Svar: At falde i søvn selv og amning II
23. januar 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Carolines mor
Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord til mig, det er rigtig dejligt at høre, at du kan bruge mine tanker og det varmer :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen og svare på dine opfølgende spørgsmål :)
Det lyder helt naturligt for alderen, at der lige har været en ekstra urolig periode, hvor det har været sværere for Caroline at falde i søvn og også sove sammenhængende. Det hører alderen og udviklingen til - og hun er motorisk meget fremmelig og det giver naturligt lidt ekstra udfordringer. Det er dog super, at I kan fornemme, at det begynder at vende lidt igen - som du skriver "intet er konstant" - og sådan er det netop med små børn. Nogle gange er det godt at huske på, at der er tale om perioder og at det hele tiden ændrer sig lidt :)
Det lyder helt perfekt, at I forsøger at få hende til at falde i søvn i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Og det er rigtig fint, at når det ikke helt lykkes, så tager I hende op, beroliger og betrygger og forsøger så at putte hende tilbage igen. De fleste gange kan I nu nøjes med at nusse, holde hænderne på hende og lade hende mærke, at I er der. Super!
Og hvor dejligt, at hun er begyndt at sove et længere søvnstræk, og at du kan fornemme, at hun har glæde af sin godnatgrød. Hun må få godnatgrød lige så længe, at I synes den har en god virkning og det fungerer. Der er ikke noget tidspunkt, hvor godnatgrød skal stoppe på :) Jeg har mødt børn, som stadig i en alder af 4 år syntes det var så dejligt med et godnatmåltid og et glas mælk, før de skulle sove. Så I fortsætter roligt med grøden lige nu.
Det er en god idé, at du giver hende lidt mælk af flaske før hun skal sove. Selvom det ikke er store mængder hun tager, så lyder det som om, at det faktisk er med til at give hende lidt ro og det hjælper hende med at koble fra og slippe dagen, så hun bedre kan falde i søvn. Da hun afviser brystet, men tager imod flasken her, så er det en god prioritering og du må gerne fortsat amme hende sen aften og tidlig morgen :)
Og ja - det er vigtigt at finde det rette puttetidspunkt og det lyder meget passende for hendes alder, hvis hun først puttes kl 19.30-20. Det gør det lettere for hende at falde i søvn og ja, nattesøvnens længde spiller ofte også ind på, hvor sammenhængende søvnen er. Jeg vil skønne, at jeres datter har brug for ca. 14 timers søvn i døgnet og at søvnen måske skal fordeles sådan, at hun sover ca. 11-11.5 time om natten og 2.5-3 timer om dagen fordelt på to lure. Det kan f.eks. være en formiddagslur på ca 45-60 minutter og en middagslur på 1.5-2 timer.. Sover hun mere om dagen, vil hendes nattesøvn naturligt være kortere.
Det lyder som om, at hun er rigtig godt igang med maden og spiser meget varieret. Også finmotorisk går det rigtig godt, og det er super flot, hvis hun allerede nu forsøger sig med pincetgreb! De fleste børn spiser med 3 fingre i denne alder og i 9-10 måneders alderen mestrer de så at bruge pincetgrebet helt, altså spiser med 2 fingre :)
Gaffel må hun også gerne forsøge sig med. Det er betydeligt lettere at spise med en gaffel, fordi maden bliver siddende. Du skal nok hjælpe hende med at få maden på gaflen, men måske kan hun selv føre den til munden. Det kan også være, at hun holder gaflen og piller maden af gaflen og så bruger fingrene til at komme maden i munden og det er naturligvis helt okay. Hun er igang med at lære :) En ske er noget sværere at spise med selv, fordi de fleste børn drejer i deres håndled, når de fører skeen til munden. Det betyder at maden falder af og det er naturligvis frustrerende. Derfor læres gaflen ofte først og flere måneder efter lærer barnet så at spise med ske...
Godt kogte pastaskruer, indmaden af en frikadelle, små bidder af en havregrynsbolle eller lignende er rigtig godt at forsøge med, så hun øver sig i at trygge. Hvis du hjælper hende med maden og giver hende de små bidder ind i munden, så forsøge at få dem lagt ind i siden af munden på hende. På den måde kan hun med det samme bide sammen og tygge. Hvis maden kommer ind foran i munden, så er det sværere for hende at flytte maden over i siden med tungen og finde ud af teknikken.
Du behøver ikke blende pasta, kødsovs og lignende. Du skal sørge for at det er kogt godt mørt (ikke al dente) og så kan du vende pastaen i lidt sovs, så der er lidt smag, men uden at der er voldsomt meget kødsovs - og så lade hende prøve at spise det selv og du kan made hende, hjælpe hende. Nogle børn kan i denne alder bedst finde ud af at spise suppehorn, pastaskruer, møllehjul, penne og lignende, andre børn synes det er en fest med de lange spaghettier, som de "suger i sig" uden problemer.. I må forsøge jer lidt frem :)
Derudover kan det være en god idé at adskille maden lidt, så mad der kommer med fingrene eller på en gaffel er fastere mad, der skal tygges - og mad der kommer på en ske skal blot synkes. Det kan hjælpe hende til at finde ud af, hvad hun skal gøre med maden, når hun ved hvordan den kommer til munden :)
Og når alt det er sagt, så er det jo stadig vigtigt, at hun får mos og skemad. Det kræver alt for meget af hende at spise mad i stykker, så det er helt naturligt, at du supplerer med mad på en ske, så hun bliver fyldt ekstra godt op. Og det er perfekt, at du bruger jeres egen mad som udgangspunkt - og at hun er vild med det :)
Når jeres datter slår maden, så er det for at lære. Hun undersøger på mange måder, hun smager, spytter ud, slår til maden, prøver at skubbe maden ud over bordkanten, banker skeen ned i bordet osv. Alt sammen for at finde ud af, hvordan verden hænger sammen. Finde ud af, hvordan maden føles, hvordan den ændrer sig i munden, hvordan det lyder. Det er spændende at lave lyd og larm. Og hun forsøger også mere og mere at finde ud af, hvordan du reagerer på alt det hun gør ... ;)
Med hensyn til vuggestuestart, så vil det være rigtig godt, hvis de i begyndelsen kan tage individuelt hensyn og putte hende lidt forskudt af de andre børn. Så hun spiser frokost sammen med dem, men puttes som den sidste, fordi hun normalt sover senere end deres rytme er. Men det vil samtidig være rigtig godt, hvis I stille og roligt kan begynde at nærme jer vuggestuens rytme. Måske giver det sig selv, fordi hun skal tidligere op om morgenen, vækkes og afleveres - og derfor også vil være parat til at sove tidligere. Måske bliver hun ekstra træt af alle de nye oplevelser, så hun bare falder i søvn med det samme de putter hende.. I må se, hvordan hun reagerer.
Men det er som udgangspunkt en god idé, hvis I kan forsøge at holde et nogenlunde fast stå op tidspunkt fordi det tidspunkt I står op på, naturligt på virker rytmen resten af dagen. Du skriver, at hun ofte vågner mellem 6.15-07, og det tænker jeg måske passer meget godt med den hverdag, som I skal have i vuggestuen. Men hvis hun ikke vågner af sig selv, vil det være nødvendigt at vække hende...
I må meget gerne tilbyde hende lidt frugt før middagsluren, hvis der går lang tid mellem frokost og inden hun skal sove. Det kan f.eks. være lidt banan og evt. med lidt mme eller udmalket modermælk af en kop... I vuggestuen, vil hun blive puttet ret kort efter frokost og vil ofte blive tilbudt frugt om eftermiddagen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :) Og bibehold endelig den gode gænge, Caroline lyder til at stortrives på alle måder!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske