Svar: Stadig brug for mælk sen aften
29. november 2016
Alder:
18 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt bør der bruges modermælkserstatning i en flaske og ikke letmælk eller andet. Når barnet ikke længere behøver modermælkserstatning, behøver det ikke længere flaske, og kan i stedet drikke af en kop - og mælk, vand osv. kan fint serveres af en kop.
Det vil være rigtig godt, at du stopper med flasken nu, og som jeg læser dit brev, så får din datter kun en flaske omkring midnat. Hun falder altså i søvn uden flaske om aftenen og får heller ikke flaske i løbet af dagen - og det er rigtig godt. Det er en enkelt flaske, som I nu skal væk fra :)
Jeg vil foreslå dig, at du tilbyder hende en godnatgrød, som en fast del af putteritualet og gerne sammen med en kop letmælk (lun eller kold). Så hun fyldes lidt ekstra op til natten og stadig får lidt mælk, og du sikrer dig, at hun ikke går sulten eller tørstig i seng. Du skal naturligvis også sikre dig, at hun får væske nok hele dagen igennem, så hun ikke har et reelt behov for at søge ekstra væske sen aften :)
Og så vil jeg anbefale dig, at du trapper ud af mængden af mælk i flasken. Hun skal ikke tilbydes vand i stedet, hun skal lære at hun ikke behøver drikke så meget mælk sen aften og det skal hun lære gradvist. Det betyder, at hvis hun lige nu tilbydes 200 ml, så trapper du ned til 180 ml, så 160 ml, 140, 120, 100 ml. Så hun på den måde vænnes til, at hun ikke behøver søge så store mængder mælk på det tidspunkt.
Samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kan begynde at putte hende med en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende, så hun forbinder dette med at skulle sove. Og så hun har denne substitut der følger hende hele dagen, både når hun sover til middag, når hun kører i bil, når hun er ked af det, er træt, er hjemme eller i vuggestue osv. Og så den naturligt også er der sen aften, så i takt med at flasken trappes ud, så har hun stadig sin putteklud/bamse at putte sig med. Det hele er altså trygt og deljigt, som det plejer at være, eneste forskel er at flasken stille og roligt fjernes.
En overgang kan hun måske have behov for lidt vand af en kop sen aften, hvor du lige hjælper hende med at komme op at sidde, få et par slurke vand og derefter sove videre. Men det skal helst være sådan, at hun ikke behøver få noget at drikke sen aften eller i løbet af natten, men kan indtage sit behov hele dagen igennem, og før hun puttes:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske