Svar: Søvn - putning kan tage timer
18. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Isak´s mor og far
Tak for jeres brev :)
Jeres dagsplan ser umiddelbart fin ud, og det er også rigtig fint, at I vækker ham om morgenen, de dage hvor han ikke vågner af sig selv. Så I på den måde sikrer, at dagene starter til samme tid hver dag. Tidspunktet dagen begynder på, har naturligt betydning for, hvordan resten af dagen forløber.
Det er helt okay, at han sover sin længste lur om formiddagen - det må han gerne. Faktisk er søvnen her rigtig god i forhold til bearbejdning af dagens oplevelser, styrkelse af immunforsvaret osv. så det er kun fint, at han kan sove et par timer sammenhængende om dagen. Det er også rigtig fint, at hans middagslur derfor ligger senere, og et puttetidspunkt omkring kl 19.30-20 tænker jeg umiddelbart vil passe fint for ham med den alder han har....
I skal naturligvis være opmærksomme på, hvor meget I vækker ham. Hvis han har brug for at sove 20 minutter mere og så vil vågne af sig selv, så kan det godt være med til at gøre en forskel for hans søvn og hans overskud generelt. Derfor tænker jeg, at I godt må prøve at trække tiden lidt og give ham muligheden for at vågne af sig selv, så I ikke bare per automatik vækker ham, når han har sovet f.eks. 2 timer. Det samme efter middagsluren, hvor I skriver, at han ofte sover max en time - vækker I ham der, eller vågner han selv? Prøv at se, hvad der sker, hvis I til en vis grad lader ham styre det lidt selv.
Når det er sagt, så har han dog samlet set nok behov for ca 14.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han sover nattesøvn fra kl 19.30-20 og står op kl 07.30, så sover han jo 12 timer i løbet at natten, og så kan han naturligt ikke sove mere end et par timer samlet i løbet af dagen. Det er derfor tænkelidt, at han vil vågne af sine lure af sig selv i løbet af dagen... samtidig vil hans søvn om dagen og mængden af dagssøvn naturligt også spille ind på hans puttetidspunkt om aftenen. Sover han mere om dagen, så skal hans puttetidspunkt naturligt ligge senere. Her er I således nødt til at se lidt på klokken for at finde ud af, hvornår hans passende puttetidspunkt må være... :)
Hvis I har en oplevelse af, at han sover langt bedre i slyngevuggen, så skal i naturligvis bruge den. Det er helt okay at lægge ham tilbage i slyngevuggen, hvis det fungerer for jer alle tre. Man skal ikke ændre noget, der som udgangspunkt fungerer...
Og så er der problematikken omkring mad og mælk nok - det lyder som om, at han spiser fint i forhold til sin alder og mængden af mad lyder også alderssvarende. Det er helt normalt, at han nogle gange spiser mere og andre gange lidt mindre. Sådan har vi det jo også selv :)
Men I skal være opmærksomme på hans mælkeindtag aften og sen aften. Det lyder som om, at han ofte indtaget både sit behov for skemad og sit behov for mælk i de 12 timer, hvor han er vågen - og det er de færreste børn, som kan dette i denne alder. Derfor kan det også godt spille ind på hans rytme og dermed hans søvn, hvis han sover hele natten uden mælk. Det er naturligvis dejligt, at han kan det og det sikrer, at I får sovet - når han først sover, men det kan nogle gange give lidt andre udfordringer og derfor kan der være noget godt i, hvis I kunne forsøge at sprede måltiderne ud over lidt flere timer...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske eller ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. 9.30 - og skal ikke have flaske først.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød, fisk. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Tidlig eftermiddag 14.30: Flaske og puttes til middagslur
Sen eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Aften 17.30-18: Aftensmad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Vand af kop. Det skal være almindelige børnevenlige retter og udgangspunktet er jeres mad.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske - som kan gives mere eller mindre i søvne, og han sover videre.
Nogle børn har også en lidt urolig periode i 6-7 månedersalderen, der hvor de begynder at gå fra 3 til kun 2 lure dagligt. Og måske skyldes jeres uro, at han netop har lidt svært ved at vænne sig til dette skift. Så når du ammer ham om aftenen og han derefter sover ½ time, så er det måske egentlig den 3. lur som han tager her - og det kan være helt okay. Det ændrer sig ofte igen i takt med at han bliver ældre, begynder at bruge sig selv mere motorisk, er vågen i længere tid og mere aktiv i sine vågne perioder osv. På den måde kan tiden også godt arbejde lidt for jer :)
Jeg tænker derfor, at han måske nogle gange sover lidt under amningen og derfor vågner op, når du er færdig med at amme ham... så er han klar igen, har lige fået en lille powernap...
Et eller andet sted er det jo okay, så længe han får den søvn, som han har behov for. Men du kan naturligvis godt overveje, om det ville gøre nogen forskel at tilbyde ham flaske om aftenen - og evt. give ham flasken i tremmesengen, så han ikke oplever at blive flyttet fra din favn, når han har spist. Det vil måske kunne gøre, at han bliver i søvnen i stedet for at vågne op...
Og ja - tandfrembrud kan give meget urolig søvn, men ofte ikke over 14 dage :)
Jeg er altså lidt stemt for, at I lige nu prøver at følge ham lidt mere - måske ser om han af sig selv begynder at ændre lidt rytme, hvis han får mælk lidt mere fordelt over døgnet, så han f.eks. ikke får flaske om formiddagen. Måske vil han afkorte sin formiddagslur af sig selv og begynde at sove på en måde, hvor han så kan undvære en powernap om aftenen, uden at nattesøvnen bliver for lang osv. Måske vil han lige nu have brug for en powernap og så en vågenperiode om aftenen og en kortere nattesøvn. Det hele spiller ind, og rytmen kan godt ændre sig lidt hele tiden...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - selvom der er meget frem og tilbage og mange måder at se tingene på, så er der sket meget hos jer bare den sidste måned og det lyder til at gå i den rigtige retning...
Knus med på vejen herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske