofaen da vores dreng aldrig har sovet mere end 4 timer i stræk. Deres forhold er godt men "far" er ved at være ret ked af, at det stort set altid er mor der duer. Er det noget vi kan gøre her, for at vores dreng også kan blive lidt mere "far-syg"?

Håber du har nogle gode fif til os.

Rigtigt god weekend,

Med venlig hilsen
Tove

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år