Svar: Opfølgning på lure og sen powernap

23. november 2016

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg tror, at du er nødt til at indstille dig på, at din datter nok sover lidt mindre end gennemsnittet - og at det er okay :)

Hvis hun kan sove 3 lure dagligt, falder fint i søvn og vågner af sig selv - og virker frisk og veludhvilet, parat til at møde verden - og generelt virker til at trives, vokser som hun skal, tager godt på, spiser som hun skal, pludrer, øver sig motorisk, er opmærksom osv. så må du tro på, at hun får sit behov for søvn dækket. Også selvom hun så sover mindre, end du (og jeg:)) måske synes hun burde.. :)

Det er rigtig godt med 1.5 times formiddagslur. Denne lur sikrer hende rigtig meget godt og har en god varighed. Det vil naturligvis være rigtig dejligt, hvis du kan få hende til også at sove mindst 1.5 time til middag - og de dage, hvor det lykkes, er det super fint. De dage, hvor det ikke lykkes, så må det være sådan :)

Det kan nogle gange hjælpe at trille hende så lang en tur, at du på den måde holder hende sovende i barnevognen. Hvis du kan passere de berømte 45-50 minutter, hvor du erfaringsmæssigt ved, at hun ofte vågner op, så kan det gøre, at hun begynder at sove lidt længere.

Du kan også stille dig parat, berolige med dine hænder, give ...

Annonce

... hende en sut i munden, hvis hun har tabt den, vugge hende lidt osv. for at se om du på den måde kan hjælpe hende videre i søvnen, når hun har tendens til at vågne op. Og du må også nogle gange vælge at lægge dig med hende i dobbeltsengen og blive liggende hos hende, netop for med din nærhed, kærtegn og måske lidt ekstra mælk at lulle hende videre ind i søvnen igen...

Det er ikke nødvendigvis sent at sove middagslur kl 14, det afhænger helt af, hvad tid hun står op af sin formiddagslur... Det vigtigste er ikke så meget tiden, men mere at du rammer det tidspunkt, hvor hun naturligt kan falde nogenlunde let i søvn, så I ikke står og kæmper om søvnen i en time eller mere...

Nogle gange kan det i denne alder hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet kan stimulere hende ekstra både fysisk og mentalt og det kan gøre, at hun så måske vil tage et lidt længere søvnstræk, når hun puttes til middag...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De fleste børn er mellem 6-7 måneder, før de kan nøjes med to lure dagligt og nogle børn har faktisk brug for 3 lure også selvom de bliver 9 måneder... Der er altså stadig tid at løbe på endnu :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor