Svært ved at overgive sig og sover korte lure

16. december 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Svært ved at overgive sig og sover korte lure

Kære Helen.

Har fået anbefalet at prøve og skrive af en veninde som har haft god gavn af din brevkasse. Vi har også ønsket os din bog om søvn i julegave :)

Vi har L på 11 uger som har utrolig svært ved at overgive sig til søvnen hvilket jeg vil komme nærmere ind på.

L får flaske med modermælkserstatning ca.4-5 gange dagligt også ammer jeg hende tidligt om morgenen, grunden til hun ellers får flaske er at hun for ca. 3 uger siden ikke ville tage mit bryst mere, kun tidligt om morgenen og jeg orkede ikke kampen mere.

Vores "rytme" ser således ud : L er klar til at "starte dagen" mellem 7.30-8.15. Hun får her flaske, bliver puslet, leger lidt på legetæppe og pludre med mor eller far.

Kl.ca.9.30 bliver hun halvpyldret og bliver nu puttet i barnevognen på altanen og sover 30-45 min. (Hun er ved denne lur faldet i søvn vha. en smule trillen et par min.) Herefter virker hun lysvågen og får igen flaske, bliver puslet, leger osv igen.

Kl.ca.12: vi går tur og L falder hurtigt i søvn igen, intet kan nærmest vække hende, indtil der igen er gået 30-45 min.her virker hun lysvågen igen. Nu går jeg videre med hende, fordi jeg ved hun ikke er klar til at skulle op igen. Jeg putter gerne en stofble op foran liften så hun ikke får lys ned og vandre videre med hende, gerne gennem en del brosten( så der bliver vugget godt i vognen) og det lykkedes efter ca.15-30 min. og få hende i søvn igen. Herefter triller jeg hjem, bærer hende i liften ud på altanen og hun sover ...

Annonce

... nu videre indtil Kl.ca.17. Hun får så flaske, leger osv.

Kl.ca.19 bliver hun træt og pylret og får en powernap i hendes naure sway, mens en af os vugger, stopper vi med at vugge vågner hun inden der er gået 20 min og er fortsat sur.
Ca.19.30 vågner hun og får flaske, leger osv.

Ca.21.vi slukker lyset i stuen (her er hendes Nature sway) hun bliver nu puttet med bamse og sut og er nu meget urolig. Min kæreste går i gang med vugning og vi finder som regel hurtigt ud af der også må føntørreapp til før hun kan falde rigtigt til ro. Sådan fortsætter det med føntørrelyd og konstant vug i 1-2,5 time HVER aften. Nu sover hun så helt til ca.Kl. 5.30, bliver her ammet og lagt igen Kl.ca.6.30 (vi bruger ca.15 min.på at gylpe hende af hver gang hun har spist, hun gylper vildt meget) Kl.ca.6.30 bruger jeg kun ca.10 min på at vugge og hun sover indtil 7.30-8.15.

"Denne rytme" har stortset kørt i 3-4 uger, lidt afbrudt nogle enkelte dage formentlig i forbindelse med et tigerspring for nyligt. Her oplevede vi hun var mere urolig over nogle dage og jeg kunne ikke få hende til en længere lur i løbet af dagen.

Vores problem er hendes opvågninger, hvornår begynder hun ikke at vågne mere og hvordan kan vi få hende ud af den Nature sway og sove i en normal seng uden vug i flere timer?

Vi købte nature sway da hun var 4 dage gammel, da vi simpelthen ikke kunne få hende til at sove mere end rent powernaps hele døgnet. Vi havde helt krise inden den.

Med venlig hilsen
Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år