Brev:
Gør jeg noget forkert?
22. december 2016
Alder:
1 mdr.
Gør jeg noget forkert?
Kære Helen
Jeg skriver til dig, da jeg er blevet en smule nervøs for, om jeg gør noget forkert.
Jeg har en skøn søn, Thomas, på 6 uger. Han er glad, veltilpas og vokser meget flot. Ved fødslen vejede han 3100 gram og målte 51 cm, og da han blev vejet for 10 dage siden, vejede han 4900 gram og målte nu 58 cm. Alt i alt tænker jeg, at det ser rigtig fint ud.
Da jeg har en kronisk øjensygdom, har jeg behov for nogle pauser i løbet af dagen, hvor jeg kan dryppe øjnene og hvile lidt. Min mand er på arbejde, så derfor går jeg, ganske naturligt, alene med Thomas.
Det har hidtil ikke været noget problem at få det hele til at gå op. Men her kommer så min nagende usikkerhed. Jeg har fået det til at gå ved at være i stand til at styre dagens gang (som det nu kan lade sig gøre med sådan en lille størrelse).
Jeg har sørget for at vække Thomas, så han har spist med 3-4 timers mellemrum. Han spiser 6-7 måltider i døgnet og tager godt fra. Han får i øvrigt udelukkende modermælk.
Fra midnat sover han typisk imellem 3,5-5 timer. Her vækker jeg ham ikke. Så sover han igen, når han har fået mad. Her kan han godt sove 2-3 timer. Resten af dagen bliver det til lure på 1-2 timer. Nogle gange fordi jeg vækker ham. Han falder sjældent i søvn lige når han har spist. Derfor bliver det sjældent til mere end 1-2 timers søvn. Det passer med, at jeg vækker ham 3-4 timer efter sidste påbegyndte amning.
Efter en samtale med en god veninde, er Jeg blevet usikker på, om det er helt galt, at jeg går ind og forstyrrer Thomas' søvn i løbet af dagen. Jeg vækker ham naturligvis ikke, hver gang han skal spise. Ofte vågner han selv. Men i løbet af en dag, når jeg typisk at vække ham 1-2 gange. Jeg har svært ved at få det hele til at hænge ordentligt sammen med min sygdom, hvis jeg ikke deler dagen ind i de rimelig faste intervaller. Men omvendt er jeg selvfølgelig ked af, hvis jeg gør skade på Thomas.
Jeg har i øvrigt aldrig oplevet, at han ikke gerne ville spise, når jeg lægger ham til. Han spiser ivrigt og velfornøjet; også når jeg vækker ham.
Jeg håber ikke, at mit spørgsmål er alt for kompliceret.
Kærlige hilsner
Pernille