At falde i søvn selv og amning II

23. januar 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

At falde i søvn selv og amning II

Hej Helen

Tak for dine betragtninger til mit brev. Jeg har lidt opfølgende spørgsmål.

Caroline er nu 77,5 cm lang og vejer 10,5 kg. Hun er lidt over 8 måneder og stortrives.

Det gik rigtig godt med at flytte Caroline på eget værelse. Der gik dog ikke mere end en uges tid, så ændrede tingene sig. Separationsangsten, som du talte om, kom virkelig i spil. At hun samtidig fik tand nr tre og lige efter nr. fire (midt i overmunden) hjalp nok heller ikke. Vi kom derfor tilbage til at vugge i favn/hoppe på bold, når hun skulle sove i sin seng. Ingenting er dog konstante her, for nu vi er kommet lidt ud på den anden side og kan igen putte hende i sengen, så hun selv falder i søvn (enkelte gange må vi lige tage hende op og berolige hende et minuts tid, men ofte klarer vi os med at nusse og holde hænderne på hende). Det er sket indenfor den seneste uge.

Indenfor de seneste 14 dage er hun også begyndt at sove længere stræk om natten. Flere gange har hun faktisk sovet 5 timer i træk, og det er så dejligt. Det var deromkring, at jeg begyndte at give hende godnatgrød. Hun spiser det gerne, og nogle gange kan jeg også få hende til at drikke en smule af min mælk på flaske (hun gider som tidligere nævnt ikke ammes om dagen eller ved sengetid om aftenen længere). Hvis jeg er heldig drikker hun før sengetid om aftenen 30-40 ml, og det er jo ikke meget, men det virker som om, at det hjælper på nattesøvnen, så jeg tænker, at det er ok at fortsætte på denne måde. Hun bliver stadig ammet sen aften og tidlig morgen, og det fungerer fint.
Hvor længe giver man egentlig godnatgrød?

Hun bliver nu i øvrigt puttet lidt senere om aftenen, fordi hun sover længere formiddagslur. Ofte sover hun ved 19.30-20.00-tiden om aftenen. Måske det også spiller ind på hendes mere sammenhængende søvn om natten?

Hun kravler rigtig meget rundt nu, stiller sig op ad stole/borde/mors og fars ben og taler næsten rigtig baby-sprog (da-da-da, ma-ma-ma osv sat sammen, så det lyder som sætninger). Hun tumler rundt på os, i sengen og på gulvet. Hun får virkelig brugt sin krop. Hun forstår godt, hvad 'nej' betyder, og hun er pt stadig meget mor-glad, men far er også begyndt at være mere interessant for hende. Det går rette vej, og det er rart, for hun skal starte i vuggestue 1. marts, hvor hun er 9,5 måneder, og det er far, som skal køre hende ind. Vi ville egentlig gerne have hende i dagpleje, men kunne ikke få plads til tiden, så nu prøver vi at være positive omkring vuggestuen i stedet. Det skal nok også blive godt, når først vi finder en løsning på hentning, så hun ikke hver dag skal hentes ved lukketid kl 17. Jeg har tænkt mig at købe din bog om at starte i institution, da den sikkert kan være en god støtte ...

Annonce

... for mig og min mand som førstegangsforældre.

Hun spiser nu gerne rugbrødshapsere med pålæg, pastaskruer, ostehaps og lignende (bruger princet-greb og er ivrig efter at prøve med gaffel og ske selv). Hun kan ikke rigtig finde ud af at spise blødt brød. Det klæber meget sammen i munden på hende, så det spytter hun oftest bare ud. Hun kan heller ikke spise større stykker kogte gulerødder eller lignende. Hun har endnu ikke knækket koden for at tygge dem i mindre bidder, så de bliver også spyttet ud. Hun er generelt blevet god til at spytte tingene ud, hvis de er for besværlige og store at sluge, og det gør mig mere rolig og giver mig også mere lyst til at prøve at give hende nye madvarer eller gøre mosen grovere. Jeg blender stadig en del, for hvis det bliver for groft, lukker hun munden i.

Hvor længe skal man egentlig blende kød, fx når man laver pasta med kødsauce eller lasagne? Jeg plejer nu kun at lave et par hurtige blend, så der stadig er gode stykker at arbejde med for hende. Hun er helt vild med det- og med sovs og fiskefrikadeller.
Hun slår nogen gange maden, fx en appelsinbåd. Hvorfor gør hun det? Generelt slår hun ret meget med sine hænder- altså på ting, ikke på os. Hun elsker, når ting kan larme (slå ting mod hinanden eller mod gulv/bord).

Det virker som om, at vuggestuen har en helt anden rytme, end hun har. Fx spiser de frokost kl 11, hvor hun normalt spiser kl 12. De får så også frugt kl 14, hvor hun normalt er ved at blive puttet til sin middagslur (hun får mellemmåltid efter din plan ved 16.30-tiden og selvfølgelig også om formiddagen). Middagslur sover de i vuggestuen lige efter frokost. Der er hun normalt lysvågen, for hendes formiddagslur er længere end middagsluren og varer ofte halvanden time eller måske to, dvs med opvågning mellem 10.45-11.30. Hun vågner om morgenen mellem 06.15 og 07.00.

Tror du, at det vil kunne hjælpe til en tidligere rytme, hvis vi ved vuggestuestart begynder at vække hende på et bestemt tidspunkt hver morgen?

En sidste ting: Skal hun tilbydes en erstatning for mælken før middagslur, når nu hun ikke gider drikke den? Lidt frugt eller frugtmos måske? Jeg tænker, at der herhjemme kan gå mange timer mellem måltiderne, hvis ikke hun får noget, men i vuggestuen vil hun jo lige have spist frokost, når hun bliver puttet, så der behøves ingen erstatning.

På forhånd tak for svar. Jeg synes, det er rigtig dejligt med denne brevkasse, og jeg føler faktisk, at din tilgang til tingene passer meget bedre til mig end Carolines sundhedsplejerskes tilgang til tingene. Særligt omkring søvn og putning virker det som om, at du forstår mig bedre, selvom du aldrig har mødt mig eller Caroline. Den ros skal du have.

Hilsen
Carolines mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder