Svar: Luren i barnevogn
29. december 2016
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om, at jeres datter afprøver dig lidt mere end far og vuggestuepersonalet - og det er helt naturligt og kun tegn på, at hun udvikler sig rigtig fint og i en sund og god retning :)
Jeres datter er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og et led i dette er at ville noget andet end du vil. Hun kan ikke udvikle sig selv og finde ud af, hvem hun selv er, hvis hun altid gør det, som du siger eller synes, at hun skal :)
Og hun er lige nu også rigtig godt igang med at finde ud af, hvad det hun gør, gør ved andre. Hendes udforskningstrang er stor og hun forsøger både at finde ud af, hvordan ting fungerer, ligesom hun forsøger at finde ud af, hvordan du f.eks. reagerer på det hun gør... Hun afprøver hypoteser ""hvis jeg smider sutten ud af barnevognen, så tager mor den op?" - ja det gjorde hun, jeg prøver lige igen... Ny hypotese "hvis jeg rejser mig op i barnevognen, så siger mor nej?" - ja det gjorde hun, jeg prøver lige igen... Ny hypotese "hvis jeg gør det igen, mon far så også siger nej?"...
Det er helt naturligt, at hun afprøver lidt mere overfor dig, end hun gør overfor far og andre. Det kan hænge sammen med, at du har været mest omkring hende, det kan også hænge sammen med, at du er gravid, og hun derfor lige nu skal sikre sig, at du stadig er der for hende.. det kan også hænge sammen med, at hun ved at du elsker hende højt og hun tør derfor afprøve lidt flere grænser overfor dig, fordi hun ved, at du altid vil være der for hende - uanset, hvordan hun opfører sig.. det kan også hænge sammen med, at du måske sender lidt mere utydelige signaler end far gør - at du giver lidt mere efter eller måske taler i et naturligt højere toneleje, hvor far naturligt taler dybere og måske mere bestemt eller tydeligt... der kan være mange årsager - det er dog helt naturligt, at hun kan protestere mod søvn i barnevognen og også at det kan være lidt sværere for dig at putte hende lige nu :)
De dage, hvor far kan tage over eller hvor hun er i vuggestue, vil det være rigtig fint at du lader dem gøre det, så hun får den søvn, som hun har behov for og så du ikke bliver så frustreret... Hvis jeres datter mærker din frustration, så er det naturligt også en følelse og en reaktion, som hun synes er spændende at udforske - hun er jo som sagt igang med at finde ud af, hvad det hun gør, gør ved andre - , og det kan godt være helt fint, at du derfor lader far tage over, når han er hjemme. Når du er alene med hende om dagen, må du naturligvis putte hende og så tage det som det kommer :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :) Og rigtig godt nytår til jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske