Brev:
Dårlige nætter og mange opvågninger
30. november 2016
Alder:
3 år, 4 mdr.
Dårlige nætter og mange opvågninger
Kære Helen
Vi har brug for hjælp til vores store datters søvn. Hun er nu knap 3,5 år.
Hun går i børnehave og er meget glad for det og meget aktiv dernede. Vælger altid at komme ud når de kan vælge og sidder ikke meget stille. Hun sover ikke middagslur og har ikke gjort det i 6 måneder siden hun startede i børnehave og nægtede det.
Hun bliver puttet hver aften ved 19.30-tiden. Samme putteritusl hver aften. Læse bog og to godnatsange og så er det godnat. Det er helt fint og fungerer. Hun falder selv i søvn og der er ingen protester.
Vires problem er dog er hun vågner flere gange om natten og nu er hun begyndt at vågne ud på morgenen kl. 4.30 og vil ind til os. Det vil lige nu sige ind på en madras på gulvet hos mor, da vi lige nu sover opdelt pga. lillesøster. Det har hun fået lov til men besked på at det fortsat er nat. Hun kan bruge op til en time på at falde i søvn igen og andre gange vil hun ikke sove mere og vi insisterer så på at man skal ligge i sengen og ingen leg eller iPad før kl. 6. Hvis jeg siger hun skal sove videre ud på morgenen i hendes egen seng, så bliver hun hysterisk og begynder at "skabe sig". De andre opvågninger på natten der er jeg inde og give dyne på, finde sut til hende eller hendes klud og siger godnat og går igen.
Det virker ikke til at være tryghed hun søger men ved ikke hvad det er.
Til info bruger hun stadig sut og klud. Sover med voksendyne, har lidt lys udefra som lyser ind da hun gerne vil have det.
Vi er ved at være godt brugte da vi også har lillesøster og har brug for at storesøster ikke vågner så meget men er tomme for ideer.
Vi kan mærke på hendes humør med det samme om morgenen når hun har sovet dårligt eller vågnet tidligt. Hun kan intet overskue og der bliver konflikter hele tiden. Det går fint nok i børnehaven men når vi så henter igen så fortsætter det.
Vi hat forsøgt at putte tidligere men det gør ingen forskel.
Vi har også forsøgt med rugbrødsmad inden sengetid for at sikre hun er sulten men det gør igen ingen forskel.
I nat sov hun på følgende måde:
Sov kl. 20
Kaldte kl. 00.50
Kaldte kl. 2.15
Kaldte kl. 4.30 kom ind
Sov igen kl. 5.20
Håber virkelig du kan hjælpe os.