Svar: Søvn / Putning

10. januar 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

For det første, så er det ofte betydeligt lettere for børn at blive puttet af andre i dagtimerne, end det er om aftenen. Efter en lang dag, fyldt med oplevelser og en masse stimuli, så er det naturligt svært at koble fra, det er svært at slippe det hele og overgive sig til søvnen - og derfor har børn naturligt ofte ekstra brug for deres mor og brystet netop om aftenen, når de skal sove. At få far eller en anden på banen, er derfor naturligt lettest om dagen...

Derudover så vil det, at jeres dreng starter i vuggestue og dermed er adskilt fra jer (og især mor, fordi mor holder barsel) gøre, at han naturligt kan søge brystet ekstra om aftenen. Han har brug for at mærke, at du stadig er der for ham og amningen inden putning er med til at give ham denne tryghed. Med den alder han har nu og når han starter i vuggestue, vil han naturligt ikke kunne forstå, hvor du er henne om dagen, han kan heller ikke forholde sig til tid, o g ved derfor ikke ,om du kommer tilbage om 3 minutter, 3 timer eller 3 dage - han mærker bare, at du er forsvundet. Og derfor vil amningen om aftenen og nærheden med dig være ekstra vigtig for ham...

Derfor må jeg indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvorfor det er så vigtigt for jer at far ska l kunne putte ham om aftenen. Det lykkes kun 1 ud af 7 gange og det ender i gråd og kamp om søvnen - og det eneste jeres dreng lærer er, at det at skulle sove ikke er forbundet med noget rart og trygt. Og det er netop vigtigt, at han synes det er trygt at sove, når andre skal putte ham...

I 8-9 månedersalderen vil det være passende med 3 amninger i døgnet og jeg anbefaler, at disse tre amninger (eller flasker) ligger før middagslur, aften og sen aften. Jeg vil derfor anbefale, at far giver jeres dreng flaske før middagsluren i weekenden, når far er hjemme til det, så jeres dreng netop lærer at falde i søvn på denne måde midt på dagen og så far og søn også får en erfaring med sig om, at det faktisk godt kan lade sig gøre :) Men om aftenen, er det mor som ammer og mor som putter :)

Sen aften kan I så overveje, om han skal ammes eller have en drømmeflaske og derefter lære at sove videre uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

For at få far mere på banen, vil jeg også foreslå ...

Annonce

... jer, at det er far, som giver ham bad om aftenen, frotterer ham godt med håndklædet, smører ham med creme,gør ham klar til natten. Jo mere det er far, som gør alt dette, jo lettere vil det være for far også at putte ham, hvis mor ikke er hjemme en aften.

Derudover vil jeg anbefale, at far giver ham en godnatgrød efter badet og som del af putteritualet. Grøden vil være med til at mætte ham lidt ekstra, så han begynder at kunne undvære mælken om natten..

Og nej, jeg synes ikke, at jeres dreng skal vænnes til at sove i bæresele og gås rundt med om aftenen. Hvis mor kan amme ham og putte ham i egen seng og han så sover trygt og godt i løbet af ca. 10 minutter, så er det bestemt værd at prioritere :)

Hvis I løbende gerne vil prøve at far tager over om aftenen og du stadig ammer, så kan du godt prøve at amme ham og derefter give ham til far - MEN, det vil være rigtig godt, hvis du ikke ammer ham i stuen og far så går til soveværelset med ham - du bør amme ham i soveværelset og putte ham, hvorefter far måske kommer og sidder hos ham, beroliger ham osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I skal være opmærksomme på, at det kan påvirke hans evne til at overgive sig til søvnen, hvis hans ritual er opdelt - altså hvis han ammes i stuen og far derefter går på værelset med ham. Det at skulle sove er altid forbundet med adskillelse fra mor og far. Så når far går væk fra mor og stuen, så forlader ham det trygge og rare og i stedet starter så den forfærdelige separation, som han naturligt så vil protestere imod. Derfor er det godt, hvis putteritualet foregår der, hvor han skal sove :)

Og så er situationen i vuggestuen naturligt også en anden, - de voksnes måde at gøre et på, rutinerne omkring putningen, at de andre børn også bliver lagt til at sove og jeres dreng kan spejle sig i det osv. Det er ikke sikkert, at det bliver så stort et problem - det må I vente og se. Og hvis han er vant til at få flaske før middagsluren, så kan pædagogerne naturligt også give ham det, og så vil han netop blive puttet, som han mere eller mindre er vant til .. igen genkendeligt og trygt for ham :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre. Og derudover vil jeg også anbefale dig at læse min og Erik Sigsgaards bog "Ha en god dag, skat". Som netop handler om, hvordan vi giver vores børn en god dag i dagpleje, vuggestue og børnehave :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg