Brev:
Natteroderi - smerter, uvane eller behov for tryghed ?
4. januar 2017
Alder:
12 mdr.
Natteroderi - smerter, uvane eller behov for tryghed ?
Hej Helen.
Jeg er nød til at spørge dig igen. Min søn på nu 12 mdr sover stadig ikke stabilt om natten. Jeg forventer ikke han sover fra aften til morgen, men vil mene han burde kunne sove bedre end han gør.
Jeg skrev for et stykke tid siden omkring vores nætter og du gav forskellige tips til hvad der kunne være på spil. Situationen er stadig den samme; 5-7 opvågninger i løbet af natten hvor han har brug for hjælp til at komme til ro igen. På en god nat måske kun 3, på en dårlige nat mange flere + lange vågne perioder.
Han fik dræn i ørene i november. Startede i vuggestue 1/12. Glad for at være der og hygger sig godt. Spiser og sover godt der nede.
Jeg har fulgt den samme aftenrutine længe nu. Aftensmad, bad, rolig hygge/gyngetur på sansegyngen, grød, børste tænder, på værelset, sang, en tår vand, ned i seng. Jeg har indtil nu siddet hos ham til han sov. Det har ikke givet resultat. Nu har jeg ændret strategi og lægger ham, siger tydeligt godnat og går ud fra værelset. Han er straks oppe at stå og græder, først brokkende, så ked af det (lader ham være ca 1/2-1 minut. Jeg går ind igen, beroliger i sengen, peger hvor sutten er så han selv skal tage den og hjælper han en smule med at lægge sig ned igen. Dette gentages i ca 20 minutter pt. Når jeg kan se han er meget træt, bliver jeg hos ham, dog ude af syne, men ved uro lægger jeg en stille hånd på ham. Når han er rolig fjerner jeg den og siger "godnat".
I løbet af natten vågner han mange gange. Når jeg kommer ind står han som regel op og græder. Hans sut ligger hvor hans hoved har lagt. Jeg viser ham sutten, han sætter sig og tager den og hvis han ikke selv lægger sig hjælper jeg ham lidt. En mild berøring af hans arm/side gør, at han lader sig falde, så ingen tvang ! Når hans vejrtrækning er rolig igen siger jeg godnat og går ud. Samme resultat som ved første putning.
Hans adfærd om natten har været sådan længe, siden han var 3 mdr gammel. Før det sov han 20-04 og 04:30-07:30. Så i 9 mdr nu har han kørt præcis samme mønster med mange opvågninger og kontaktbehov. Det eneste der kan ændre det er, hvis jeg tager han med ind i min seng og vi sover sammen. I nat sov han fx i ét stræk fra midnat til 6:30 hos mig.
Jeg kan ikke finde ud af om det er en uvane der kræver nye strategier eller om det er et reelt behov for tryghed som bør imødekommes?
Jeg har også tænkt om han har ondt. Nu er der jo styr på ørene, men jeg har lagt mærke til, at han prutter enormt meget om natten. Men luft i maven burde ikke gå væk ved at ligge i mors arm ?!
Jeg vil være frygtelig ked af det hvis jeg kører en lidt hårdere strategi og det viser sig han reelt er ked af det og har brug for mig. På den anden side skal han jo heller ikke køre om hjørner med mig hele natten. Jeg har virkelig brug for søvn ! Jeg starter arbejde igen næste uge (pædagog på døgninstitution for børn med autisme) og har brug for bare en smule overskud dertil.
Far er desværre ikke så meget på banen. Det er en kamp jeg må tage sideløbende. Så status pt er at jeg er alene om det hvilket er rigtig hårdt.
Hvad tror du ?
Uvane eller tryghedsbehov ?
Hvordan skal jeg forholde mig under putning og om natten ?
Hilsen