Brev:
Rytme til 7 mdr. baby
2. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Rytme til 7 mdr. baby
Kære Helen
Beklager alle mine spørgsmål men jeg er så utrolig glad for dine svar, da de er meget mere konkrete end dem jeg kan få af min sundhedsplejerske.
Jeg har virkelig forsøgt denne gang ikke at få min yngste datter til at falde ind i kategorien som High need baby, da storesøster passede utrolig godt på denne kategori. Både med gråden i 3 mdr, korte lure, og utilfredsheden. Hun sover stadig skidt om natten og har i nat været vågen 4 gange og kaldte på os.
Lillesøster er anderledes men ikke lige på punktet omkring den vågnetid og utilfredsheden. Jeg håber virkelig at hun er anderledes, da det er utroligt hårdt hvis vi skulle have to piger som har de behov. Jeg elsker min store pige og hun er utrolig klog og hurtig på mange punkter.
Jeg har brug for lidt hjælp til lillesøsters rytme, da hun har lavet noget om på den her i ferien.
Hun bliver puttet omkring kl. 20
Sover hele natten for det meste og vågner først op ved 6-6.30 og får mælk der og sover videre til kl. 8. Det vil sige at hun faktisk har en nattesøvn på 12 timer afbrudt af en flaske ud på morgenen.
Det tænker jeg betyder at jeg ikke kan regne med særlig meget søvn om dagen.
Hvis jeg er heldig sover hun 2 gange 1,5 t ellers kun 40 min og 1,5 time.
Rytmen er nu sådan
Vågner kl. 6-6.30 og får flaske 200 ml
Står op kl. 8
Kl. 8.30-8.45: morgenmad havregrød - det bedste måltid på dagen og hun spiser en kæmpe portion
Kl. 10: flaske og spiser omkring 110 ml
Sover formiddagslur
Kl. 12.30-13: forsøger med frokost - mos først og følger efter med grød hvis hun ikke vil spise mosen men ofte er det lidt en kamp med maden og kan måske få noget indenbords hvis hun selv har en ske i hånden eller en skorpe
Kl. 14-14.15: flaske og spiser 150 ml
Sover eftermiddagslur måse fra kl. 14.45-16.15
Kl. 17.30: forsøger med mos eller grød igen
Kl. 19.20-19.30: natflaske og spiser måske 200 ml
Kl. 20 sover
Hvordan synes du om rytmen? Hun sover jo lur ret sent og har svært ved at få nogen mellemmåltider ind. Hendes rytme passer rigtig skidt i forhold til storesøster og institution og ja ville være bedre hvis hun fx vågnede kl. 7 og sov kl. 19 men jeg kan vel ikke gøre noget?
Jeg har svært ved at skulle give mælk om natten når hun ikke er vågen, da sammenhængende søvn betyder utrolig meget for os når man også kigger på vores store pige.
Har du nogen gode råd til rytmen? Er der noget som er uhensigtsmæssigt der og som kunne gøres anderledes og måske hjælpe på hendes utilfredshed?
Vi starter forresten til sanse motorik i denne uge og tænker selv måske at tage i svømmehallen med hende. Samtidig så kommer hun måske til at starte langsomt op i institution om en måned.
Hilsen