Svar: Vågen 2-3 timer om natten

23. januar 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Søvnige forældre

Tak for jeres brev, og lad mig starte med at sige, at der nok er flere ting som spiller ind hos jer :)

Der er højst sandsynligt en sammenhæng mellem, at jeres datter plejer at få flaske sen aften og nu, hvor I har taget flasken fra hende, så vågner hun stadig og søger den. Samtidig fortæller I, at hun har haft øreproblemer i længere tid, og at hun netop har fået lagt dræn... Og med forhøjet tryk i mellemøret, har det været dejligt for hende og netop hjulpet hende med flasken... og selvom drænene nu er kommet i og forhåbentlig fungerer, som de skal, så sidder erfaringen med at vågne stadig i kroppen på hende. Og derfor bliver hun ved med at vågne...

Det er vigtigt, at I har en fast og god putterutine, som er genkendelig og dermed tryg. Og hun må stadig meget gerne få et bad om aftenen. Det kan være med til at give hende fysisk ro og hjælpe hende til at slappe af og overgive sig til søvnen, hvis badet ligger ca. 1 time før hun puttes. Og så må hun også meget gerne også få en godnatgrød, så I sikrer jer, at hun ikke vågner, fordi hun reelt er sulten...

Derudover lyder det som om, at hun har behov for noget andet at berolige sig med end flasken. Har I trappet flasken gradvist ned og vænnet hende til at drikke mindre og mindre? Det vil normalt være måden at gøre det på, så skiftet mellem at få flaske og ikke få flaske ikke er så voldsomt..Måske har hun brug for at få lidt lunt at drikke, lidt lun mælk eller måske lidt kamillete eller lignende af en kop, når hun vågner sen aften og kan derefter så lægge sig ned og lade roen falder over sig.

Samtidig med at I trapper ud af flasken, vil det også være rigtig godt, at hun puttes med et nyt ritual, at noget nyt tager over på sig. Det vil sige f.eks. en puttebamse, en putteklud, en slaskedukke, en godnathistorie, en godnatsang osv. Det er vigtigt, at I bruger dette og har samme ritual hver aften, når hun puttes i seng, ligesom en bamse, putteklud osv. bør følge hende hele dagen, så hun også har den, når hun sover til middag, når hun kører i bil, er i barnevognen, er hjemme eller i vuggestue osv. Så det bliver en fast følgesvend, som så netop kan berolige hende og hjælpe hende videre sen aften.

Derudover skal I også se på, hvordan hendes rytme om dagen er. Hvis hun er vågen i 2-3 timer fra kl 23, så sover hun måske længere om morgenen? Eller hun er måske begyndt at sove mere om dagen? Og det er faktisk vigtigt, at hun ikke får lov til dette. Det handler ikke om, at hun ikke må sove, men det er vigtigt, at I holder fast i, at hun ikke begynder at sove mere om dagen, det er nattesøvnen som skal forlænges.

Derfor skal hun op til samme tid hver dag uanset hvad dag på ugen det er. Hun skal sove til middag til samme tid og med samme længde middagslur hver dag, og puttes om aftenen til samme tid hver aften. Med den alder hun har, skal I regne med, at hun har brug for 13-13.5 times søvn i døgnet. I er derfor nødt til at tælle lidt timer for at sikre jer, at hun ikke vågner, fordi hun faktisk har sovet det hun har behov for på andre tidspunkter og derfor naturligt ikke kan sove mellem kl 23 og 01/02.

Og så spiller hendes alder og udvikling helt sikkert også ...

Annonce

... ind, og rigtig mange børn sover dårligt i 18-20 måneders alderen, fordi de der begynder at få farefornemmelse, oplever verden betydeligt større og er langt mere bevidste, end de tidligere har været. Jf. tidligere brev som jeg har skrevet til jer omkring dette :)

Og så er der også den mulighed, at det er et mildt anfald af natteskræk, som I oplever. Prøv at lægge mærke til, om jeres datter skriger (og ikke kalder) og når I kommer ind til hende, så sover hun stadig. Når I prøver at trøste, berolige, holde om hende, så bliver I skubbet væk. Hun vil ikke beroliges af jer - så er det sandsynligvis et anfald af natteskræk.. Hvis det er tilfældet, så er det vigtigt, at I ikke tænder lys, ikke snakker for meget, ikke tager hende op osv. men forsøger at få hende videre i søvnen, fordi hun rent faktisk sover. Hvis I tager hende op, får hende vækket, så vil det naturligt tage lang tid, før hun så er parat til at sove igen. Er der tale om natteskræk vil det derfor være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende før, hun når at blive for ked af det, og uden at I får hende vækket..

Natteskræk kan man dog godt have i mere eller mindre grad, hos nogle børn varer det et par minutter, hos andre kan det vare i 30 minutter eller mere. Nogle børn græder voldsomt, og det er ligesom det, og andre børn har et anfald, hvor de yder skader på sig selv. Hvis jeres datter har et voldsomt anfald af natteskræk, kan det være nødvendigt at vække hende, gå i stuen med hende, og så tager det som sagt tid at få hende til at falde i søvn igen... Jeg er ikke helt sikker på, at det er dette, som der er tale om hos jer, men det skal naturligvis medtænkes...

Det er rigtig fint, hvis det lige nu går bedre, når far putter hende - så lad far gør dette og mor kan gøre alt det, som leder op til putning f.eks. give hende bad, godnatgrød osv. Det er vigtigt, at hun falder trygt og rart i søvn. Hvis putningen bliver til en kamp og forbindes med noget som ikke er rart, så kan det også være en forklaring på, hvorfor hun vågner efter nogle timer og græder og søger jer, er oprigtigt ked af det. Det er vigtigt, at I derfor gør det, som fungerer og ikke kæmper for "princippets skyld".

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Børn vil naturligt i periode søge deres far og i andre perioder søge deres mor. Og generelt kan man sige, at fædre i kraft af deres dybere stemme ofte signalerer større ro og måske også lidt mere beslutsomhed, end mødre gør.

Med hensyn til at "sætte grænser", så skal trygheden ved at sove være det vigtigste. Hvis hun forbinder det at skulle sove meget noget trygt, dejligt og rart, så har I noget godt at bygge videre på fremover. At hun har svært ved at sove om aftenen hænger højst sandsynligt ikke sammen med, at I ikke "sætter grænser nok" i hverdagen. Men det er naturligvis vigtigt, at der er en sammenhæng mellem det I siger, og det I med jeres kropssprog signalerer. I skal sende tydelige signaler, så hun ikke bliver forvirret, men I skal også "sætte grænser" på en måde, hvor hun ikke føler sig forkert.

Jeg vil anbefale jer at læse min bog "Helens bog om Børn & Opdragelse - Tydelige voksne giver trygge børn" :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København