Svar: Vænner sig til at sove i arm?
29. december 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Hønemor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeres datter har været meget tryghedssøgende - og lyder til stadig at være det. Du fortæller, at I skal være hos hende, når hun skal sove, og det er rigtig fint. Men du er naturligvis bange for, at det samme skal gentage sig... og derfor vil du rigtig gerne arbejde på at lære lillebror andre vaner og rutiner - det forstår jeg godt.
Jeg kan naturligvis ikke love dig, at det ikke vil gentage sig - måske er lillebror ligeså tryghedssøgende som storesøster og så er det sådan.. måske vil de så på sigt kunne have glæde af at sove sammen og give trygheden til hinanden :) MEN, de er også forskellige og tingene behøver ikke gentage sig. Det er to forskellige børn og to forskellige situationer, og lige nu er det vigtigste, at jeres dreng forbinder det at skulle sove med noget trygt og rart. Hvis han helt grundlæggende nyder at komme i seng og er glad for at skulle sove, så er der noget rigtig godt at arbejde på fremover. Derfor er det ikke nogen god idé at kæmpe med ham, hvis det betyder gråd og ulykkelighed, så det at sove ikke forbindes med noget rart.. for så er det netop det, som han husker...
Det er helt naturligt, at jeres dreng i en alder af 4 måneder har brug for jeres nærhed, når han skal sove. At blive vugget eller at være i favn, føle sig omsluttet osv. minder ham om tiden i livmoderen, og det er det mest trygge han kender. Det samme gælder bevægelse - da han lå i din mave, blev han vugget og bevæget, hver gang du bevægede dig og derfor er bevægelse tryghed og helt naturligt for ham, når han skal finde ro.
Naturligvis vil det være rigtig godt, at han stille og roligt lærer at sove uden at han behøver være i din favn og uden at du behøver bevæge ham, vugge ham - og faktisk lyder det som om, at I allerede er på vej dertil.. I hvert fald fortæller du, at han nogle gange godt kan puttes i sin barnevogn og sove der - og dermed sove uden at være i favn. Ligesom det også lyder som om, at du nogle gange godt kan lægge dig med ham i dobbeltsengen og måske amme ham eller give ham flaske der - hvorved han faktisk lærer at sove, uden at være i bevægelse. Han får altså stadig nærheden, trygheden, mærker dig og fornemmer, at han ikke er alene - men den fysiske afstand mellem jer øges gradvist og behovet for at blive vugget minimeres.. og det er netop sådan, at du lærer ham til at sove lidt mere for sig selv - og det er her super godt med hans seng koblet til jeres seng eller hans bedside crib, fordi det giver dig mulighed for at putte ham i egen seng, samtidig med at du kan lægge en beroligende hånd over på ham, så han kan mærke dig :)
Det er vigtigt at mælk indgår som en fast del af hans putteritual, det betyder at han enten skal ammes eller have flaske lige før han puttes. Det at få mælk vil virke beroligende på ham og samtidig give en mæthedsfølelse og et behov for at slappe af og dermed vil han naturligt sove bedre i forlængelse af et mælkemåltid.
Du må gerne give mælk og så erstatte bryst eller flaske med en sut, så denne indgår som en del af hans putteritual. Det vil være hensigtsmæssigt at han får mælk og når han så efterfølgende viser træthedstegn, så gør du klar til at putte ham. Hvor du normalt ville sidde med ham i armene, så skal du prøve at svøbe ham eller putte ham i en voksipose eller lignende sovepose (de fås i mange forskellige kvaliteter og til mange forskellige priser :)) Det at være puttet i en sovepose, vil give ham fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af posen og ikke dine arme.
Det kan være en god idé, at du skifter hans ble, gør ham klar til putning, putter ham i soveposen og så tilbyder ham bryst eller flaske - og derefter lægger ham fra dig. Så han får mælken imens han er puttet. Når du giver flaske, kan du også vælge at give ham flasken der, hvor du ønsker, at han skal sove - så han helt undgår skiftet fra din favn, men får lov til at falde i søvn der, hvor du ønsker, at han skal sove.
Når og hvis du giver ham mælk i din favn og derefter flytter ham over, hvor han skal sove, så vil det være rigtig godt, at du lægger ham fra dig, før han sover så dybt, at han ikke ænser, at han bliver flyttet. Det er synd for ham, hvis han sover godt, og idet han så lægges ned, så oplever han et skift, bliver forskrækket, græder og kan ikke sove videre. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan flytte ham fra dig på det tidspunkt, hvor han tydeligt er lige ved at falde i søvn, men ikke sover helt - og kan lulles ind i søvnen med dine hænder, kærtegn og evt. blive vugget lidt, der hvor han ligger :) Stå ved ham, hold dine hænder på han og lad dine hænder have lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser :)
Når I på sigt skal lære ham at sove, uden at han skal vugges eller bevæges, så handler det om at putte ham med det trygge ritual,som I har indført - og så kun trille lidt, holde pause, vente og lytte til, hvordan han reagerer. Hvis han græder, så triller eller vugger du ham lidt igen, og holder igen en pause, venter og lytter. Hele tiden trille lidt og vugge ham, hvis han virker ked af det, men stoppe når han er stille - og ikke trille eller vugge, hvis han bare ligger og kikker. På den måde lærer I ham på sigt at sove uden at være i konstant bevægelse.
Så.. I skal ikke bare lægge ham i seng og lade ham falde i søvn selv, hvis han er ulykkelig og ked af det og tydeligt har brug for jeres nærhed, for at kunne sove. Svøb ham og put ham så anerkendende som muligt - sæt et svøbe eller sovepose i stedet for jeres arme, så han på den måde kan lære at sove uden at være i favn. Vug ham stille, hvor han ligger eller læg dig ved siden af ham og berolige med dine hænder, kærtegn, lidt mælk.. så han på den måde lære at sove uden, at du behøver gå rundt med ham... eller hoppe med ham:)
Det er helt naturligt, at han ikke har brug for flaske omkring midnat, hvis han får flaske omkring kl 22 - så vil han måske i stedet have brug for en flaske først på natten og I tilbyder ham bare flasken, når han selv viser behov for den :) Da modermælkserstatning kan mætte lidt mere end modermælk, vil børn der får flaske også nogle gange have en rytme, hvor de sover deres længste søvnstræk først på natten, så måske vil han sove fra kl 22 og til klokken er 02/03, får han har brug for mælk igen og det er naturligvis også helt okay :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper videre og også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke - og rigtig godt nytår! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske