Svar: Opfølgning på lure og sen powernap
23. november 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg tror, at du er nødt til at indstille dig på, at din datter nok sover lidt mindre end gennemsnittet - og at det er okay :)
Hvis hun kan sove 3 lure dagligt, falder fint i søvn og vågner af sig selv - og virker frisk og veludhvilet, parat til at møde verden - og generelt virker til at trives, vokser som hun skal, tager godt på, spiser som hun skal, pludrer, øver sig motorisk, er opmærksom osv. så må du tro på, at hun får sit behov for søvn dækket. Også selvom hun så sover mindre, end du (og jeg:)) måske synes hun burde.. :)
Det er rigtig godt med 1.5 times formiddagslur. Denne lur sikrer hende rigtig meget godt og har en god varighed. Det vil naturligvis være rigtig dejligt, hvis du kan få hende til også at sove mindst 1.5 time til middag - og de dage, hvor det lykkes, er det super fint. De dage, hvor det ikke lykkes, så må det være sådan :)
Det kan nogle gange hjælpe at trille hende så lang en tur, at du på den måde holder hende sovende i barnevognen. Hvis du kan passere de berømte 45-50 minutter, hvor du erfaringsmæssigt ved, at hun ofte vågner op, så kan det gøre, at hun begynder at sove lidt længere.
Du kan også stille dig parat, berolige med dine hænder, give hende en sut i munden, hvis hun har tabt den, vugge hende lidt osv. for at se om du på den måde kan hjælpe hende videre i søvnen, når hun har tendens til at vågne op. Og du må også nogle gange vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen og blive liggende hos hende, netop for med din nærhed, kærtegn og måske lidt ekstra mælk at lulle hende videre ind i søvnen igen...
Det er ikke nødvendigvis sent at sove middagslur kl 14, det afhænger helt af, hvad tid hun står op af sin formiddagslur... Det vigtigste er ikke så meget tiden, men mere at du rammer det tidspunkt, hvor hun naturligt kan falde nogenlunde let i søvn, så I ikke står og kæmper om søvnen i en time eller mere...
Nogle gange kan det i denne alder hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet kan stimulere hende ekstra både fysisk og mentalt og det kan gøre, at hun så måske vil tage et lidt længere søvnstræk, når hun puttes til middag...
De fleste børn er mellem 6-7 måneder, før de kan nøjes med to lure dagligt og nogle børn har faktisk brug for 3 lure også selvom de bliver 9 måneder... Der er altså stadig tid at løbe på endnu :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske