Svar: Falde i søvn selv - 11 mdr.
3. januar 2017
Alder:
11 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter og de udfordringer I lige nu har omkring søvnen :)
Det er ganske rigtigt, at nogle af de ting, som I oplevede hos hende i 9 måneders alderen dukker op omkring 1 års alderen. Da hun var 9 måneder handlede det om, at hun var begyndt at kravle, rejse sig ved tingene og bevæge sig mere rundt i verden på egen hånd - nu handler det om, at hun er begyndt at gå mere selvstændigt rundt på to ben, og verden derfor opleves på en ny og stadig større måde, samtidig med at hun naturligt har en stor fysisk uro i kroppen, en rastløshed, som gør, at det er svært for hende at lægge sig stille og roligt ned, når hun skal sove...
Nogle gange vil det være rigtig godt at bruge det jeg kalder for "se til metoden", som jeg tænker er det du mener, når du siger, at I går kortvarigt fra hende og kommer tilbage igen. Denne metode er god at bruge til børn i jeres datters alder, hvis de søger underholdning og gerne vil lege, når de skal sove. Metoden bruges til at vise barnet, at det ikke er legetid men sovetid. Og når man går er det derfor ikke, fordi barnet skal blive ked af det, men for at vise barnet, at man ikke sidder der for at underholde og at man faktisk mener, at det er sovetid nu.
Hvis barnet er rigtigt ked af det, hvis jeres datter, rejser sig, står med armene løftet over hovedet og signalerer "tag mig op, gå ikke fra mig", så skal I aldrig gå gå fra hende. Børn der klynger sig til de voksne for at kunne sove er inde i en periode, hvor de har brug for dette - og det skal man lytte til. Derfor skal I prøve at vurdere, hvad hendes behov er lige nu...
Det er også sådan, at nogle børn har brug for at tumle rundt og på den måde komme lidt af med deres overskudsenergi, før de kan sove. De rejser sig, sætter sig, rejser sig, samler bamsen op, smider den ud, tager en ny bamse, sætter sig og piller ved den, rejser sig igen, sætter sig osv. Og det er helt okay - så længe barnet er rolig og det er en del af det at skulle sove og koble fra overfor dagen. Det behøver I ikke sidde og kikke på eller være en del af. Men I skal naturligvis være der, hvis hun er ked af det eller på nogen måde giver udtryk for, at hun har brug for jer, for at kunne overgive sig trygt til søvnen....
Nogle børn har også brug for at vi rent fysisk hjælper dem med at finde roen, ved at vi putter dem og så sidder med en beroligende hånd på deres krop eller stryger dem langsomt fra ryggen, ned over blenumsen og tilbage igen - og igen. Hvis I på denne måde "med håndspålæggelse:)" kan få lillepigen til at falde i søvn i løbet af 10-15 minutter, så er det godt givet ud, fremfor at gå frem og tilbage og putningen så trækker ud i timer.
Og når alt dette er sagt, så er det dog også vigtigt, at I finder det rette puttetidspunkt, og jeg synes det lyder som om, at I putter hende for tidligt. Du skal forestille dig, at der kører et søvntog og det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Hvis man kommer for sent til toget, så er det enormt frustrerende at vente på det næste tog. Kommer man for tidligt til toget, så er det ligeså frustrerende - det er altså bare frustrerende, at vente og hvis toget ikke er der, så kan man ligeså godt udnytte tiden og lave noget andet imens.
Hvis det lykkes at putte jeres datter inden for 10-15 minutter, så har I ramt søvntoget. Så nåede I at springe på toget, da det kom forbi :) Men når putningen tager en time eller mere, når hun tydeligt ikke virker parat, prosterer, tydeligt bliver ked af det, frustreret og bare ikke vil sove, så er det fordi I ikke har ramt toget. Så er I enten for tidligt eller for sent på den - og igen af jer får noget ud at af kæmpe videre. Og jeg skønner, at I putter hende for tidligt, fordi du faktisk fortæller, at hun er begyndt at forlænge sin dagssøvn, når hun sover sent om aftenen.
Jo kortere nattesøvnen er, jo længere vil dagssøvnen ofte være - og modsat. Og generlelt kan man sige, at det er helt okay, så længe hun samlet set, får den søvn, som hun har behov for. Men - dog kun til en vis grad. Det er også begrænset, hvor lang dagssøvnen bør være, for at dagen og nætterne hænger sammen for jer... Hendes søvnbehov vil ligge på 13.5-14 timer i døgnet. Det betyder, at hvis hun sover 3.5-4 timer i løbet af dagen (fordelt på to lure), hvilket vil være rigtig fint - og hun så starter dagen kl 7, så vil hendes puttetid være kl 21 - det giver de 10 timers søvn, som hun så mangler. Hvis I så putter hende allerede kl 20, vil hun naturligt ikke være parat til at sove før der er gået en time... Og hvis hun nogle dage, sover 5 timer i løbet af dagen, så vil hun naturligt kun behøve en nattesøvn på ca. 8.5-9 timer og derfor sove endnu senere...
I er derfor også nødt til at se lidt på hele dagens rytme, puttetidspunkt osv. når I gerne vil lære jeres datter at falde i søvn inden for ca. 10-15 minutter...
Jeg vil anbefale jer, at I om aftenen indfører et bad, som en fast del af putteritualet. Badet bør afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv. Badet vil være med til at hjælpe hende til ro i kroppen, hvis det ligger ca. 1 time før hun puttes. Efter badet, vil det være rigtig godt, at tilbyde hende en godnatgrød. Den er med til at give ro i maven og dermed også ro i kroppen. Og så kan hun få børstet tænder, få sin flaske og blive puttet.
Og så skal I overveje, hvor meget dagsøvn hun har behov for, i forhold til nattesøvn. Mit bud vil være 3.5 til max 4 timers søvn om dagen, hvis nætterne også skal hænge sammen for jer og det betyder som sagt så et puttetidspunkt omkring kl 21, hvis hun står op kl 07. En aftenrytme ser derfor således ud:
Aften 18-19: Aftensmad, spiser det samme som jer, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også gerne stadig mos :) Kartofler kan f.eks. moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres efterfølgende rigtig godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, kommer i nattøjet og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 20.30. Det kan være en grovere grød som havregrød eller flerkornsgrød. Vand eller mme af kop. Får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20.45-21.00
Sen aften eller først på natten: Drømmeflaske
Jeg håber at dette bevarer jeres spørgsmål nogenlunde og hjælper jer lidt videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske