Svar: Ligger længe vågen om natten
23. november 2016
Alder:
12 mdr.
Kære trætte og bekymrede mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og hendes søvn og rytme :) Nu kommer der et forslag, som du eller dagplejer måske ikke her helt enig i, men som jeg faktisk tror vil hjælpe din lille pige :)
Som jeg ser det, så hænger din datters søvnproblemer sammen med, at hun sover for lidt om dagen og for lang en nattesøvn - i forhold til hendes alder. Hun står op kl 05, sover middagslur mellem 12-14 og går så til ro for natten kl 18.30-19... Og jeg synes faktisk, at du skal tale med dagplejer om, at hun får lov til at få to lure dagligt. Jeg synes det vil være rigtig godt, hvis hun kan få lov til at sove formiddagslur og så sove en lidt senere middagslur - og måske derfor også gå lidt senere til ro for natten...
Dagslure kan kompensere for manglende nattesøvn, men nattesøvn kan ikke på samme måde reparere på manglende søvn om dagen. Og jeres datter er tydeligt træt. Hun kan næsten ikke hænge sammen om eftermiddagen, hun er pylret, utålmodig, og som du skriver "bare træt med træt på".
Jeg synes, I skal give hende en formiddagslur f.eks. mellem kl 9-10, så kan hun sove til middag mellem 13-15 og komme i seng kl 19.30. Jeg er ret sikker på, at det vil gøre en stor forskel for både jer og hende - og hun vil få den søvn, som hun mangler og som du faktisk rigtig gerne vil sikre hende :)
Mange børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med en længere lur midt på dagen, og selvom jeres datter ikke har det største sovehjerte og måske sover lidt mindre end gennemsnittet, så vil en ekstra dagslur være rigtig godt for hende. Nogle børn viser behov for kun en lur, når de er 11-12 måneder, og det kan sagtens være, at jeres datter har haft en periode, hvor hun tydeligvis ikke har kunne sove om formiddagen - helt fint. Men jeg tror faktisk godt, at hun vil kunne det igen, og jeg synes, det er et forsøg værd - og så må I se om 1-2 måneder, hvordan hun så har det, og hvad der så er behov for :)
Jeg tænker også, at den ekstra lur om dagen kan sikre hende lidt ekstra gode ting - f.eks. være med til at styrke hendes immunforsvar, hvilket er rigtig godt i forhold til årstiden og i forhold til hendes øreproblemer. Luren vil også hjælpe hende med at bearbejde dagens oplevelser, lagre dem osv. Ligesom den vil sikre, at hun ikke bliver så udkørt og træt om eftermiddagen, men faktisk har overskud til at lege, lære og udvikles. Det bliver lidt hyggeligere for jer alle på den måde :)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske