Svar: Sengetid og middagsinvitation II
30. december 2016
Alder:
18 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Hvis din søster synes, det er rigtig fint, at jeres datter bliver lagt til at sove i hendes seng, så synes jeg, at I skal forsøge dette. Hvis det tager ½ time at putte hende, så betyder det naturligvis, at en af jer forældre er væk fra selskabet i den tid - men alternativet er, at I er nødt til at tage hjem... Prøv dog at holde jer vågne, det er ikke så sjovt for nogen, når den ene forælder ender med at falde i søvn sammen med barnet;)
Nogle børn er utrygge ved at skulle sove i en fremmed seng og i et fremmed værelse. De kan have glæde af at have barnevognen med og er de for store til barnevogn, kan de have glæde af en madras på gulvet - i nærheden af, hvor de voksne opholder sig. Det kan være mere trygt med en madras, så man ikke føler sig forladt og alene, men kan følge med i, hvad de voksne laver - og de voksne kan snakke og tage del i det der foregår omkring middagsbordet, imens barnet ligger "for sig selv".
Når I skal hjem, så løfter I hende bare op og bærer hende ud i bilen - og så kan hun sove videre. Børn har en ret god evne til at kunne flyttes undervejs i deres søvn og acceptere det uden større problemer, når blot de mærker at mor og far er der :) Måske kan du selv huske, at du blev båret ud i bilen som barn?
Det er helt normalt at have brug for 20-30 minutters indslumringstid - altså at det tager næsten en halv time at falde i søvn. Det er de færreste som bare lægger hovedet på puden og sover med det samme... :) Nogen læser en bog, andre har tv i soveværelset og sætter sleep-timer til.. andre gør noget andet. Og mange børn har brug for lidt tid, hvor de ligger og får godnathistorie osv. før de kan sove...
Når det er sagt, så tænker jeg dog også, at hvis det tager meget mere end 15 minutter, så kan det være en overvejelse værd, hvorvidt I behøver sidde der. Nogle gange vil det være rigtig fint, at I putter hende, læser, synger godnatsang osv. og derefter går - og så kan I komme tilbage igen, kysse igen og putte med dynen og gå kortvarigt igen. Så jeres datter stille og roligt lærer, at hun godt kan ligge i sin seng, at I er der, ikke forsvinder fra hende osv. Nogle gange kan det være en god idé at bruge "stryge-tøj-metoden", hvis hun bliver for ked af det, når og hvis I går...
I skal naturligvis også sikre jer, at puttetidspunktet er rigtigt. Hvis hun altid sover ½ time senere eller mere efter, at hun er puttet, så kan det også være, at I putter hende 20-30 minutter for tidligt...
Om det bliver lettere at putte hende på sigt... både ja og nej. Det afhænger jo lidt af, hvad I lærer hende nu og hvilke ritualer, hun får med sig. Det afhænger naturligt også af hendes personlighed og tryghedsbehov, ligesom alder og udvikling kan spille ind. Men naturligvis bliver det lettere på den måde, at I begynder at kunne tale sammen, kommunikere sammen. Hun kan, når hun bliver ældre, naturligt bedre give udtryk for, hvorfor hun f.eks. har svært ved at sove, eller hvad hun har behov for, for at kunne falde i søvn, og på den måde bliver det naturligt lettere for jer at hjælpe hende til at sove :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske