Brev:
Søvn - putning kan tage timer
18. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Søvn - putning kan tage timer
Hej Helen, så har vi brug for din hjælp igen!
Vores søn Isak er nu fyldt 7 måneder.
Vores rytme ser således ud:
07.30: Vi vækker Isak - er få gange vågen af sig selv
07.40 - 08.00: Morgenmad som består af havregrød
09.15 Mælk på flaske (jeg er på studie)
09.30 Sover middagslur i slyngevuggen - Sover 2 timer og vi vækker ham igen
12:00 Frokost
ca. 14.30 mælk på flaske inden eftermiddags lur. Sover i barnevognen udenfor. Sover maks 1 time.
16:00 Mos eller frugt grød
17:30 Aftensmad
Vi følger din bog med opskrifter, og han får varieret hjemmelavet kost.
Vores tilbagevendende issue putning!!
Vores putninger tager timer. Igår fra 19 - 23..
Idag puttede vi senere 20.30, men der blev han ulykkelig og vi tog ham op. Han legede på gulvet og jeg ammede ham i søvn kl. 22.30.
Når han først sover - sover han godt. Han sover igennem indtil vi vækker ham, og også ofte uden mælk. Nogle gange får han sutten.
Vi er begyndt at putte i tremmesengen som står i vores soveværelse (han har ligget i slyngevugge indtil nu). Det gik okay de første nætter - men nu har vi så en periode hvor han er svær at få til at falde i søvn - så vi overvejer at gå tilbage til slyngevuggen om den gør foreskellen?
Nogle aftener har jeg også ammet ham i søvn, og der er han vågnet 30 min efter og så er han vågen i flere timer.. Derfor har vi de sidste to nætter ville putte ham i sengen og ikke flytte ham sovende til sengen..
Isak virker træt (gnider øjne, bliver irritabel og pylret) nogen gange allerede kl. 18... Så prøver vi at strække den til 19 før vi putter. Jeg ammer inden vi putter ham. Hvor han var meget træt inden amning - er det som om han efter amning er vågen og frisk på ny, og når vi så går ind for at putte ham er han frisk?! (Pludrer, laver lyde med munden, griner, vil gerne have kontakt osv). Men han har jo lige været meget træt... Hvad går det ud på?
Vi er til tider frustreret og trætte over han ikke er til at putte for tiden. Det har ikke været noget problem hele jul og nytår og begyndelsen af måneden. Men de sidste 14 dage har det her nok stået på nu. Vi har set en tand (i øvrigt en hjørnetand) titter op af tandkødet som den første - men kan den påvirke hele denne her problematik?
Jeg var i begyndelsen bekymret om han spiste nok portioner - om han kunne være sulten.. Han spiser 3/4 dl til 1,5 dl til alle måltider, så det varierer altså lidt.
Vi læser bøger om aftenen inden han skal sove - idag prøvede vi også med en søvndyssende babyprogram (drømmehaven).. Ja, hvad gør man ikke for at få ro i huset om aftenen. Han sover med sin faste nusseklud og bruger sut.
Har du nogen forslag? Vi har selv tænkt på om vi skal forkorte formiddagsluren til 1 time som du skriver i din bog til 7 mdr planen..
Hilsner fra Isak´s mor og far