God og holdbar måde at få lagt min datter om aftenen?

7. januar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

God og holdbar måde at få lagt min datter om aftenen?

Hej Helen.

Jeg har svært ved at finde en god og holdbar måde at få lagt min datter om aftenen..

Lidt om hende: Hun er fra den 17. maj, så snart 8 måneder. Som spæd sov hun meget, det har ændret sig som hun er blevet ældre. I hendes vågne timer er hun glad og nysgerrig. Udviklingsmæssigt sker det nyt hele tiden med tænder der vokser ud, kroppen der vil vende sig, kravle, sætte sig op.

Hun bliver ammet, hvad der bliver til 4-6 gange i løbet af dagen og mange gange om natten (den vender jeg tilbage til). Derudover spiser hun 2-3 måltider om dagen (Hun er ikke fan af grød alene, så måltiderne består af grøntsagsmos med gryn, protein og fedtstof). Måltiderne er ikke sat i system i forhold til amning, så det hænder at hun afviser maden, her kunne jeg nok lære noget.. det skal nævnes at hun bestemt ikke er underernæret..

Hun sover 2 lure om dagen. Hun viser tydelige træthedstegn og er nem at lægge. Hun sover i barnevogn udenfor og nogle dage kræver det bare at hun bliver lagt, hvor andre dage kræver en tur. Hendes første lur er af 2-3 timers varighed og ca 2 timer efter hun kommer op, er hun klar til en lur mere af 1-2 timers varighed. Klokken er mellem 15-17 når hun vågner fra sidste lur.

Ved 17-18 tiden spiser vi aftensmad (den tid kan ikke ændres pga. flere børn). Her bliver hun tilbudt sidste måltid for dagen. Alt efter sidste lur viser hun tegn på træthed ved 19-20 tiden og her opstår problematikken, for jeg/vi aner ikke hvordan jeg/vi putter hende bedst.

I lange tid blev hun ammet i søvn. Når jeg ammer hende i søvn nu sover hun ved brystet i godt 20 minutter, en halv time. Når jeg lister hende ud af min favn eller flytter mig fra sengen ...

Annonce

... hvis jeg ligger ned og ammer, så vågner hun og derfra kan hun være vågen længe, gerne til 23 tiden. Til hendes (og familiens) held er hun glad i timerne og leverer gerne en lorteble eller to. Når hun er ”træt nok” ved 23 tiden kan jeg enten ha hende i vikle eller amme hende i søvn. Den søvn varer ca en time før hun vågner og er ked. Hun er tydeligt træt og står ofte i kravlestilling når hun vågner der. Her kan hun ammes til ro og i søvn.

Vi har også prøvet at tilbyde modermælkserstatning for at se om det var manglende mælk og deraf sult, men denne afvises. Resten af natten vågner hun 4-6 gange og bliver trøstet ved bryst. Er jeg vågen til det kommer hun tilbage i sin seng, som står ved siden af min, men oftest sover hun ved min side i dobbeltsengen. Vi står op 8, halv ni.

Hun har ikke rigtig forstået ideen med sut og om natten kan hun ikke trøstes ved omfavnelse og tæt nærvær, hun falder kun til ro ved bryst (Og her skal det siges at jeg højst et par minutter forsøger med alternative muligheder, før end jeg tilbyder brystet, så ved ikke om hun fortsat ville græde hvis jeg var mere insisterende på alternativet).

Da hun var 6 mdr forsøgte vi en uges tid at jeg ammede hende ved første træthedstegn (19-20) og at hun derefter blev lagt i egen seng ved vores nærvær. Hun protesterede voldsomt og gråden blev mere og mere ulykkelig og kunne stå på 1-2 timer. Vi var konsekvente og hun havde sutteklud. Vi oplevede ikke en langsom tilvænning til denne puttemetode og det føltes forkert i os at putte på den måde. Hendes gråd var nemlig ikke bare en ”klagen”, men nærmere et ”hjælp mig dog”.

Hvad vil du råde mig/os til i denne situation?

Med venlig hilsen
Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger