Brev:
Kæmper med dreng på 5 mdr
3. januar 2017
Alder:
5 mdr.
Kæmper med dreng på 5 mdr
Kære Helen,
Vi har fået barn nr. 2 - en dejlig dreng, som netop er fyldt 5 mdr. Helt overordnet synes jeg, at jeg 'kæmper' meget med ham - og set i bakspejlet har vores datter åbenbart været meget 'nem', da jeg ikke husker at have haft samme udfordringer med hende!
Helt overordnet er han i trivsel, er glad og fint udviklet motorisk - her på det seneste er han begyndt at bevæge sig rundt på maven bagud :) Han har gode tykke babylår - er ikke overvægtig men får helt sikkert, hvad han har brug for. Vi går til babygymnastik og babysvømning to gange om ugen. Storesøster elsker ham, og vi har mange dejlige stunder sammen - om dagen.
Så langt så godt. Mine udfordringer består i, at han er et brystbarn med STORT suttebehov. Han vil KUN falde i søvn ved at jeg ammer ham i søvn - med mindre jeg bruger barnevognen om dagen, som han heldigvis er glad for. Han har et stort tryghedsbehov, som kun kan stilles ved mig, selv ikke hans far kan hjælpe - heller ikke når han tydeligvis er meget træt. Han kan fx være på arm hos sin far, fuldt ammet og mæt men blot græde og græde, indtil han kommer over til mig, får bryst og falder til ro efterhånden.
'Kampen' starter ca kl. 17 og kører hver aften indtil k. 23 og nogen gange midnat. Hans rytme er ellers nogenlunde fast: sover fra 23-ca 6.30 (inkl 1-2 gange natamning), sover igen en morgenlur fra ca 8-9.30, middagslur ca 11.30-14.30 (her tager han en ordentlig tur), og så et powernap ca 17.30-18.15 eller lidt senere. Når han kommer meget sent i seng, rykker det hele sig, og jeg bliver selv nødt til at indhente nogle timer med ham med første lur om morgenen.
Han havde kolik de første 9 uger og græd meget om aftenen fra ca 17-21. Vi gik til zoneterapi, som hjalp lidt, og jeg forsøgte virkelig at give ham meget af den fede mælk ved at tømme brysterne helt, så han i hvert fald ikke var sulten. Så jeg ved ikke, om det stammer herfra.
Han vil under ingen omstændigheder have sut - eller sutteflaske. Begge ting bliver han helt hysterisk af, selvom jeg har forsøgt siden fødslen med alle mulige forskellige sutter. At han ikke vil have flaske - overhovedet! (han hidser sig så meget op, at han hoster og kaster op!- gør også, at jeg ikke kan gå nogen steder hver dag efter kl. 17, fordi far intet kan stille op.
Skal jeg bare holde op med at forsøge med sutten? Flasken har vi droppet.
Kampen går ud på, at han helt tydeligt er træt men at det kun er mig, der kan få ham til at falde til ro - og nogle gange er det også en kamp for mig. Jeg forsøger i øjeblikket at følge dit råd, med at amme til han er faldet næsten i søvn og så lade en 'suttebamse' følge med over i vuggen. (vi bruger ikke alm seng endnu, da jeg gerne vil lære ham én ting af gangen)
Det virker ikke indtil videre, og suttebamsen er han ret ligeglad med. Han bliver enormt sur i det øjeblik jeg lægger ham i vuggen, selvom han virker så fredelig indtil da. Han kører bare op og op, og berøring, sang eller shhh shhh virker ikke. Så tager jeg ham op igen efter 5 minutters 'kamp' og vi starter forfra. Skal jeg holde ud længere end de fem minutter, selovm det ikke lader til at gå den rigtige vej? Jeg er modstander af at lade børn græde sig selv i søvn, men jeg ved ikke, om det snart er det eneste, jeg har tilbage af muligheder..
Jeg har i det hele taget svært ved at læse hans signaler (selvom det er barn nr 2 og man skulle tro, erfaringen ville komme mig til hjælp!), for når han så bliver så hidsig, tænker jeg, at han måske alligevel ikke er træt, eller er sulten - og så forsøger jeg igen forfra med at have ham lidt vågen, amme til han næsten sover, lægge i vuggen med bamsen, hvorefter han vågner igen og vi starter forfra. Ofte falder han først endelig til ro kl. 23.30 og så har han sammenlagt kun sovet fx en gangs powernap på 30-45 min siden kl. 14.30/15.00 ca og det tænker jeg, er alt for lidt. I mellemtiden vil han kun være på (min) arm, hvorimod han i løbet af dagen godt vil ligge på maven og lege med legetøj eller sidde i skråstolen. Jeg bliver selv ret udkørt af det, far kan ikke 'komme på banen', og aftenerne forsvinder ind i amning og gråd, hvor vi aldrig får talt sammen, og far bliver nødt til at sove i kælderen, fordi han jo skal på job næste dag.
Om natten starter han ofte i sin vugge, hvorefter jeg liggeammer med ham, når han vågner første gang. Her er jeg tit så udkørt, at jeg ikke får ham listet over i vuggen igen, men han sover ved siden af mig. Skal jeg holde mig vågen, eller stå op for at amme, så jeg sikrer, at jeg ikke falder i søvn med ham, så han kan komme retur i vuggen?
Slyngevuggen hjælper lidt pga de vuggende bevægelser, så selvom han snart er for stor til den, har jeg ikke lavet skiftet til sengen endnu. Skal jeg indføre det nu, eller vente til suttebamse mv. fungerer?
Så jeg aner simpelthen ikke, hvad jeg skal stille op. Det er svært for mig at lave en egentlig rutine, synes jeg, fordi den bliver afbrudt i det øjeblik, han kommer ned i vuggen, og det ikke virker med fx bad, skifte tøj, amme, og sang &sove. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre anderledes end nu, så jeg håber meget, du kan hjælpe.
Jeg startede i går med at tilbyde ham lidt risgrød tilsat æblemos, da jeg tænker, at det måske kan hjælpe - hvis han nu i virkeligheden er sulten, og han er en stor dreng (selvom han ikke virker sulten men nærmere har et stort kontaktbehov med mig). Indtil videre er han gået helt i flitsbue over det, og vil ikke have det. Han græder og vender hovedet væk indtil jeg stopper, hvorefter han hurtigt er ok igen. Han åbner ikke munden efter skeen. Skal jeg blot fortsætte hver dag med det uanset eller give ham en pause på en uges tid og så forsøge igen? Skal jeg tilsvarende forsøge at give ham lidt vand/modermælkserstatning fra en kop eller vente med det? Han er fuldammet indtil nu.
Jeg havde ikke forestillet mig, at barn nr 2 ville være så 'svært' og jeg føler mig ind i mellem helt utilstrækkelig og som om, jeg 'misser' et eller andet ved ham. Jeg aner bare ikke hvad.
Kærlig hilsen
En snart desperat mor ;)