Svar: Urolig til mad og søvn

1. januar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres urolige lillebror :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig omkring, hvad der sker med ham netop nu og hvad jeg tænker, spiller ind hos jer :)

Jeres dreng er lige nu igang med et stort udviklingsspring. Og netop i 3-4 måneders alderen oplever mange, at barnet ændrer sig - og især ændrer søvn og søvnrytme...

Han er så gammel nu, at han begynder at følge meget mere med i, hvad der sker omkring jer. Han bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting og lyd, skelner mere og mere tydelig mellem om han er hjemme eller ude, om han er i jeres favn eller hos en fremmede osv. Om det er dig, far, mormor eller en anden der holder ham. Og det betyder ofte, at børn i denne alder let lader sig forstyrre - både når de skal spise - han spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.

Det samme sker, når han skal sove. Det er sjovere at følge med, opleve, sanse og fornemme og dermed ekstra svært at koble fra. Så han vil naturligt protestere mod søvnen og mod at blive puttet, kan græde lidt ekstra protestgråd, en tydeligt overtræt gråd, indtil han endelig overgiver sig og falder i søvn. Og når han så endelig sover, så sover han ofte uroligt og ofte også afbrudt og kortvarigt...

Hans søvn begynder i sammensætning at indeholde flere søvnstadier, og han kan godt have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. I stedet for at sove videre, så vågner han op, har brug for trøst, beroligende hænder, blive vugget lidt, evt. lidt ekstra mælk for så at komme videre i søvnen igen...

Dette betyder, at man let kan komme ind i en rutine, hvor han mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem. Derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på, at han får mælk nok og lader ham spise godt af flasken i løbet af dagen. Vær opmærksom på at lade flasken være en fast del af hans putteritual. Han vil naturligt sove længere på fyldt mave og også have lettere ved at overgive sig til søvnen, hvis han får en flaske før putning.

Hvis han ikke får helt mælk nok i løbet af dagen og får lov til at "slatspise" lidt her og der, så vil han naturligt søge sit behov dækket om natten - derfor vil han sove mere uroligt om natten, virke søgende, klyngende osv. Alt sammen for at få sit behov tilstrækkeligt dækket.

Det kan også være at han stille og roligt er ved at være parat til lidt skemad. Måske bare et par smagsprøver til frokost og når det så fungere, kan han begynde at få lidt skemad til aften også... I hvert fald vil han inden for den næste måned til halvanden nok skulle have lidt andet end mælk og på den måde vil tiden også arbejde for jer. Det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at skabe en rytme, hvor han tilbydes lidt skemad, når han vågner sammen med vand af kop og så får sin flaske, før han skal sove.

du skriver, at han altid spiser i små bider og jeg tænker, at du nu skal forsøge at få skabt lidt mere rytme i jeres hverdag, hvor du også hjælper ham til at fornemme mæthed og sult, netop via rytmen. Rytme = faste spisetider, faste tidspunkter ...

Annonce

... for aktivitet og faste sovetider. Jo mere ens rytme kan være, jo mere vil du stille og roligt påvirke hans indre ur og dermed også fornemmelse for søvn/vågenhed, mæthed/sult...

Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og det er rigtig vigtigt, at du hjælper ham med at bruge sig selv, både motorisk og mentalt. Han skal aktiveres rigtig godt mellem sine lure - pludres med, synges for, hjælpes med at trille, dreje, cykle med benene osv. Så hans vågne periode bliver aktive perioder.

Og så skal du også være opmærksom på, at han måske ikke altid gaber fordi han er træt, men godt kan gabe fordi han keder sig - og at du derfor ikke altid skal putte ham med det samme han gaber, men måske i stedet aktivere ham lidt ekstra og så putte ham 20-30 minutter senere… Og på den måde hjælpe ham til lidt mere rytme i hverdagen :)

Hvis han sover bedst i haven, så lad ham endelig sove ude. Det er rigtig fint. Det er helt naturligt, hvis det hjælper ham til at koble bedre fra, når han sover i sin barnevogn, end hvis han sover indendøre - netop fordi han er så nysgerrig og på - rigtig gerne vil følge med, opleve osv. så er det naturligt ekstra svært for ham at koble fra, når han er indenfor, storesøster er hjemme, mormor er på besøg osv. Han vil ikke gå glip af noget:)

Jeg ved fra dit sidste brev, at din dreng ofte ender med at sove en del om dagen, og det må han naturligvis gerne, hvis det fungerer - men jo mere han sover om dagen, jo kortere vil hans nattesøvn naturligt være - og nogle gange betyder meget dagssøvn også, at han måske ikke sover så tungt om natten og derfor også kan vågne mere. Mange børn trives med ca. 15 timers søvn i døgnet i denne alder og ofte med en rytme, hvor de sover 3 lure dagligt, hvor dagsøvnen varer ca 5 timer og nattesøvnen ca. 10 timer. At se lidt på hvornår han sover og hvor lang hans søvn er, kan måske også hjælpe dig. Ikke at du skal vække ham fra hans dagsøvn, me hvis han har sovet en god lang lur og giver tegn på at ville vågne, klynker, søger efter sin sut eller lignende - så skal han måske op i stedet for at blive lullet videre.. giver han dog tegn til at ville vågne efter 20-40 minutters søvn, så må du meget gerne hjælpe ham videre ind i søvnen igen:)

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 12: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur mellem 13-14 - tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.

Sen eftermiddag/tidlig aften 17: Flaske

Sover dagens 3 lur

Flaske og puttes til natten - puttetidspunktet afhænger af, hvornår han har sovet sin 3. lur og hvor lang denne lur har været. Putte tidspunktet kan i princippet være alt mellem kl 20-23...

Sen aften (eller først på natten): Flaske og sover videre

Midt nat: Evt. flaske (det afhænger naturligt af, hvornår han har fået sidste flaske. Hvis han har fået flaske kl 20, vil han have brug for flaske ingen omkring midnat. Men hvis han har fået flaske kl 22, vil han ikke have behov for flaske igen først på natten, men kan måske vente til midt nat....

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.