Svar: Tidligere sengetid

3. januar 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stephanie

Tak for dit brev og tillykke med den lille pige - og velkommen til :) Det er rigtig godt, du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeres datter sover præcist, som man kan forvente, med den alder hun har. Det er rigtig fint, at hun sover en god lang lur først på dagen og så tager en kortere lur sidst på dagen - og går sent i seng. Det hører alderen til :)

Når hun bliver 3-4 måneder, vil det ofte være en rigtig god idé at arbejde på en 3 lurs rytme. I denne alder vil hun stille og roligt blive mere og mere bevidst, være mere og mere aktiv, når hun er vågen og bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt. Og det være rigtig godt at arbejde på, at hun i denne alder sover en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen/først på aftenen. Ofte vil de fleste børn i denne alder trives med ca. 5 timers dagssøvn (fordelt på tre lure) og 10 timers nattesøvn.

Det vil også være helt normalt, at hun i denne alder går sent i seng til natten. Mange børn sover ikke før klokken er 22, måske senere.. De 10 timers nattesøvn kan f.eks. meget fint ligge fra kl 22 til 08... Det er igen helt alderssvarende. Hvor sent hun går i seng, vil dog naturligt afhænge af, hvor tidlig eller sen rytme hun har hele dagen igennem. Jo senere hun står op, jo senere hun sover hele dagen igennem, jo senere vil hun naturligt også gå i seng - og modsat. Men I skal indstille jer på, at hun vil have en længere vågen periode ...

Annonce

... om aftenen i denne alder - og at det er nødt til at være familietid mere end partid :)

Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret, hvis du tror, at hun skal sove kl 20... Det tror rigtig mange forældre og derfor kæmper man nogle gange med søvnen og stiller nogle forventninger, som ikke passer til barnets alder og udvikling... men derfor giver det også nogle gange lidt ro netop at vide, at det er helt normalt, det I oplever lige nu :)

I takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt begynde at sove lidt mindre om dagen. Hun begynder med skemad, som også vil være med til at give mere rytme dagen igennem. Hun vil være mere aktiv både motorisk og mentalt og hendes søvn ændrer sig også - både i varighed, men også i sammensætning, rent fysiologisk. Stille og roligt ændrer hendes rytme sig altså og de fleste børn vil, når de er omkring 6 måneder, trives rigtig godt med et puttetidspunkt omkring kl 20.. så tiden arbejder altså også for jer :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om søvnen i de forskellige alder, hvad der sker med søvnen og hvordan alder og udvikling spiller ind. Og her kan du f.eks. også læse om netop 3 måneders alderen, hvor spædbarnet bliver en baby og barnet ofte har en længere vågenperiode om aftenen...

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Jeg glæder mig rigtig meget til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor