Svar: Stadig brug for mælk sen aften

29. november 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt bør der bruges modermælkserstatning i en flaske og ikke letmælk eller andet. Når barnet ikke længere behøver modermælkserstatning, behøver det ikke længere flaske, og kan i stedet drikke af en kop - og mælk, vand osv. kan fint serveres af en kop.

Det vil være rigtig godt, at du stopper med flasken nu, og som jeg læser dit brev, så får din datter kun en flaske omkring midnat. Hun falder altså i søvn uden flaske om aftenen og får heller ikke flaske i løbet af dagen - og det er rigtig godt. Det er en enkelt flaske, som I nu skal væk fra :)

Jeg vil foreslå dig, at du tilbyder hende en godnatgrød, som en fast del af putteritualet og gerne sammen med en kop letmælk (lun eller kold). Så hun fyldes lidt ekstra op til natten og stadig får lidt mælk, og du sikrer dig, at hun ikke går sulten eller tørstig i seng. Du skal naturligvis også sikre dig, at hun får væske nok hele dagen igennem, så hun ikke har et reelt behov for at søge ekstra væske sen aften :)

Og så vil jeg anbefale dig, at du trapper ud af mængden af mælk i flasken. Hun skal ikke tilbydes vand i stedet, hun skal lære at hun ikke behøver drikke så meget mælk sen aften og det skal hun lære gradvist. ...

Annonce

... Det betyder, at hvis hun lige nu tilbydes 200 ml, så trapper du ned til 180 ml, så 160 ml, 140, 120, 100 ml. Så hun på den måde vænnes til, at hun ikke behøver søge så store mængder mælk på det tidspunkt.

Samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at putte hende med en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende, så hun forbinder dette med at skulle sove. Og så hun har denne substitut der følger hende hele dagen, både når hun sover til middag, når hun kører i bil, når hun er ked af det, er træt, er hjemme eller i vuggestue osv. Og så den naturligt også er der sen aften, så i takt med at flasken trappes ud, så har hun stadig sin putteklud/bamse at putte sig med. Det hele er altså trygt og deljigt, som det plejer at være, eneste forskel er at flasken stille og roligt fjernes.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En overgang kan hun måske have behov for lidt vand af en kop sen aften, hvor du lige hjælper hende med at komme op at sidde, få et par slurke vand og derefter sove videre. Men det skal helst være sådan, at hun ikke behøver få noget at drikke sen aften eller i løbet af natten, men kan indtage sit behov hele dagen igennem, og før hun puttes:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.