Svar: Dårlige nætter og mange opvågninger

30. november 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres ældste datter :)

Det lyder for mig som om, at jeres datter vågner af en drøm - og drømmeaktiviteten vil ofte være stor hen mod morgenstunden, så når hun vågner kl 04, kalder på jer eller kommer ind til jer, så er det fordi hun vækkes af en drøm.

I 3-5 års alderen vil børn naturligt have meget stor drømmeaktivitet, og det er i denne alder, at man ofte også oplever at børn kan få mareridt, som vi kender det. I denne alder oplever jeres datter rigtig meget og suger hele verden til sig - det kan give mange svære oplevelser, som let forstærkes, fordi det netop er i denne alder, at børns fantasi også rigtigt begynder at blomstre. Der er altså en risiko for, at de svære oplevelser forstærkes af fantasien og drømmene dermed også forstærkes.

Der er svært for hende at skelne mellem fantasi og virkelighed. Hvis I f.eks. siger "det var bare en drøm", så kan det stadig være svært for hende at forstå, hvad I mener med det, fordi hun ikke er ældre. Hun er meget konkret tænkende og tager tingene meget bogstaveligt og det hun drømmer om vil være meget konkret.

Hun kan f.eks. drømme om ting, der er svære i hverdagen. Om at være i børnehave, om at blive holdt uden for en leg, om andre børn der driller eller er fysisk voldsomme, om voksne der skælder ud, om at blive væk fra jer eller være bange for, om I kommer og henter hende igen - eller hun kan være usikker på sin plads i familien og være bange for, at I bedre kan lide lillesøster... alt sammen kan medføre ekstra drømmeaktivitet og behov for at søge jer ekstra om natten. Jo ældre hun bliver, jo mere adskilt fra den virkelige verden vil hendes drøm være og jo flere ord vil hun naturligt også kunne sætte på sin drøm, så hun kan fortælle jer, hvad det er hun vågner af :)

I kan forsøge at forebygge mareridt eller voldsom drømmeaktivitet ved at overveje følgende:

Det er godt med en natlampe med helt svag belysning eller lidt lys i gangen. Lyset må ikke være så voldsomt, at det appellerer til vågenhed, men det kan virke beroligende, når hun vågner op, fordi det gør, at hun kan orientere sig. Hun sætter sig op i sin seng, ser at bamsen og det andet legetøj stå på reolen, dukkevognen står op gulvet osv. Alt er som det plejer at være, hun er tilbage i den virkelige verden. Det kan give ro.

Det er godt med en åben dør. Det signalerer, at hun kan komme ud til jer eller kan kalde på jer og I kan høre hende. Det er vigtigt, at hun fornemmer at I er der for hende og gerne vil trøste og berolige hende, når hun har brug for det - også om natten :)

Så kan det være en rigtig god idé at overveje, hvad I taler om hen ...

Annonce

... over middagsbordet. Børn i denne alder har meget store ører og de hører rigtig meget af det vi voksne taler om. Men fordi de er så konkret tænkende, som de er, så misforstår de også meget eller kan blive bange for noget vi siger. At "falde i søvn" kan f.eks. blive opfattet som noget der gør ondt, fordi det at falde gør ondt...

Det spiller naturligt også ind, hvordan I taler med hinanden. Hvordan stemningen er derhjemme. Hvis I er stressede, skændes meget eller lignende, så vil det naturligt kunne give flere tanker og dermed flere drømme og således urolig og dårlig søvn.

Det vil også være rigtig godt, hvis I er opmærksomme på, hvilke tv-programmer hun ser. Det er ikke kun voksenfilm og nyheder der skræmmer børn i denne alder. Det kan være tegnefilm med legetøj der danser - hvis legetøj kan blive levende på film, så kan hendes legetøj måske også blive levende om natten. Eller tegnefilm med hoveder der hugges af og hvor blodet sprøjter.. Det kan være svært at kapere, når man kun er 3-4 år gammel.

Tal derfor med hende om, hvad hun ser, og hvad der er fantasi og virkelighed. Tal også med hende om julekalenderen, der sendes i øjeblikket - og hvad det er hun ser. Hjælp hende med at forstå, hvad det er, og hvad der er film og ikke virkeligt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er også en god idé at læse bøger om at drømme. Der findes mange børnebøger til børn i alderen 3-6 år, som netop handler om drømmeaktivitet. Du kan låne nogle på biblioteket. Det at læse om andre, kan gøre det lettere at forstå, at det hun oplever er helt normalt og ikke farligt. Og det kan være lettere at tale om det i bogen, end at sætte ord på sig selv, samtidig med at det så kan give hende en ro :)

Det er rigtig fint, at I forsøger at hjælpe hende først på natten med beroligende hænder, få hende lagt ned osv. så hun hjælpes videre i søvnen i egen seng. Men tidlig morgen, når I fornemmer, at hun ikke kan trøstes tilstrækkeligt i sin seng, så må hun naturligvis gerne komme ind til jer - og det er her rigtig fint med madrassen på gulvet. Det er lettere at komme fra en madras og ind i egen seng, end det er at komme fra smørhullet mellem mor og far tilbage til egen seng...

Det er også rigtig fint, hvis I lige nu tilbyder hende et godnatmåltid som del af putteritualet. Det kan være rigtig dejligt for hende at slutte dagen på denne måde, og det sikrer, at hun ikke vågner fordi hun er sulten tidlig morgen... Det kan være rugbrød, som I har forsøgt jer med, eller det kan være en portion havregryn med mælk eller måske en havregrød og en kop mælk til (evt. lun mælk, hvis hun kan lide det :)).

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!