Brev:
Korte lure - 5 måneder
18. december 2016
Alder:
5 mdr.
Korte lure - 5 måneder
Kære Helen
Vores datter på 5 måneder sover dårligt hvilket er synd for hende da hun bliver meget pylret og ellers er hun en glad og robust pige på 7 kg. Samtidig levner hun meget lidt tid til vores datter på 6 år.
Vi har læst din bog om søvn og forsøger at give hende en fast rytme, men med mindre vi er over hende vågner hun efter 30 minutter. Hun græder typisk ved indsovning og her meget motorisk urolig; kradser sig i ansigtet, vender hovedet fra side til side og trækker benene op til sig. Hun kan trøstes ved at trille barnevognen, vippe hende i favnen og ved at holde i hånden i slyngevuggen og hvis vi er heldige med en sut. Det samme gentager sig efter 30 minutter og ofte før. Derfor er en af os ofte i samme rum som hende eller tæt ved barnevognen for at undgå at hun vågner helt op og skal "genputtes". Men det tærer på familien at hun sådan skal mandsopdækkes.
Hun bliver ammet og vi er så småt begyndt på grød men endnu spiser hun under en deciliter. I løbet af dagen virker hun ikke særlig interesseret i amning, måske fordi hun får lidt rigeligt om natten... Jeg har sommetider fornemmelsen af at hun ikke bliver ordentlig mæt sen eftermiddag dels fordi jeg måske ikke har mælk nok og samtidig har hun svært ved at samle sig og slipper brystet efter få sug i frustration over at mælken ikke er løbet til.
Tidlig aften er ofte lidt hektisk hjemme hos os med mange ting der sker samtidig. Putningen bliver ofte lidt for sent og må gå hurtigt for at undgå en meget overtræt baby. Vi går ind på soveværelset for at få ro, giver nattøj på, forsøger at amme (hun laver dog ofte flitsbue). Hun svøbes og på en god dag falder hun i søvn i favnen med en godnatsang. Som oftest ender det dog med gråd og hun laver mange spjæt og vækker sig selv ved at hive sutten ud af munden og ofte må vi gå rundt med hende.
Vores dag ser typisk sådan ud:
Kl 6: vågner, forsøger at amme for at forlænge natten, men oftest er hun ikke sulten
Kl 7: er med til morgenmad med resten af familien og bliver puslet
Kl 7.30: meget træt og puttes i vores seng (ammes og falder i søvn ved at være svøbt og vugges)
Kl 8: vågner
Kl 9: får lidt grød og vand af kop
Kl 10: meget træt, forsøger at amme, puttes i barnevogn
Sover mellem 30 min og 2 timer afhængig af vores indsats
Kl 12: ammes når hun vågner, her laver vi typisk en aktivitet som rytmik/svømning
Kl 13.30: forsøger at amme, puttes i barnevogn
Sover mellem 30 min og 2 timer afhængig af vores indsats
Kl 15: med på fritidshjem og gåtur hjem
Kl 16: meget træt, ammes, puttes i slyngevugge
Sover 30 min og ammes når hun vågner
Kl 18.30: meget træt, forsøger at trække putning til kl 19 med et bad. Er ofte så træt at hun ikke vil ammes. Svøbes og vugges i søvn i favn med gråd.
Vågner 2-3 gange den 1. time og bliver her ammet grundigt. Sover herefter et langt stræk (2-3 timer). Vågner og ammes kl 22 og kl 1. Sover fra ca kl 3 meget uroligt og må enten ammes eller tages op i favnen og svøbes for at sove videre.
Jeg er efterhånden udkørt af de mange opvågninger om natten, men faktisk også af at jeg ikke får slappet af om dagen. Det skaber samtidig frustration at jeg ikke kan være sammen med min store pige uden at skulle løbe frem og tilbage til baby nogle gange hver 10. minut. Vi vil gerne skære ned på antallet af lure og håber på at vænne hende til at det er dejligt at blive puttet.
Jeg har indtil nu været tilbageholdende med sutteflaske, men er nu indstillet på at give hende en flaske aften hvis det skal til. Hun har i øvrigt også børneeksem på kinderne, det er i bedring efter vi var til lægen i sidste uge.
Kan du hjælpe med nogle ideer og dagsplan?
Vi glæder os til at høre dit svar!
Hilsen C