Brev:
Svært ved at overgive sig og sover korte lure
16. december 2016
Alder:
2 mdr.
Svært ved at overgive sig og sover korte lure
Kære Helen.
Har fået anbefalet at prøve og skrive af en veninde som har haft god gavn af din brevkasse. Vi har også ønsket os din bog om søvn i julegave :)
Vi har L på 11 uger som har utrolig svært ved at overgive sig til søvnen hvilket jeg vil komme nærmere ind på.
L får flaske med modermælkserstatning ca.4-5 gange dagligt også ammer jeg hende tidligt om morgenen, grunden til hun ellers får flaske er at hun for ca. 3 uger siden ikke ville tage mit bryst mere, kun tidligt om morgenen og jeg orkede ikke kampen mere.
Vores "rytme" ser således ud : L er klar til at "starte dagen" mellem 7.30-8.15. Hun får her flaske, bliver puslet, leger lidt på legetæppe og pludre med mor eller far.
Kl.ca.9.30 bliver hun halvpyldret og bliver nu puttet i barnevognen på altanen og sover 30-45 min. (Hun er ved denne lur faldet i søvn vha. en smule trillen et par min.) Herefter virker hun lysvågen og får igen flaske, bliver puslet, leger osv igen.
Kl.ca.12: vi går tur og L falder hurtigt i søvn igen, intet kan nærmest vække hende, indtil der igen er gået 30-45 min.her virker hun lysvågen igen. Nu går jeg videre med hende, fordi jeg ved hun ikke er klar til at skulle op igen. Jeg putter gerne en stofble op foran liften så hun ikke får lys ned og vandre videre med hende, gerne gennem en del brosten( så der bliver vugget godt i vognen) og det lykkedes efter ca.15-30 min. og få hende i søvn igen. Herefter triller jeg hjem, bærer hende i liften ud på altanen og hun sover nu videre indtil Kl.ca.17. Hun får så flaske, leger osv.
Kl.ca.19 bliver hun træt og pylret og får en powernap i hendes naure sway, mens en af os vugger, stopper vi med at vugge vågner hun inden der er gået 20 min og er fortsat sur.
Ca.19.30 vågner hun og får flaske, leger osv.
Ca.21.vi slukker lyset i stuen (her er hendes Nature sway) hun bliver nu puttet med bamse og sut og er nu meget urolig. Min kæreste går i gang med vugning og vi finder som regel hurtigt ud af der også må føntørreapp til før hun kan falde rigtigt til ro. Sådan fortsætter det med føntørrelyd og konstant vug i 1-2,5 time HVER aften. Nu sover hun så helt til ca.Kl. 5.30, bliver her ammet og lagt igen Kl.ca.6.30 (vi bruger ca.15 min.på at gylpe hende af hver gang hun har spist, hun gylper vildt meget) Kl.ca.6.30 bruger jeg kun ca.10 min på at vugge og hun sover indtil 7.30-8.15.
"Denne rytme" har stortset kørt i 3-4 uger, lidt afbrudt nogle enkelte dage formentlig i forbindelse med et tigerspring for nyligt. Her oplevede vi hun var mere urolig over nogle dage og jeg kunne ikke få hende til en længere lur i løbet af dagen.
Vores problem er hendes opvågninger, hvornår begynder hun ikke at vågne mere og hvordan kan vi få hende ud af den Nature sway og sove i en normal seng uden vug i flere timer?
Vi købte nature sway da hun var 4 dage gammel, da vi simpelthen ikke kunne få hende til at sove mere end rent powernaps hele døgnet. Vi havde helt krise inden den.
Med venlig hilsen
Katrine