Svar: Hører jeg mit barn, når jeg sover?
6. januar 2017
Alder:
21 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvordan det også kan være - når det går godt :)
Det lyder som om, at I alle - og lige nu især lillepigen - sover bedre, når I sover i hvert sit værelse. Det er derfor rigtig fint, at du putter hende i egen seng på eget værelse, lader døren stå på klem og holder fast i, at sådan kan hun sagtens sove.
Vi kan have mange forskellige lyde i løbet af natten, og nogle gange forstyrrer vi hinanden, når vi sover sammen - og så kan det være bedre at sove hver for sig. Det er helt okay og en fin prioritering :)
Jeg kan naturligvis ikke garantere, at du ikke kan sove så dybt, at du ikke vågner, men normalt vil det ikke være sådan. De fleste forældre vil reagerer på deres barns gråd - også om natten - og de fleste børn vil også på et tidspunkt græde så højt, at de med sikkerhed bliver hørt, hvis det er nødvendigt... Det er de små lyde, små host, vejrtrækning, stillingskift osv. som man ikke hører, og som netop gør, at det så kan være lettere at sove videre.
Det lyder som om, at jeres datter er helt tryg ved situationen. Hun har også en alder, hvor hun er bevidst om, at I ikke er forsvundet, selvom hun ikke kan se jer - og at hun kan kalde på jer, hvis det er nødvendigt. Du fortæller, at hun har kaldt på dig en enkelt eller to gange, men da du ikke reagerede med det samme, så lagde hun sig ned og sov - det lyder ikke som om, at hun blev ked af det, snarere som om, at hun godt fornemmede at det var nat og dermed sovetid. Vågner hun og græder f.eks. på grund af en drøm eller lignende, så skal du naturligvis være der for hende, trøste, berolige og betrygge :)
Så fortsæt den gode gænge, og det du fornemmer fungerer godt for jer alle sammen:) Det er rigtig fint, at hendes værelse ligger tæt ved jeres soveværelse og lad døren stå på klem, så du har en mulighed for at høre hende, hvis hun græder :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske