Svar: Korte lure - 5 måneder
18. december 2016
Alder:
5 mdr.
Kære C
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt. Jeres datter sover mange små lure i løbet af dagen, ammes hyppigt og du er generelt rigtig meget på - og hun har naturligt brug for længere og mere sammenhængende søvn, ligesom du også har brug for disse perioder. Så det lyder helt relevant, at I nu vil forsøge at arbejde på lidt mere fast rytme dagen igennem, skære ned på antallet af lure og vænne hende til at, det er dejligt og rart at blive puttet :)
Det er sådan, at når børn bliver 3-4 måneder gamle, så begynder deres søvn at ændre sammensætning. Søvnen ændrer sig fysiologisk og begynder at indeholde flere stadier. Og mange børn får rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Barnet begynder derfor at få tendens til at vågne op efter måske 20-45 minutter, hvor det egentlig skulle sove videre.
Børn i den alder er også mere og mere opmærksomme på verden. Det gør, at de ofte får lidt svært ved at koncentrere sig, når de skal spise. Når du sidder og ammer, så vil hun tage fat, die lidt, slippe brystet, kikke på dig og pludre med dig, tage fat igen og die lidt igen, atter slippe, tage fat og die - og så kommer far eller storesøster ind i stuen og så slipper hun igen og kikker efter dem... det er sjovere at følge med og opleve, end det er at spise :)
Det betyder, at hun kan få tendens til både at slatsove og slatspise lidt hele dagen. At hun pludselig ikke sover ret lange lure og hendes måltider bliver afkortede, hvorfor hun begynder at søge brystet ekstra om natten, for at blive fyldt ekstra op... og det lyder for mig som om, at den ændring, der er sket hos jer har fulgt med op nu hvor hun så er 5 måneder gammel.
Mit råd vil være, at I nu arbejder på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det vil også være rigtig godt, hvis hun kan tilbydes 2 måltider dagligt, og stille og roligt skal hun tilbydes 3 måltider dagligt. Så hun f.eks. spiser 1/2 dl. skemad tre gange dagligt. Rytmen skal være sådan, at hun tilbydes mad, når hun vågner og stadig tilbydes mælk før hun skal sove.
Det kan være bedre, at hun tilbydes 1/2 dl. tre gange dagligt end 1.5 dl på en gang, netop fordi det kan være med til at give jer mere rytme og samtidig giver det hende også en større variation af grød og grøntsager :) Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop.
Jeg anbefaler normalt to skemåltider i 5 måneders alderen og 3 skemåltider i 6 måneders alderen, men alt efter, hvordan det går, kan det godt være, at I kan starte op med 3 skemåltider lidt før hun bliver 6 måneder... det må I prøve at vurdere. Det er vigtigt, at hun ikke presses og hun skal være klar. Hvis hun ikke virker parat, kan det risikere at virke modsat :)
Det er vigtigt at mælken indgår som en fast del af hendes putteritual. Hvis hun pludselig sover en lang lur, vil hun naturligt være sulten/tørstig, når hun vågner og vil godt kunne have brug for brystet her. Men det vil stadig være rigtig godt, at du tilbyder hende mælk før hun skal sove. Det er med til at sikre hende en længere lur. Hvis hun har fået mælk en time før hun puttes, vil hun naturligt ikke kunne sove særligt længe, før hun så har brug for mælk igen :)
Jeg vil anbefale jer, at I forsøger at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. I en periode. Badet stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt, samtidig med at det giver hende en længere aktiv vågenperiode - og gør hende mere parat til så at sove en længere middagslur, når hun så puttes der.
I må også meget gerne gøre det til en fast rutine at putte hende i barnevognen og trille hende en længere tur midt på dagen, så hun på den måde vænnes til at sove længere tid :) Det handler om at påvirke hendes indre ur til at føle netop dette behov, så hun på sigt af sig selv, begynder at sove sin længste lur midt på dagen :)
Det er også helt okay, hvis mor nogle gange vælger at lægge sig med hende og amme hende i dobbeltsengen og lader hende falde i søvn på denne måde. Det giver mor lidt ekstra hvile og kan være en måde at lære jeres datter at falde i søvn - uden at hun skal vugges, trilles, gås rundt med eller på anden måde bevæges :)
Mit forslag til en dagsplan, som I kan forsøge at arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og forsøge på den måde at holde hende sovende, så hun ikke starter dagen alt for tidligt. Dette for at undgå luren mellem 7.30-8 og arbejde på, at hun i stedet kan puttes til en formiddagslur lidt tidligere... Må også stadig gerne få en lille ekstra amning, når dagen begynder
(Morgen 7.30: Her introduceres morgengrød, når hun bliver omkring 6 måneder gammel)
Formiddag 9: Ammes og puttes til dagens første lur
Frokost 11: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov (vær opmærksom på ikke at bruge lotion på hendes kinder, men en fedtcreme)
Ammes og puttes til middagslur, måske ca 12.30-13... Må meget gerne puttes i barnevognen og trilles en lang tur, for på den måde at holde hende sovende i længere tid :)
Eftermiddag 15-16: Med på fritidshjem og gåtur hjem. Har evt. brug for en amning, når hun vågner af sin middagslur
- og så en amning igen, før hun puttes til dagens 3 lur sidst på eftermiddagen. Denne lur er ofte dagens korteste lur.
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Skiftes, svøbes, ammes og puttes til natten måske ca. kl 20 - det afhænger lidt af, hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lang denne er.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat måske kl 03: Ammes. De fleste børn er 6 måneder før man kan begynde at trappe ud af denne amning. At sove igennem i 6 måneders alderen vil være at sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05... Lige nu er det helt normalt, hvis hun har brug for, at blive ammet ca. hver 4 time om natten.
Det kan sagtens tænkes, at jeres datter har brug for en ekstra 4. lur en overgang, før I helt kan nå denne plan. Det har naturligt noget at sige, hvor tidligt hun står op - og der skal være plads til, at dagene kan variere lidt. Det vil dog være rigtig godt, hvis du kan forsøge at tage udgangspunkt i en dag, hvor det naturligt lykkes for jer at starte dagen lidt senere. Det gør det lettere for jer at komme i gang med at få ændret rytmen:)
Med hensyn til sutteflaske og erstatning, så kan I godt forsøge med dette. Det vil gøre at far kan komme på banen og du kan få frigivet lidt tid til storesøster og dig selv :) Hvis du ved, at du ikke har lyst til at amme fuldt til jeres datter er 12 måneder gammel og I allerede har planlagt eller har et ønske om at far eller andre skal kunne passe hende, så er det en god idé at introducere en flaske nu. Jo ældre hun bliver, jo større risiko vil der være for, at hun foretrækker brystet og afviser flasken - så jo længere tid du venter, jo sværere kan det være at få hende til at acceptere en flaske.
Modsat, når man begynder at give flaske, så er der også altid en risiko for, at barnet vil foretrække flasken fremfor brystet, og at amningen derfor stopper. Den risiko skal du naturligvis være parat til at løbe. Jo mere etableret amningen er, jo ældre barnet er, og jo mere brystglad barnet er, jo mindre er risikoen for at amningen stopper :)
Modermælkserstatning har derudover den fordel, at det godt kan mætte mere end modermælk. Derfor oplever nogle forældre, at børn sover lidt længere, når de har fået en flaske før de puttes, end hvis de ammes. Derfor bruger nogle familier en flaske før middagsluren eller en flaske om aftenen, fordi de oplever, at barnet sover længere og mere sammenhængende, før det så melder sig og har brug for mælk ingen. Det kan naturligvis derfor godt være et forsøg værd at se, hvordan en flaske med erstatning vil være for jeres datter.
Da jeres datter har børneeksem, så kan det være en fordel at du ammer så længe som muligt - men med den alder hun har, må hun gerne få erstatning. Sundhedsstyrelsen skriver i deres vejledning om ernæring "Hos allergidisponerede børn har undersøgelser vist, at amning eller anvendelse af en dokumenteret højt hydrolyseret modermælkserstatning til fulde 4 måneder har en forebyggende effekt i forhold til udvikling af komælksallergi. Efter 4-månedersalderen er der ikke påvist en sådan forebyggende effekt". Da jeres datter er 5 måneder gammel kan hun således få almindelig modermælkserstatning. De smager ofte også bedre end de allergidisponerede erstatninger, så det kan være lettere at få hende til at acceptere.
I kan dog også overveje at tilbyde hende f.eks. NAN HA. Denne erstatning har delvist hydrolycerede proteiner og kan derfor have en vis allergiforebyggende effekt. Samtidig oplever mange forældre, at den er lidt mildere for barnets mave...
En evt. flaske kan gives der, hvor jeg i dagsplanen har skrevet amning. Flasken kan altså erstatte amningen. du kan også vælge at supplere med en flaske - det vil sige, at du kan vælge at tilbyde brystet, og hvis du oplever, at din datter ikke virker mæt nok efter at have spist hos dig, så kan du tilbyde ekstra mælk på flaske.
Du kan finde mange flere råd om amning, flaske, modermælkserstatninger mv. i min bog "Helens bog om amning og flaske" :)
Jeg håber, at du kan bruge alle disse tanker lidt videre.
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul til jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske