Svar: Vågen 2-3 timer om natten
23. januar 2017
Alder:
19 mdr.
Kære Søvnige forældre
Tak for jeres brev, og lad mig starte med at sige, at der nok er flere ting som spiller ind hos jer :)
Der er højst sandsynligt en sammenhæng mellem, at jeres datter plejer at få flaske sen aften og nu, hvor I har taget flasken fra hende, så vågner hun stadig og søger den. Samtidig fortæller I, at hun har haft øreproblemer i længere tid, og at hun netop har fået lagt dræn... Og med forhøjet tryk i mellemøret, har det været dejligt for hende og netop hjulpet hende med flasken... og selvom drænene nu er kommet i og forhåbentlig fungerer, som de skal, så sidder erfaringen med at vågne stadig i kroppen på hende. Og derfor bliver hun ved med at vågne...
Det er vigtigt, at I har en fast og god putterutine, som er genkendelig og dermed tryg. Og hun må stadig meget gerne få et bad om aftenen. Det kan være med til at give hende fysisk ro og hjælpe hende til at slappe af og overgive sig til søvnen, hvis badet ligger ca. 1 time før hun puttes. Og så må hun også meget gerne også få en godnatgrød, så I sikrer jer, at hun ikke vågner, fordi hun reelt er sulten...
Derudover lyder det som om, at hun har behov for noget andet at berolige sig med end flasken. Har I trappet flasken gradvist ned og vænnet hende til at drikke mindre og mindre? Det vil normalt være måden at gøre det på, så skiftet mellem at få flaske og ikke få flaske ikke er så voldsomt..Måske har hun brug for at få lidt lunt at drikke, lidt lun mælk eller måske lidt kamillete eller lignende af en kop, når hun vågner sen aften og kan derefter så lægge sig ned og lade roen falder over sig.
Samtidig med at I trapper ud af flasken, vil det også være rigtig godt, at hun puttes med et nyt ritual, at noget nyt tager over på sig. Det vil sige f.eks. en puttebamse, en putteklud, en slaskedukke, en godnathistorie, en godnatsang osv. Det er vigtigt, at I bruger dette og har samme ritual hver aften, når hun puttes i seng, ligesom en bamse, putteklud osv. bør følge hende hele dagen, så hun også har den, når hun sover til middag, når hun kører i bil, er i barnevognen, er hjemme eller i vuggestue osv. Så det bliver en fast følgesvend, som så netop kan berolige hende og hjælpe hende videre sen aften.
Derudover skal I også se på, hvordan hendes rytme om dagen er. Hvis hun er vågen i 2-3 timer fra kl 23, så sover hun måske længere om morgenen? Eller hun er måske begyndt at sove mere om dagen? Og det er faktisk vigtigt, at hun ikke får lov til dette. Det handler ikke om, at hun ikke må sove, men det er vigtigt, at I holder fast i, at hun ikke begynder at sove mere om dagen, det er nattesøvnen som skal forlænges.
Derfor skal hun op til samme tid hver dag uanset hvad dag på ugen det er. Hun skal sove til middag til samme tid og med samme længde middagslur hver dag, og puttes om aftenen til samme tid hver aften. Med den alder hun har, skal I regne med, at hun har brug for 13-13.5 times søvn i døgnet. I er derfor nødt til at tælle lidt timer for at sikre jer, at hun ikke vågner, fordi hun faktisk har sovet det hun har behov for på andre tidspunkter og derfor naturligt ikke kan sove mellem kl 23 og 01/02.
Og så spiller hendes alder og udvikling helt sikkert også ind, og rigtig mange børn sover dårligt i 18-20 måneders alderen, fordi de der begynder at få farefornemmelse, oplever verden betydeligt større og er langt mere bevidste, end de tidligere har været. Jf. tidligere brev som jeg har skrevet til jer omkring dette :)
Og så er der også den mulighed, at det er et mildt anfald af natteskræk, som I oplever. Prøv at lægge mærke til, om jeres datter skriger (og ikke kalder) og når I kommer ind til hende, så sover hun stadig. Når I prøver at trøste, berolige, holde om hende, så bliver I skubbet væk. Hun vil ikke beroliges af jer - så er det sandsynligvis et anfald af natteskræk.. Hvis det er tilfældet, så er det vigtigt, at I ikke tænder lys, ikke snakker for meget, ikke tager hende op osv. men forsøger at få hende videre i søvnen, fordi hun rent faktisk sover. Hvis I tager hende op, får hende vækket, så vil det naturligt tage lang tid, før hun så er parat til at sove igen. Er der tale om natteskræk vil det derfor være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende før, hun når at blive for ked af det, og uden at I får hende vækket..
Natteskræk kan man dog godt have i mere eller mindre grad, hos nogle børn varer det et par minutter, hos andre kan det vare i 30 minutter eller mere. Nogle børn græder voldsomt, og det er ligesom det, og andre børn har et anfald, hvor de yder skader på sig selv. Hvis jeres datter har et voldsomt anfald af natteskræk, kan det være nødvendigt at vække hende, gå i stuen med hende, og så tager det som sagt tid at få hende til at falde i søvn igen... Jeg er ikke helt sikker på, at det er dette, som der er tale om hos jer, men det skal naturligvis medtænkes...
Det er rigtig fint, hvis det lige nu går bedre, når far putter hende - så lad far gør dette og mor kan gøre alt det, som leder op til putning f.eks. give hende bad, godnatgrød osv. Det er vigtigt, at hun falder trygt og rart i søvn. Hvis putningen bliver til en kamp og forbindes med noget som ikke er rart, så kan det også være en forklaring på, hvorfor hun vågner efter nogle timer og græder og søger jer, er oprigtigt ked af det. Det er vigtigt, at I derfor gør det, som fungerer og ikke kæmper for "princippets skyld".
Børn vil naturligt i periode søge deres far og i andre perioder søge deres mor. Og generelt kan man sige, at fædre i kraft af deres dybere stemme ofte signalerer større ro og måske også lidt mere beslutsomhed, end mødre gør.
Med hensyn til at "sætte grænser", så skal trygheden ved at sove være det vigtigste. Hvis hun forbinder det at skulle sove meget noget trygt, dejligt og rart, så har I noget godt at bygge videre på fremover. At hun har svært ved at sove om aftenen hænger højst sandsynligt ikke sammen med, at I ikke "sætter grænser nok" i hverdagen. Men det er naturligvis vigtigt, at der er en sammenhæng mellem det I siger, og det I med jeres kropssprog signalerer. I skal sende tydelige signaler, så hun ikke bliver forvirret, men I skal også "sætte grænser" på en måde, hvor hun ikke føler sig forkert.
Jeg vil anbefale jer at læse min bog "Helens bog om Børn & Opdragelse - Tydelige voksne giver trygge børn" :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske