Falde i søvn selv - 11 mdr.

3. januar 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Falde i søvn selv - 11 mdr.

Kære Helen.

Vores datter er nu 11 måneder, og mit spørgsmål minder faktisk meget om det, jeg skrev, da hun var 9 måneder, hvor hun også var meget urolig om aftenen. Hun er ved at lære at gå (kan rejse sig, sætte sig samt gå med os i hænderne eller med gåvogn), og nu er hun igen meget svær at putte. Det tager for tiden omkring en time, og hun vender sig konstant rundt eller rejser sig op. Hun er rigtig træt, når vi går ind med hende, men vågner helt op, så snart hun bliver lagt.

Hun har ligget i bedside crip indtil nu, men hun er begyndt hele tiden og prøve at kravle over vores seng for at lege (hun er slet ikke en puttesyg baby, der vil være i favn!). Vi har derfor, efter vi kom hjem, sat siden på hendes seng og rykket den lidt væk fra os. Vi har faste putteritualer med sang, massage, grød og så godnatsang. Når hun bliver lagt, synger vi og siger shyyy med en hånd på hende og lægger hende ned, når hun rejser sig op. Efter et stykke tid bliver hun naturligvis frustreret, men hun græder sjældent ulykkeligt.

Vi har derfor nu besluttet at prøve at lære hende at falde i søvn selv, så vi heller ikke er der som potentiel underholdning. Vi har fulgt dit råd om at gå ud i tre minutter, men vores problem er, at hun rejser sig op, inden vi overhovedet er ude af værelset, og hun kalder med det samme. I går tog det halvanden time, og til sidst blev jeg derinde. Hun kan slet ikke finde ...

Annonce

... ud af det, hvis vi tager hende ind i stuen igen, så det går ikke.

Fordi hun sover så meget senere, er hun meget træt om morgenen, når vi vækker hende kl. 7 (før vågnede hun selv 6.30), så vi kan spise morgenmad sammen. Hun sover følgeligt meget lange dagslure (to gange to timer, nogle gange mere, men jeg vækker hende altid senest 16.30) efter det her aftenroderi er begyndt. Jeg har prøvet at skubbe puttetidspunktet til henad 20.30, men hun er SÅ træt om aftenen, at jeg synes, det er svært. Når hun først sover, sover hun hele natten uden problemer (hun får en flaske ca. kl. 3 og sover videre).

Vi er helt med på, at det er en vild fase for hende, og i bund og grund vil vi bare gerne sørge for, at det ikke bliver normalt, at det tager så lang tid.

Mine spørgsmål er derfor:

1.) Skal vi vente lidt med at forsøge at lære hende at falde i søvn selv, og blive derinde?

2.) Hvordan gør vi helt konkret, når det ikke virker at gå fra hende? Fortsætter vi bare til det lykkes, selvom det tager lang tid? Og skal vi blive derinde til at starte med, til hun er faldet lidt ned (dvs. ikke rejser sig op hele tiden længere!), eller skal vi gå lige efter vores godnatsang?

Vi vil gerne være tydelige omkring, hvad det er vi vil have hende til, men på den anden side synes jeg heller ikke, det skal gå helt i hårdknude og tage flere timer….

Jeg håber, du kan hjælpe og ser frem til dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor