Svar: Søvn - putning kan tage timer

18. januar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Isak´s mor og far

Tak for jeres brev :)

Jeres dagsplan ser umiddelbart fin ud, og det er også rigtig fint, at I vækker ham om morgenen, de dage hvor han ikke vågner af sig selv. Så I på den måde sikrer, at dagene starter til samme tid hver dag. Tidspunktet dagen begynder på, har naturligt betydning for, hvordan resten af dagen forløber.

Det er helt okay, at han sover sin længste lur om formiddagen - det må han gerne. Faktisk er søvnen her rigtig god i forhold til bearbejdning af dagens oplevelser, styrkelse af immunforsvaret osv. så det er kun fint, at han kan sove et par timer sammenhængende om dagen. Det er også rigtig fint, at hans middagslur derfor ligger senere, og et puttetidspunkt omkring kl 19.30-20 tænker jeg umiddelbart vil passe fint for ham med den alder han har....

I skal naturligvis være opmærksomme på, hvor meget I vækker ham. Hvis han har brug for at sove 20 minutter mere og så vil vågne af sig selv, så kan det godt være med til at gøre en forskel for hans søvn og hans overskud generelt. Derfor tænker jeg, at I godt må prøve at trække tiden lidt og give ham muligheden for at vågne af sig selv, så I ikke bare per automatik vækker ham, når han har sovet f.eks. 2 timer. Det samme efter middagsluren, hvor I skriver, at han ofte sover max en time - vækker I ham der, eller vågner han selv? Prøv at se, hvad der sker, hvis I til en vis grad lader ham styre det lidt selv.

Når det er sagt, så har han dog samlet set nok behov for ca 14.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han sover nattesøvn fra kl 19.30-20 og står op kl 07.30, så sover han jo 12 timer i løbet at natten, og så kan han naturligt ikke sove mere end et par timer samlet i løbet af dagen. Det er derfor tænkelidt, at han vil vågne af sine lure af sig selv i løbet af dagen... samtidig vil hans søvn om dagen og mængden af dagssøvn naturligt også spille ind på hans puttetidspunkt om aftenen. Sover han mere om dagen, så skal hans puttetidspunkt naturligt ligge senere. Her er I således nødt til at se lidt på klokken for at finde ud af, hvornår hans passende puttetidspunkt må være... :)

Hvis I har en oplevelse af, at han sover langt bedre i slyngevuggen, så skal i naturligvis bruge den. Det er helt okay at lægge ham tilbage i slyngevuggen, hvis det fungerer for jer alle tre. Man skal ikke ændre noget, der som udgangspunkt fungerer...

Og så er der problematikken omkring mad og mælk nok - det lyder som om, at han spiser fint i forhold til sin alder og mængden af mad lyder også alderssvarende. Det er helt normalt, at han nogle gange spiser mere og andre gange lidt mindre. Sådan har vi det jo også selv :)

Men I skal være opmærksomme på hans mælkeindtag aften og sen aften. Det lyder som om, at han ofte indtaget både sit behov for skemad og sit behov for mælk i de 12 timer, hvor han er vågen - og det er de færreste børn, som kan dette i denne alder. Derfor kan det også godt spille ind på hans rytme og dermed hans søvn, hvis han sover hele natten uden mælk. Det er naturligvis dejligt, at han kan det og det sikrer, at I får sovet - når han først sover, men ...

Annonce

... det kan nogle gange give lidt andre udfordringer og derfor kan der være noget godt i, hvis I kunne forsøge at sprede måltiderne ud over lidt flere timer...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske eller ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. 9.30 - og skal ikke have flaske først.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød, fisk. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.

Tidlig eftermiddag 14.30: Flaske og puttes til middagslur

Sen eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 17.30-18: Aftensmad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Vand af kop. Det skal være almindelige børnevenlige retter og udgangspunktet er jeres mad.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske - som kan gives mere eller mindre i søvne, og han sover videre.

Nogle børn har også en lidt urolig periode i 6-7 månedersalderen, der hvor de begynder at gå fra 3 til kun 2 lure dagligt. Og måske skyldes jeres uro, at han netop har lidt svært ved at vænne sig til dette skift. Så når du ammer ham om aftenen og han derefter sover ½ time, så er det måske egentlig den 3. lur som han tager her - og det kan være helt okay. Det ændrer sig ofte igen i takt med at han bliver ældre, begynder at bruge sig selv mere motorisk, er vågen i længere tid og mere aktiv i sine vågne perioder osv. På den måde kan tiden også godt arbejde lidt for jer :)

Jeg tænker derfor, at han måske nogle gange sover lidt under amningen og derfor vågner op, når du er færdig med at amme ham... så er han klar igen, har lige fået en lille powernap...

Et eller andet sted er det jo okay, så længe han får den søvn, som han har behov for. Men du kan naturligvis godt overveje, om det ville gøre nogen forskel at tilbyde ham flaske om aftenen - og evt. give ham flasken i tremmesengen, så han ikke oplever at blive flyttet fra din favn, når han har spist. Det vil måske kunne gøre, at han bliver i søvnen i stedet for at vågne op...

Og ja - tandfrembrud kan give meget urolig søvn, men ofte ikke over 14 dage :)

Jeg er altså lidt stemt for, at I lige nu prøver at følge ham lidt mere - måske ser om han af sig selv begynder at ændre lidt rytme, hvis han får mælk lidt mere fordelt over døgnet, så han f.eks. ikke får flaske om formiddagen. Måske vil han afkorte sin formiddagslur af sig selv og begynde at sove på en måde, hvor han så kan undvære en powernap om aftenen, uden at nattesøvnen bliver for lang osv. Måske vil han lige nu have brug for en powernap og så en vågenperiode om aftenen og en kortere nattesøvn. Det hele spiller ind, og rytmen kan godt ændre sig lidt hele tiden...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - selvom der er meget frem og tilbage og mange måder at se tingene på, så er der sket meget hos jer bare den sidste måned og det lyder til at gå i den rigtige retning...

Knus med på vejen herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg