Svar: 14 måneder og MANGE opvågninger
23. november 2016
Alder:
14 mdr.
Kære Christine
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, og det første jeg vil sige er, at jeg bestemt ikke tror, at du gør noget forkert, eller at der er noget galt med Oliver :)
Der kan være rigtig mange grunde til at han vågner, og jeg kan høre på det du skriver, at du gør rigtig mange gode ting allerede. Det er f.eks. super godt, at han falder i søvn uden bryst eller flaske, puttes med sut og nusseklud, beroligende hænder og kan falde i søvn inden for 5-10 minutter. Han er således ikke blevet uhensigtsmæssig afhængig af at få bryst eller flaske for at kunne sove - så langt så godt :)
Han forbinder også sin seng med stedet, hvor han skal sove. Som jeg læser dit brev, så ligger han i sin seng og du eller far sidder ved siden af ham, holder hænderne beroligende på ham, og han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Han er således ikke afhængig af at være i din favn, for at kunne falde i søvn - igen super godt :)
Puttetidspunktet er også helt rigtigt. Det er vigtigt at du netop rammer søvntoget, og det gør du, når han så let og ubesværet falder i søvn - igen rigtig godt :)
Så hvad er der så tilbage... Jo for det første skal du sikre dig, at han ikke har ondt. Det kan være smerter fra ørerne, det kan være tandfrembrud, han kan vågne på grund af hoste osv. Det er vigtigt at sikre sig, at han ikke vågner, fordi han på en eller anden måde er sløj eller har ondt.
Derudover kan der måske være et problem med sutten. Det er rigtig fint, at du giver ham sutten, når han skal sove. Det giver ham ro og hjælper med at slappe af i kroppen og overgive sig til søvnen - men nogle børn får det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Det handler om, at hvis du per automatik kommer til at give ham sutten i munden, hver gang han har sine opvågninger i søvnen, så kan du komme dertil, hvor du udløser et behov hos ham om, at sutten skal være i munden. Han lærer, at han ikke kan sove uden sin sut, han lærer, at hver gang han vågner, så kommer du og giver ham sutten...
Det er sådan, at når jeres dreng sover godt, så slappes alle muskler i kroppen - også kæbemusklen - og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis du giver ham den hver gang han vågner, så lærer du ham, at han ikke kan sove uden, og så er det at han kan få en vane med at vågne hver gang, i vished om at du kommer med sutten, hvorefter han så kan sove videre....
Derfor skal du prøve om du kan få ham videre i søvnen uden at give ham sutten, men i stedet hjælpe ham netop med dine hænder, kærtegn, beroligende ord, puttekluden osv. Og hvis han tydeligvis har brug for sutten, så vil det være rigtig godt, at du lærer ham at finde den selv - det kan han godt, med den alder han har :) Start om dagen, giv ham sutten i hånden eller læg den på bordet foran ham og lad ham selv tage den, vende den rigtigt og putte den i munden. Når han kan det om dagen, så kan du begynde at indføre det samme om natten - fyld ekstra sutter i sengen, træk en sut eller flere på puttekluden og hjælp ham med at søge efter sin sut, finde den og selv komme den i munden. Så du ikke behøver hjælpe ham med dette om natten, men så han selv kan klare det :)
Du bør også være opmærksom på om han kan være sulten og have brug for lidt ekstra mættende i maven. Du må meget gerne give ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Grøden bør serveres adskilt fra aftensmaden f.eks. adskilt af et bad. Det kan være en grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, eller mysligrød. Hvis han ikke er den store grødspiser, må han også gerne få havregryn med lidt letmælk eller måske bare få en banan...
En anden mulighed kan være stor drømmeaktivitet og tankemylder. Det kan være svært at slippe dagen og alle oplevelserne og alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes, når han sover. Derfor vil han naturligt drømme rigtig meget - og han kan derfor godt både smågræde, klynke og også grine eller snakke om natten, alt sammen imens han sover og fordi han drømmer. Du skal prøve at vurdere, hvilke lyde du skal reagere på. Nogle gange skal du være der med det samme, hjælpe ham med en beroligende hånd, putte dynen på ham, som han har sparket af - andre gange vil det være bedre at lade ham ligge og se om ikke han selv kan komme videre i søvnen...
Nogle har glæde af at sove i hvert sit værelse, fordi forældres natlige støj kan vække barnet og modsat - barnets natlige støj kan vække forældrene. Andre har glæde af at sove i samme værelse, evt. med sengene koblet sammen, fordi det giver mulighed for med det samme at lægge en beroligende hånd over på barnet, hjælpe videre ind i søvnen før barnet vågner for meget op og netop for at undgå, at man skal til at gå rundt om natten...
Nogle børn har også det, der kaldes natteskræk eller night terror. Det ses ofte hos lidt ældre børn, det starter ofte omkring 1.5 års alderen, men det kan godt opstå tidligere og det kan også være en mild form for natteskræk du oplever, når jeres dreng først på natten og vågner med gråd. Symptomerne er netop, at han vågner og græder, - ofte skriger - og han kalder ikke, som når han vågner om morgenen. Hvis det er natteskræk vil han være meget svær at trøste, når I forsøger, vil I blive afvist, og han vil ofte skubbe jer væk... Det gør det ekstra svært at hjælpe ham og svært at være i. Det opstår i den dybe søvn og derfor imens han sover - også selvom han kan se vågen ud.. Han vil ofte tale usammenhængende, han vil svede meget, hjertet banker hurtigt og det kan være meget skræmmende at se på...
Hvis det er en mild form for natteskræk som spiller ind hos jer, så vil det være bedst, hvis I kan undgå at vække ham og forsøge at hjælpe ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Igen puttekluden, beroligende hænder osv. uden at tale for meget med ham, fordi I så bliver en del af hans drøm... Natteskræk er ikke farligt, selvom det kan se skræmmende ud...
Jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker videre og måske få en idé om, hvad der sker hos jer, og hvad du videre kan gøre :) Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske