Svar: Gør jeg noget forkert?
22. december 2016
Alder:
1 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dejlige dreng :) Og velkommen til, det er rigtig godt du skriver!
Du lyder til at være en rigtig sød og opmærksom mor, og jeres dreng lyder til at trives på alle måder :) Det er rigtig synd og ikke helt retfærdigt, men det sker desværre ofte, at man bliver usikker, når veninder og familien pludselig siger, at man skal gøre noget andet end man gør... men det lyder som om, at du gør det godt, og du skal stole på din fornemmelse, og stole på det du ser, når du ser på din lille dreng :)
Dit spørgsmål handler om, hvorvidt man skal vække børn. Og som udgangspunkt skal man ikke vække børn. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte og har brug for at sove - og de vågner, når de er udhvilede og ikke har brug for mere søvn. MEN, der er jo aldrig regler uden undtagelse, og når man har med spædbørn at gøre, så er det en god idé at sikre sig, at de ikke sover så længe, at de ikke får mad nok. Spædbørn skal helst spise 6 måltider i døgnet - gerne mere - og derfor er det rigtig godt, at holde lidt styr på, at han spiser nogenlunde hver 3-4 time.
Han må gerne sove 5 timer i streg, hvis han kan det - men det er, som du selv er inde på, rigtig dejligt, hvis de 5 timer ligger om natten, hvor du selv har brug for din søvn. Derfor er det rigtig godt, at du sikrer ham mad hver 3-4 time i løbet af dagen og lader ham sove lidt længere om natten :)
Det betyder naturligvis ikke, at du skal vække ham hver gang han sover - men det gør du jo heller ikke, du skriver f.eks. "jeg vækker ham naturligvis ikke, hver gang han skal spise. Ofte vågner han af sig selv" og det er rigtig fint :) Men det er okay at holde lidt gang i ham i løbet af dagen, netop for at sikre at han får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket. Der er desværre eksempler på spædbørn, der har været indlagt med dehydrering fordi forældre fejlagtigt tror, at børnene gerne må sove hele tiden - og søvn er godt og vigtigt, men barnet skal ikke sove så meget, at det ikke får sit behov for mælk tilstrækkeligt dækket over hele døgnet.
Så... som udgangspunkt skal børn ikke vækkes, men når det handler om de mindste børn, så må man nogle gange for at sikre barnets trivsel tage barnet op, skifte det og lægge det til brystet, så barnet får den mængde mælk, det har behov for og kan sove videre igen derefter. Præcis som du skriver - han kan altid fint spise, når du lægger ham til:)
Selvom det spæde barn har sin egen rytme, og man er nødt til at være lidt fleksibel og følge barnets behov, så er det ganske fornuftigt at holde barnet i gang ved brystet i løbet af dagen, og hvis barnet kan sove en længere periode, så er det som sagt bedst om natten:)
Og nogle gange er man faktisk også nødt til at vække barnet om natten, for at sikre det mælk nok - og for at holde mors mælkeproduktion i gang. Om natten produceres der mere af det mælkestimulerende hormon, og det øger derfor mælkemængden at amme om natten. Der er altså tidspunkter, hvor det kan være nødvendigt at vække barnet af hensyn til dets trivsel.
Du skal dog ikke vække ham, hvis han ligger og sover godt, og I så får gæster eller kommer på besøg hos bedsteforældre eller lignende - og de rigtig gerne vil snakke med ham, holde ham osv. De må vente til han vågner. Her skal han have lov til at sove og vågne af sig selv, have mælk når han vågner osv., og de må vente til han så er parat.
Jeg kan godt høre, at du nogle gange vælger at skabe en rytme, fordi jeres hverdag skal hænge bedre sammen, og du har en øjensygdom og er nødt til at passe det hele lidt ind - men det er okay. Det lyder som om, at du fint kan finde balancen, så alle trives godt på den måde:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Rigtig glædelig jul til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske