Gør jeg noget forkert?

22. december 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Gør jeg noget forkert?

Kære Helen

Jeg skriver til dig, da jeg er blevet en smule nervøs for, om jeg gør noget forkert.

Jeg har en skøn søn, Thomas, på 6 uger. Han er glad, veltilpas og vokser meget flot. Ved fødslen vejede han 3100 gram og målte 51 cm, og da han blev vejet for 10 dage siden, vejede han 4900 gram og målte nu 58 cm. Alt i alt tænker jeg, at det ser rigtig fint ud.

Da jeg har en kronisk øjensygdom, har jeg behov for nogle pauser i løbet af dagen, hvor jeg kan dryppe øjnene og hvile lidt. Min mand er på arbejde, så derfor går jeg, ganske naturligt, alene med Thomas.

Det har hidtil ikke været noget problem at få det hele til at gå op. Men her kommer så min nagende usikkerhed. Jeg har fået det til at gå ved at være i stand til at styre dagens gang (som det nu kan lade sig gøre med sådan en lille størrelse).

Jeg har sørget for at vække Thomas, så han har spist med 3-4 timers mellemrum. Han spiser 6-7 måltider i døgnet og tager godt fra. Han får i øvrigt udelukkende modermælk.
Fra midnat sover han typisk imellem 3,5-5 timer. Her vækker jeg ham ikke. Så ...

Annonce

... sover han igen, når han har fået mad. Her kan han godt sove 2-3 timer. Resten af dagen bliver det til lure på 1-2 timer. Nogle gange fordi jeg vækker ham. Han falder sjældent i søvn lige når han har spist. Derfor bliver det sjældent til mere end 1-2 timers søvn. Det passer med, at jeg vækker ham 3-4 timer efter sidste påbegyndte amning.

Efter en samtale med en god veninde, er Jeg blevet usikker på, om det er helt galt, at jeg går ind og forstyrrer Thomas' søvn i løbet af dagen. Jeg vækker ham naturligvis ikke, hver gang han skal spise. Ofte vågner han selv. Men i løbet af en dag, når jeg typisk at vække ham 1-2 gange. Jeg har svært ved at få det hele til at hænge ordentligt sammen med min sygdom, hvis jeg ikke deler dagen ind i de rimelig faste intervaller. Men omvendt er jeg selvfølgelig ked af, hvis jeg gør skade på Thomas.

Jeg har i øvrigt aldrig oplevet, at han ikke gerne ville spise, når jeg lægger ham til. Han spiser ivrigt og velfornøjet; også når jeg vækker ham.

Jeg håber ikke, at mit spørgsmål er alt for kompliceret.

Kærlige hilsner
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger