Rytme til 7 mdr. baby

2. januar 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Rytme til 7 mdr. baby

Kære Helen

Beklager alle mine spørgsmål men jeg er så utrolig glad for dine svar, da de er meget mere konkrete end dem jeg kan få af min sundhedsplejerske.

Jeg har virkelig forsøgt denne gang ikke at få min yngste datter til at falde ind i kategorien som High need baby, da storesøster passede utrolig godt på denne kategori. Både med gråden i 3 mdr, korte lure, og utilfredsheden. Hun sover stadig skidt om natten og har i nat været vågen 4 gange og kaldte på os.

Lillesøster er anderledes men ikke lige på punktet omkring den vågnetid og utilfredsheden. Jeg håber virkelig at hun er anderledes, da det er utroligt hårdt hvis vi skulle have to piger som har de behov. Jeg elsker min store pige og hun er utrolig klog og hurtig på mange punkter.

Jeg har brug for lidt hjælp til lillesøsters rytme, da hun har lavet noget om på den her i ferien.

Hun bliver puttet omkring kl. 20
Sover hele natten for det meste og vågner først op ved 6-6.30 og får mælk der og sover videre til kl. 8. Det vil sige at hun faktisk har en nattesøvn på 12 timer afbrudt af en flaske ud på morgenen.

Det tænker jeg betyder at jeg ikke kan regne med særlig meget søvn om dagen.
Hvis jeg er heldig sover hun 2 gange 1,5 t ellers kun 40 min og 1,5 time.

Rytmen er nu sådan

Vågner kl. 6-6.30 og får flaske 200 ml
Står op kl. 8
Kl. 8.30-8.45: ...

Annonce

... morgenmad havregrød - det bedste måltid på dagen og hun spiser en kæmpe portion
Kl. 10: flaske og spiser omkring 110 ml
Sover formiddagslur
Kl. 12.30-13: forsøger med frokost - mos først og følger efter med grød hvis hun ikke vil spise mosen men ofte er det lidt en kamp med maden og kan måske få noget indenbords hvis hun selv har en ske i hånden eller en skorpe
Kl. 14-14.15: flaske og spiser 150 ml
Sover eftermiddagslur måse fra kl. 14.45-16.15
Kl. 17.30: forsøger med mos eller grød igen
Kl. 19.20-19.30: natflaske og spiser måske 200 ml
Kl. 20 sover

Hvordan synes du om rytmen? Hun sover jo lur ret sent og har svært ved at få nogen mellemmåltider ind. Hendes rytme passer rigtig skidt i forhold til storesøster og institution og ja ville være bedre hvis hun fx vågnede kl. 7 og sov kl. 19 men jeg kan vel ikke gøre noget?

Jeg har svært ved at skulle give mælk om natten når hun ikke er vågen, da sammenhængende søvn betyder utrolig meget for os når man også kigger på vores store pige.

Har du nogen gode råd til rytmen? Er der noget som er uhensigtsmæssigt der og som kunne gøres anderledes og måske hjælpe på hendes utilfredshed?

Vi starter forresten til sanse motorik i denne uge og tænker selv måske at tage i svømmehallen med hende. Samtidig så kommer hun måske til at starte langsomt op i institution om en måned.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!