Svar: Urolig nattesøvn - 18 mdr.
29. november 2016
Alder:
18 mdr.
Kære forvirrede forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng. Han lyder til at stortrives på alle måde og lyder til at være igang med en sund og dejlig udvikling. Og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)
I spørger, hvordan I støtter ham bedst - og faktisk lyder det som om, at I er rigtig gode til netop at støtte ham på bedste måde. Så bliv endelig ved med alt det gode, I allerede gør :) Det er netop rigtig godt at give ham variation i hverdagen - hjælpe ham til at udforske verden og anerkende hans naturligt udforskningstrang, så han lærer alt omkring sig at kende - og samtidig også sikre ham mulighed for at sidde stille og fordybe sig, så der også er lidt rolige perioder en gang imellem :)
Det er rigtig fint at I ikke lader iPad og fjernsyn osv. fylde for meget. Det er en naturlig del af vores hverdag og han vokser naturligt op med skærme - men han har også brug for at bruge sig selv motorisk og udforske verden med sin krop, så det skal være en balance og derfor er det rigtig fint, at I f.eks har valgt, at I ser iPad sammen med ham og at det ofte er en aktivitet far gør - og at mor eller I så også bruger masser af tid på gulvet, på legepladsen, ved søen osv.
I har fuldstændig ret i, at der sker en masse udviklingsmæssigt med ham lige nu. Netop i 18-20 måneders alderen oplever mange forældre en stor forskel fra tidligere. Det handler blandt andet om, at han nu begynder at få lidt farefornemmelse. Altså en fornemmelse for, at verden ikke kun er sjov og ballade, men faktisk også kan være farlig. han oplever det, når han bevæger sig rundt - falder og slår sig. Eller når han skubber sin høje stol hen til køkkenbordet, klatrer op og ikke selv kan komme ned igen. Eller når han er i dagpleje eller vuggestue og leger med de andre børn - og de så tager legetøjet fra ham, skubber til ham eller måske bider ham. Eller når I forældre eller andre voksne siger "nej, nej, NEJ!" i løbet af dagen, forhindrer ham i ting, som han gerne vil, men ikke må osv. Det er alt sammen en spirende fornemmelse for at verden kan være stor og farlig.
Denne udvidede fornemmelse af verden gør det svært at falde i søvn om aftenen. Det er svært at koble fra og slippe alle dagens oplevelser. Og når han endelig sover, så vil han ofte også sove uroligt. Alt hvad han oplever skal bearbejdes i søvne og derfor vil børn i denne alder drømme rigtig meget. De kan græde, nogle gange skrige om natten. De kan også grine eller ligge og snakke i søvne. Men søvnen er generelt meget urolig og I vil naturligt opleve, at han virker ekstra tryghedssøgende lige nu.
Derfor er det også rigtig godt, at du / I netop prioriterer at sidde hos ham de ti minutter, som det tager ham at falde i søvn. Det er trygt og rigtig dejligt for ham, at I vælger denne løsning, så han ikke skal græde sig i søvn eller føle sig alene :) Han er tryg når han skal sove og det er vigtigt :) Det er på samme måde naturligt, at han vågner sen aften eller først på natten, søger jeres nærhed osv. Og det er rigtig fint, at I også her giver ham den tryghed, som han viser behov for - MEN, det kunne godt lyde som om, at han måske begynder at vågne lidt af vane, mere end af tryghedsbehov.
Jeg vil derfor foreslå dig, at du tager ham ind til jer, lader ham sove videre hos jer, men når du efter et par timer synes at pladsen er ved at være lidt for trang, så bærer du ham ind i egen seng igen.. Alternativt kan du evt. have en madras på børneværelset i en periode.. Det kan lære ham, at han ikke behøver komme ud af sit værelse om natten og kan dermed gøre, at han bedre også kan hjælpes videre i søvnen i egen seng.. Det handler om, at når han puttes i egen seng om aftenen og også vågner i egen seng om morgenen, så begynder han naturligt at forbinde hele natten med at være i egen seng. Han kan ofte ikke huske, at han har været omkring jer om natten - og på den måde kan I på sigt få lettere ved at få ham til at sove videre i egen seng, når han vågner om natten.
Det er super, at far tager over mandag, når mor ikke er hjemme. Hvis I gerne vil have far lidt mere på banen, så vil det være rigtig godt, at far gør alt det, som leder op til putning. At far giver ham bad om aftenen, hjælper ham i nattøjet, giver ham godnatgrød osv. hvorefter mor så tager over. Jo mere far kan gøre alt det som leder op til putning, jo mere vil han naturligt også kunne putte ham hen af vejen...
Når I skal flytte om to måneder, så vil jeg anbefale jer, at I i samme forbindelse forsøger at lære ham at sove på eget værelse - tremmensengen skal han stadig puttes i. Putterutinerne skal være de samme, det han kender og er vant til. Alt skal være som det plejer at være - eneste forskel er, at værelset er et andet. Han er så gammel nu, at hvis I starter med at lade ham sove i soveværelset i det nye hjem, så vil han være så bevidst om dette, at det kan blive ekstra svært at få ham til at sove på eget værelse. Det er derfor en god idé, hvis I med det samme forsøger at vise ham, at han fint kan sove på værelset og være tryg ved det :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - og rigtig meget held og lykke med ham fortsat :) Også med flytningen, når I kommer dertil :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske