Svar: Svært ved at overgive sig og sover korte lure

16. december 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fået mig anbefalet af en veninde og jeg vil naturligvis meget gerne give dig lidt tanker med på vejen :)

Det lyder rigtig fint, at du er gået over til at give flaske og nu kun ammer tidlig morgen. Det fungerer rigtig godt for jer begge, og jeres datter lyder til at trives på erstatningen. Samtidig giver det naturligt jer en ro at vide, hvor meget hun spiser og at hendes behov således bliver fint dækket :)

Jeres rytme for dagen med 3-4 lure dagligt lyder også rigtig fin. Mange børn vil, når de er 3 måneder gamle netop trives rigtig godt på denne måde, og jeres datter bliver snart 3 måneder, og det lyder fint og alderssvarende :)

MEN, når jeg ser dit brev og dagsrytmen, så springer det mig i øjnene, at hun får sin flaske, når hun vågner af en lur - og ikke før hun skal sove. Og faktisk tænker jeg, at det er her problemet ligger. Når hun får sin flaske, når hun vågner, så vil hun naturligt ikke kunne sove særligt lang tid af gangen - før hun så vågner og har brug for mælk igen. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at hjælpe hende til en rytme, hvor hun tilbydes flasken før hun skal sove. Så flasken kommer til at indgå som en fast del af hendes putteritual.

Du skal ikke være bange for, at hun får dårlige vaner eller lignende. Det er ikke fordi hun behøver falde i søvn med flasken i munden. Faktisk vil det være rigtig fint, at hun får sin flaske, slipper den og derefter puttes til ro med kærtegn, en sut eller lignende. Men mælken bør indgå som fast del af putningen :)

Det vil højst sandsynligt hjælpe på hendes søvn, og det vil også være en god rytme, når hun på et tidspunkt bliver så gammel, at hun skal have skemad. Det vil her være rigtig godt, hvis hun får skemad og vand af kop, når hun vågner og så stadig tilbydes flasken før hun skal sove. På den måde skabes der plads i maven til begge dele. Rytmen vil således fungere nu og også i tiden der kommer :)

Det er klart, at hvis hun har sovet en meget lang lur, så vil hun naturligt være tørstig eller sulten, når hun vågner, og så skal hun naturligvis have sin flaske. Men det kan stadig være en god idé at du tilbyder hende en lille flaske, før hun så skal sove, så hun stadig får mælk at sove på. Lidt ligesom hvis du ammede, så ville du ofte også tilbyde hende en puttetår ved brystet :)

Det kan også være nødvendigt, at du i en periode prøver at strække tidspunktet for flasken lidt, så hun ikke får den lige når hun vågner men midt imellem vågentid og puttetid, for på den måde at nærme dig et flasketidspunkt, der ligger før putning. Men stille og roligt vil det være rigtig godt, hvis flasken kan ligge så tæt på putning som muligt.

Mit forslag til en dagsplan, som I kan arbejde lidt hen imod, og som er lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05.30-06: Ammes og sover videre. Prøv om du kan ligge ned og amme hende i din seng og på den måde få hende videre i søvnen med det samme, uden at du behøver ...

Annonce

... stå op og vugge hende... Hvis hun har brug for lidt ekstra mælk, når hun vågner og starter dagen, så prøv om du kan lægge hende til brystet igen lige før I står op. På den måde kan du rykke tidspunktet for behovet for flasken, så den kommer til at ligge før formiddagsluren

Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 12-12.30: Flaske og puttes til middagslur som nu. Det er rigtig fint, at du vælger at gå en tur med hende og på den måde hjælper hende til at sove en længere lur. Du behøver dog ikke lulle hende ind i søvnen igen og igen, så luren bliver meget lang. Det er super fint, hvis hun blot sover 3 timer til middag... :) Så hvis hun viser tegn å at ville vågne op, så er det okay at tage hende op. Det kan også godt tænkes, at hun stille og roligt begynder at sove en kortere middagslur, hvis formiddagsluren begynder at blive lidt længere, så det løser sig helt af sig selv

Eftermiddag 15-16: Flaske

Puttes til dagens 3. lur. tidspunktet varierer lidt efter, hvor lang middagslur hun har taget. Måske har hun brug for en lille ekstra flaske, før hun puttes til denne lur og det er helt okay.

Aften 19.30-20: Alt efter hvor meget hun har sovet i løbet af dagen, må I forsøge at vurdere, hvorvidt hun kun har brug for en ekstra lur her - eller om hun er putteklar til natten allerede kl 20..

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Flaske og sover videre

Midt nat: Flaske efter behov.

Mange børn vil i 2 måneders alderen sove varieret, så nogle børn kan nøjes med 2 lange lure i løbet af dagen, andre sover 3 lure og atter andre har brug for 4 mindre lure. I 3-4 måneders alderen, vil det som sagt, ofte være en god idé at arbejde på en rytme med 3 lure om dagen og alt efter hvor lange lurene er, vil puttetidspunktet om aftenen variere. Hvis dagens 3 lur ligger først på aftenen (omkring jeres spisetid), vil hun naturligt gå senere i seng og måske først være putteklar omkring kl 22. Det er helt normalt. Det kan I læse mere om i min bog om børn og søvn - dejligt at høre, at I har ønsket jer den i julegave, tak for det :)

Derfor vil behovet for flaske også kunne variere lidt om aftenen og I skal naturligvis forsøge at finde den rytme og det behov, som virker til at passe bedst til jeres lille datter.

Med hensyn til at putte hende i nature sway, så må I stadig gerne gøre dette, da den virker til at give hende ro og hjælpe hende med at falde i søvn på en fin måde. Men, det vil være rigtig godt, hvis I stille og roligt kan begynde at minimere behovet for at være i bevægelse. Prøv derfor at vugge hende i søvn som nu, men gør det mindre og mindre. Når hun er stille, så holder I hende stille, men hvis hun siger noget, så vugger I igen og lige så snart hun er stille, så holdes hun atter stille. På den måde kan hun lære, at det er okay at ligge og kikke og falde i søvn, uden at hun behøver være i bevægelse hele tiden:)

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien