Svar: Ammes i søvn og far på banen
9. januar 2017
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at I kunne bruge mit sidste svar :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge...
Børn har brug for modermælk eller modermælkserstatning til de er 12 måneder gamle, og den amning eller flaske, som ofte forsvinder sidst - er den barnet får før det puttes om aftenen. Det betyder, at når man vælger at amme, så er man et eller andet sted nødt til at være hjemme, når barnet skal puttes til natten...
Alternativt skal barnet lære at tage imod en flaske, og hvis I på nuværende tidspunkt ved, at du ikke vil amme til jeres dreng er 1 år, hvis du starter på arbejde før og far f.eks. skal overtage barselsperioden eller hvis du blot vil være sikker på, at du kan tage i byen om aftenen eller være væk nogle timer, så kan det være en rigtig god idé at arbejde bevidst på at lære barnet at tage imod en flaske. Jo ældre jeres dreng bliver, jo mere bevidst bliver han også - og jo ældre han er, jo mere sandsynligt er det, at han vil foretrække den ægte vare (brystet) og det bliver sværere at introducere en flaske.
Men hvad så... kan du så slet ikke tage i byen, før han er 1 år...? Jo til dels. I takt med at jeres dreng bliver ældre, så vil han naturligt kunne drikke mere og mere af en kop. Det betyder, at det bliver lettere for far at passe ham og tilbyde ham lidt mme - også når du ikke er hjemme. Men det er alt andet lige, lettere med en flaske og en flaske vil naturligt give ham en anden ro i maven og en lidt mere "lignende brystet" at falde i søvn på. Det handler ikke kun om at sikre jeres dreng mælk, men også om at få skabt den ro, som gør at han vil falde trygt i søvn.
Han tager naturligt ikke skade af, at blive ked af det, fordi du ikke er hjemme en enkelt aften, han har jo sin far, som elsker ham og passer på ham, men det vil være rigtig hårdt for både søn og far, hvis det eneste han har brug for er brystet - og far derfor ikke kan trøste ham og hjælpe ham... Hvis det således er planen at far skal tage over flere gange om ugen, så synes jeg det er en relevant overvejelse at introducere en flaske og arbejde på at lære jeres dreng at tage imod den.
Derudover tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at far er med i alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at i takt med at jeres dreng bliver ældre - omkring 8-9 måneder, så vil det være rigtig godt, at det f.eks. er far, som giver ham et bad om aftenen, frotterer ham rigtig godt med håndklædet, putter ham i nattøjet, giver ham godnatgrød, børster hans tænder osv. Så far gør alt det, som leder op til putning, op til at mor ammer. Jo mere far gør alt det, som leder op til putning, jo lettere bliver det naturligt også at putte ham, hvis mor så ikke er hjemme en aften. Også hvis han så skal have lidt mme sammen med sin godnatgrød og derefter så puttes uden bryst (eller flaske).
Det er altså ikke sådan, at far slet ikke kan komme på banen, det kan far sagtens. I princippet kan far jo alt andet end at amme - og er ofte rigtig god til det :) Men I skal medtænke det og prioritere det, så far fra nu er en helt naturlig del af alt det som foregår omkring jeres lille dreng :)
Hvis du har brug for at komme lidt væk et par timer, så vil jeg foreslå dig, at du starter med at tage en frokost i byen sammen med et par veninder eller lignende - så det er midt på dagen, at du er væk. Det vil ofte være lettere for far at trøste og hjælpe jeres dreng i dagtimerne - især i takt med at han begynder med lidt skemad, og kan drikke af en kop. Det er lettere om dagen, end om aftenen.. Og i takt med at far (og søn) måske så også oplever, at det kan fungere om dagen, så er de begge måske også mere trygge ved det hele, hvis du så ikke er hjemme en aften :)
Jeg håber, at I kan bruge disse overvejelser lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske