Brev:
14 måneder og MANGE opvågninger
23. november 2016
Alder:
14 mdr.
14 måneder og MANGE opvågninger
Kære Helen
Min søn Oliver på snart 14 måneder har altid haft mange opvågninger i løbet af natten. Jeg er så bekymret for, om det er os, der gør noget forkert.
Han er altid meget nem at putte om aftenen; vi hygger, læser nogle bøger, får en tår vand og så sut og nusseklud, og så sover han som regel inden for 5-10 minutter. Vi sidder ved ham til han sover, og holder ofte en hånd på hans mave eller ben, så han kan mærke, at vi er ved ham.
Nogle gange småvågner han allerede inden for den første time, men her er det (næsten) altid bare sutten, som han skal have.
En almindelig nat indebærer mellem 3 og 6 opvågninger. Han vågner ved gråd (og kalder fx ikke, som han gør om morgenen, når han ikke vil sove mere). En gang imellem er jeg sikker på, at han vågner pga luft i maven, for så kommer der en masse prutter, men der er virkelig også mange opvågninger, hvor han bare vågner - i mit hoved uden grund. Nogle af opvågningerne kræver som nævnt bare et sut, men ofte må vi tage ham op af sengen, vugge ham i søvn og forsigtigt lægge ham tilbage i sin seng. Ofte vågner han af det og det hele starter forfra. Opvågningerne kan tage alt fra 5 minutter til 2 timer.
Hvad kan alle de opvågninger skyldes? Er det normalt i hans alder? Og kan jeg gøre noget for at mindske dem?
Jeg er naturligvis selv ramt af det pga træthed, men ønsker jo mest af alt, at han skal have en ordentlig sammenhængende søvn.
Han bliver som regel puttet mellem 19 og 20, og får én lur i løbet af dagen på 2-3 timer (oftest fra 12-15).
Mange hilsner
Christine