Svar: Rykke rytmen eller?

3. januar 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Helle

Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen og stort tillykke med at I har fået en lillebror. Hvor er det dejligt! :)

Der sker, som du selv er inde på, rigtig meget udviklingsmæssigt med jeres dreng lige nu. Han oplever verden mere og mere bevidst, skelner mere og mere tydeligt mellem om han er hjemme eller ude. Han følger rigtig meget med og har derfor naturligt svært ved at koble fra sidst på dagen - både fordi han får rigtig mange indtryk og stimuli hele dagen igennem, men også fordi storesøster og far er hjemme, og det er naturligt mere spændende at følge med i, hvad de laver, end det er at sove...

Han er motorisk også stærkere nu. Begynder at kunne holde hovedet selv, drejer hovedet bevidst efter lys og lyd. Han bruger sig selv mere og mere motorisk, øver sig i at trille, dreje om sin egen akse, sparke med benene osv. Og han er fysisk også større nu. Det betyder, at han måske begynder at have behov for mere mad, altså mere mælk...

Hans øgede opmærksomhed på verden kan godt forstyrre ham, når han skal spise, så han har mere travlt med at følge med end tage nok fra, når han bliver tilbudt mælk. Og derfor vil børn i denne alder godt kunne have lidt tendens til både at slatspise og slatsove lidt. Når han pludselig begynder at vågne hyppigere om natten og her begynder at søge brystet ekstra, så kan det altså godt være udtryk for, at han har brug for mere mælk. Både fordi han fysisk er større nu, men også fordi han måske ikke når at indtage helt nok i løbet af dagen.

Det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på at han skal have mælk nok i dagtimerne, og det er rigtig fint, at du også nogle gange vælger at supplere med en flaske, så du på den måde får ham fyldt ekstra op.

Derudover så kan det nogle gange hjælpe at indføre et bad mellem formiddagslur og middagslur. Jeg kan se ud af din dagsplan, at du også har forsøgt dette, og det må du gerne stadig gøre :) Badet aktiverer ham rigtig godt både motorisk og mentalt og kan være med til at give lidt ro i kroppen, når han så efterfølgende skal sove. Samtidig vil badet ofte være med til at forlænge han vågenperiode lidt, så hans middagslur ...

Annonce

... kommer til at ligge lidt senere - og dermed kommer dagens 3. lur også til at ligge senere - og på den måde kan du godt hjælpe ham med at få en rytme, som måske passer hele familien lidt bedre, samtidig med at du stadig sikrer ham den søvn, som han viser behov for :)

Det kan nogle gange også være en hjælp at arbejde på at middagsluren er den længste lur - fremfor formiddagsluren. Du må gerne trille ham en tur og på den måde holde ham sovende i længere tid. Du må også meget gerne lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og blive liggende hos ham, berolige ham med din hænder eller måske en ekstra tår bryst, hvis han viser tegn på at ville vågne. Hvis han har sovet en kortere formiddagslur og en længere middagslur, vil han måske have lidt mere overskud til at håndtere sen aftermiddag, når storesøster og far er hjemme... før han så puttes til dagens. 3 lur...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det spiller naturligt også ind på dagssøvnen hvor lang nattesøvnen er. Hvis jeres dreng sover 11 timer om natten fra kl 19 til 06, så vil han ikke have behov for mere end ca. 4 timers søvn i løbet af dagen - og fordelt på 3 lure, vil det naturligt give lidt kortere dagslure - men det kan være okay, fordi nattesøvnen netop er så lang. Mange børn trives dog rigtig godt med lidt mere dagssøvn f.eks. 5 timers søvn i alt og så sover de ca. 10 timer om natten... I skal ikke ændre rytmen, hvis I fornemmer at han trives som det er lige nu. Men hvis du fornemmer, at han og I ville trives bedre med lidt mere søvn om dagen og lidt kortere nattesøvn, så vil det være fint at du prøver at arbejde lidt bevidst på dette - og altså netop ved at prøve med et bad imellem dagens to første lure:)

Og ellers tænker jeg også at tiden arbejder lidt for jer. Når han i 4-6 måneders alderen begynder på lidt skemad, vil det naturligt være med til at give lidt mere rytme. Han vil have glæde af faste spisetider, faste tidspunkter for aktivitet og leg og også faste sovetider.. og det kommer lettere, netop når skemaden begynder at komme ind flere gange dagligt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen - håber at storesøster nyder sin lillebror :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine