Brev:
Ligger længe vågen om natten
23. november 2016
Alder:
12 mdr.
Ligger længe vågen om natten
Hej Helen
Jeg skriver igen, fordi min datter på nu 1 år har sovet rigtig, rigtig dårligt om natten gennem længere tid. Hun vågner om natten, og kan ligge vågen 1-2 timer om natten. Jeg har prøvet ligge hende ind i vores seng, men her finder hun heller ingen ro. Hun ligger og småpyldrer, har svært ved at finde ro, selvom vi forsøger at hjælpe hende med at finde en god stilling. Når vi kan høre, hun ligger vågen, venter vi til, at hun kalder på os ved at græde, når vi kommer ind, stopper hun. Vi aer hende, giver hende dyne på igen, holder hende lidt i hånden (nogle gange starter vi spilledåsen igen, som vi også bruger, når hun puttes om aftenen, men det er tilsyneladende begyndt at virke forstyrrende på hende), går ud igen, hvor hun så kalder med det samme, vi nærmer os døren. Sådan fortsætter det hele aftenen/natten. Nogen gange sidder vi derinde, til hun sover. Det starter fra ca. 23-00 tiden frem til 01-02 tiden.
Lidt om hende rytme: Hun bliver puttet ca. 18:30-18:45 (får et bad, hver anden dag, inden puttetid), så hun sover senest 19:10. Ni ud af ti gange falder hun i søvn, lige efter hun har fået sin putteflaske. Hun er simpelthen SÅ træt!!! Hvilket også er det, der bekymrer mig mest. Hun vågner af sig selv ca. 5-6, det svinger meget i dette tidsrum. Hun får lov til selv at vågne, jeg vækker hende ikke. Andre gange vågner hun først 6:30 (men dette sker ikke tit).
Hun startede i dagpleje, da hun var 9 mdr, og det er gået helt fantastisk. Hun elsker sin dagplejemor (som jeg også synes er helt fantastisk) og de andre børn. Og deroppe er hun glad, sover 2 timer fra 12-14 til sin middagslur (i weekenden sover hun kun 1,5 time), spiser fint og er super tilpas. Når jeg henter hende, vil hun ikke med hjem, og er helt optaget af de andre børn eller en leg, hun er igang med. Herhjemme er hun derimod pylret, utålmodig og træt. Dog vil hun gerne lege og fjolle med mor og far - elsker at lege fangeleg, men hun er bare TRÆT med TRÆT på, og det kan være svært at strække hende til puttetid. Vi sætter tempoet ned efter aftensmaden, hvor det er rolig leg, læse historie.
Det skal siges, at hun igennem ca to mdr har haft et par mellemørebetændelser og væske i ørerne, som vi stadig holder øje med, og skal snart til ørelægen igen. Men det virker ikke til, hun har ondt, når hun ligger vågen om natten. Hun har fornylig fået sin første kindtand, så der er sikkert også noget med tænder der kan drille hende. Måske er det også motorisk/psykologisk der er i spil - om ikke andet alle tre ting på en gang. Det er vel aldrig til at vide?
Min største bekymring går på, at hun bestemt ikke får den søvn, hun har brug for. Hun sover et sted mellem 11-13 timer i døgnet. Det er ofte 11 timer, end 12-13 timer. Det giver mig ondt i maven, da jeg ved, hvor VIGTIG søvn er for børns udvikling. Hun har aldrig været et barn, der sov meget, så derfor giver det mening for mig. Men er der noget, du ser, vi kan gøre anderledes? Og skal jeg være bekymret over, at hun ikke sover særligt godt og særligt meget?
Med venlig hilsen
en træt og bekymret mor