Urolig nattesøvn - 18 mdr.

29. november 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Urolig nattesøvn - 18 mdr.

Hej Helen

Så har vi brug for lidt hjælp i forhold til vores søns nattesøvn, der for tiden er noget rodet. Jeg er med på at det er forventeligt at den er urolig nu pga. hans alder, men jeg er ked af hvis vi får skabt nogle dårlige vaner for ham nu, så det er også mere et spørgsmål om hvordan vi kan støtte ham bedst muligt.

Vi har en skøn søn på 18 måneder. Der er og har altid været meget gang i ham i dagstimerne. Han sidder sjældent stille, og vil gerne udforske verden, undersøge ting, kravle op på ting osv osv. Vi forsøger at give ham plads til at udforske verden så vi gør ikke noget for der ikke skal være gang i den, men prioriterer samtidig også at læse bøger med ham således han også lærer at sidde stille og fordybe sig. Han elsker at få læst bøger, og vil meget gerne bladre i bøgerne, vælge bøger mv. Det er helt klar forbundet med hygge for ham.

Han ser aldrig fjernsyn (ikke fordi han ikke må, men han har ikke interessen herfor endnu). Ipad vil han til gengæld gerne se, og han ser ca. 10 min om morgenen og 10 min igen om eftermiddagen. Altid sammen med en voksen, da vi prioriterer at han ikke skal sidde der passivt for nemhedens skyld, men istedet hygge med en voksen herom. Jeg er generelt imod ipad, da jeg ikke synes det udfordrer ham ret meget, men da han ellers er en krudtugle synes jeg det er helt ok han ser lidt engang i mellem til lige at vågne på om morgenen, slappe af efter en lang dag i vuggestuen mv. Min mand mener han bare skal have lov til at se det ipad han vil. Så nu er det blevet sådan at han typisk ser ipad med sin far, så det er en hyggeting de har sammen, så får jeg lavet noget andet imens, og hygger med ham om andre ting. Det fungerer fint.

Han vil meget gerne være ude, og vi er i weekenden fast inventar på byens legepladser, og nyder alle at være ude, cykle en tur, fodre ænder mv. Vi forsøger at holde weekend på hans præmisser, så der sker lidt men samtidig også bare er tid til at tøffe rundt.

Der sker enormt meget med ham lige nu, især sprogligt. Han er rigtig godt med sprogligt, og de siger også i vuggestuen at det vælter ud med ord. Vi bruger meget tid på at snakke om billeder i bøgerne. Men jeg tænker at udviklingen også her kan være en medvirkende årsag til de urolige nætter.

Han klør på i løbet af dagen, og bliver meget sjældent pjevset. Vi plejer derfor at kigge på ham og sige, nu er du vist træt lille ven. Når han bliver puttet i barnevognen falder han selv i søvn i løbet af 5 minutter, trods det at han virker til at kunne fortsætte med at lege i mange timer endnu. Men han er jo helt sikkert træt, jeg tror bare han ikke vil gå glip af noget. Han er meget nysgerrig og har altid været det.

Om aftenen falder han i søvn ved jeg sidder ved siden af ham. Til tider kan det være nødvendigt at holde hånden på hans bryst. Det tager max 10 minutter fra lyset er slukket til han sover. Jeg har prøvet at gå til og fra, men han bliver helt ulykkelig, så pt. har jeg bare valgt at blive siddende indtil han sover. Hans far putter ham hver mandag hvor jeg er væk, og han kan fint gå til og fra og få ham til at sove af sig selv. Men hvis jeg er hjemme er det kun mig der kan putte ham.

Jeg har prøvet at vise ham at jeg går i kælderen og ordner vasketøj, så han ikke tror jeg sidder i stuen og laver ingenting mens far putter, men han bliver helt ulykkelig og sover først når jeg kommer op. Det skal dog også siges at jeg ...

Annonce

... har puttet ham stort set hver aften siden han blev født, da det var mest naturligt da jeg ammede, og så er det bare fortsat efter amningen stoppede. Så for ham er det nok mest naturligt det er mor der putter, og det er også ok. Jeg hygger mig hermed, men vil gerne derhen på et tidspunkt hvor han kan falde i søvn af sig selv ligesom han kan i barnevognen. Her bliver han blot lagt ud og så falder han selv i søvn.

Der har været en lang periode hvor han bare er kommet ind til os om natten hvis han vågnede. Først fik han feberkramper og var indlagt et døgns tid. Så fik han 6 tænder på en gang, så det har selvfølgelig også gjort ondt. Og så har han været syg med hoste + forkølelse en uges tid både i oktober og november måned. Her har det bare været det letteste at tage ham med ind. Inden jeg tager ham med ind forsøger jeg at ligge ham ned og sige du skal sove i din egen seng, men han strækker armene op og forsøger at komme op i armene til mig. Og når det er nat skal jeg helst have min søvn, og så overgiver jeg mig. I starten var det først omkring kl.2-3. Men efterhånden er han begyndt at være helt ulykkelig omkring kl.21-22 og sige dyne og pege på døren at han vil ind i soveværelset. Her falder han i søvn med det samme med ansigtet helt oppe i mit.

Vi har forsøgt at flytte ham når han sover, men han vågner op med det samme, og så skal vi putte ham igen. Så når først han er kommet i soveværelset får han lov til at sove der til næste morgen. Men vi kunne godt tænke os at få sengen for os selv igen. Vi sover ikke supergodt når han ligger og møffer rundt. Så hvad gør vi? Det virker jo som om han har brug for tryghed lige nu, og det skal han selvfølgelig have.

Det skal siges at vi skal flytte om 2 måneder. Jeg har overvejet at lade tremmesengen stå i soveværelset det nye sted (sover pt. på eget værelse), og så købe en ny seng til hans værelse med en ekstra madras, så vi på sigt kan lade ham sove på det nye værelse med en forælder ved siden af hvis behovet opstår. Så kan han stille og roligt vænne sig til at komme ind på det nye værelse. Men jeg ved ikke om det er bedre bare at sætte tremmesengen ind på hans nye værelse og så tage ham ind som nu hvis han har behov for det.

Til info ser dagsplanen pt. således ud hele ugen:

Vågner kl.6 af sig selv. Det passer fint med dagsrytmen for familien.
6.45 spiser havregrød + frugtmos. Vi leger lidt, tager tøj på og cykler i vuggestuen.
9.00 spiser formiddagsmad
11.15 spiser frokost - rugbrød eller rester
11.45 sover til middag i 1,5-2 timer
14.30 spiser eftermiddagsmad, frugt og lidt brød
17.45 spiser aftensmad efterfulgt af et bad. Han elsker at bade, så vi bruger god tid herpå.
18.45 frugtmos eller lidt havregrød alt afhængig af hvor meget han har spist til aften.

Giver far godnatknus og får børstet tænder. Herefter går vi på værelset og får læst bog mens han sidder i sin tremmeseng og jeg sidder ved siden af. Når vi har læst lidt lukker jeg bogen, ruller for og slukker lyset. Jeg siger godnat, giver ham et kæmpe kram og et kys og ligger ham ned. Herefter fortæller jeg ham hvad han har oplevet i løbet af dagen og at han skal sove hele natten i sin egen seng. Så sidder jeg ved siden af med min telefon og ser meget kedelig ud indtil han sover.

Jeg glæder mig til at høre dit syn herpå, og beklager det meget lange brev.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
de forvirrede forældre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!