Svar: Sover ikke godt om natten - 4 mdr.

26. december 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev - og også en rigtig dejlig jul til dig :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig...

De fleste børn i 4 måneders alderen, har brug for ca. 15 timers søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at barnet sover ca. 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Dagssøvnen er ofte fordelt på 3 lure - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen.

Du fortæller, at din dreng sover 3 timer om formiddagen og 3.5 time til middag og ofte sover han så en kort 3. lur om aftenen. Det betyder, at han samlet sover ofte 7-8 timer i løbet af dagen, og dermed har han kun brug for ca 7-7.5 times nattesøvn....

Det er også sådan, at børn i denne alder ofte sover deres 3. lur så sent, at de naturligt har en rytme, hvor de går sent i seng. Det er således helt normalt for alderen, at din dreng ikke sover før klokken er 22, og hvis man samlet ser på, hvor meget han sover i løbet af dagen, så kan du derfor ikke forvente, at han vil kunne puttes før - og han vil tilmed måske stå op allerede kl 06...

Du er derfor til en vis grad nødt til at acceptere, at han lige nu har en rytme, hvor han går sent i seng - og derfor gøre aftenen til hygge- og aktivitetstid. Hvor du og han pludre, leger lidt, sidder og hygger sammen osv. hvorefter han så får mælk, og I måske kan gå i seng samtidig og starte natten kl 22 - også selvom storesøster er lagt i seng langt tidligere, så er det normalt, at lillebror ikke er parat endnu. Når han bliver omkring 6 måneder, vil hans rytme naturligt begynde at ændre sig, og du vil her kunne begynde at regne med et puttetidspunkt omkring kl 20... :)

Alternativet kan være at vække ham, så han ikke sover helt så meget i løbet af dagen - MEN med den alder han har og den beskrivelse du giver, vil jeg være lidt tilbageholdende med dette.. Han lyder jo umiddelbart til at trives ...

Annonce

... fint med sin rytme, hans rytme er sagt alderssvarende - og man skal som udgangspunkt ikke vække børn, men jeg har naturligvis også forståelse for, at din hverdag skal hænge sammen...

De fleste børn vil som sagt trives bedst med 3 lure i denne alder, men da han sover to rigtig gode og lange lure om dagen, kan man godt overveje, om han vil kunne nøjes med de to lange lure... Det er dog svært at få nattesøvnen ret meget længere, hvis han samlet set har brug for 15 timers søvn i døgnet, og selvom du forsøger at skabe en rytme med kun to lure, så kan han naturligt ikke sove tidligere, for så bliver hans nattesøvn for lang... og hans tendens til at vågne op øges naturligt. Samtidig er de fleste børn mellem 6-7 måneder, før de kan undvære den 3. lur...

Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig svært for dig at få ham ind i en to lurs rytme, når han ikke er ældre, end han er - men du må godt forsøge.... Dog med det in mente, at jo tidligere du putter ham, jo tidligere vil han naturligt så også starte dagen... Det betyder faktisk, at hvis du putter ham allerede kl 20 og hans nattesøvn ikke skal være længere end 7-7.5 time, så vil han faktisk stå op midt om natten, og det kan jo ikke hænge sammen for nogen af jer. Så er det trods alt bedre, at han sover en time mellem kl 20-21 og herefter er vågen et par timer og så måske kan sove fra kl 23 til 06...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så... selvom det er hårdt, så er du altså nødt til at se lidt på hvor meget han samlet sover og hvad du reelt kan forvente i forhold til hans alder :)

Jeg håber, det giver lidt forklaring på, hvorfor det lige nu er så svært at få ham til at sove tidligere om aftenen og også svært for ham at sove sammenhængende, når han endelig sover :) Sender dig et stort knus med på vejen, og håber det hjælper at vide, at tiden også arbejder for jer :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god jul til jer alle :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg