Svar: Baby vil stadig ikke sove om natten

22. november 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Line

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu, og det vil naturligt spille ind på både hans mælkeindtag og hans søvn.

Din dreng er langt mere opmærksom på verden nu. Han følger tydeligt med i, hvad der sker omkring jer. Han bruger sig selv mere både fysisk og mentalt, han drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed osv. Og du oplever måske, at han i løbet af dagen let kan lade sig forstyrre, når han skal spise. Han ammes, tager fat og dier, men slipper, kikker på dig, pludrer med dig, tager fat og dier igen, slipper atter og kikker efter far, tager fat og dier igen og slipper så igen... Det er helt naturligt for alderen, men det betyder, at han nogle gange kommer til at spise lidt for lidt i løbet af dagen, fordi han er interesseret i alt muligt andet :)

Samtidig ændrer hans søvn også sammensætning nu. Rent fysiologisk ændrer søvnen sig på den måde, at den begynder at indeholde flere stadier - og det kan være rigtig svært for ham at komme fra et søvnstadie til et andet. Derfor kan han få en tendens til at vågne op efter 20-40 minutter, fordi det er svært for ham at komme videre og han kan have ekstra brug for din hjælp til at blive lullet videre ind i søvnen, så han netop får sovet det, som han har behov for.

Han har altså lige nu en alder, hvor I let kan komme ind i en rutine, hvor han mere eller mindre slatspiser og slatsover hele dagen igennem - og derfor kan det være godt at arbejde på, at han får lidt mere mælk. I første omgang handler det om, at han skal ammes lidt hyppigere - det vil øge din mælkemængden og give ham mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn. Mætheden skal skabes hele dagen igennem for at han ikke behøver søge brystet så hyppigt om natten. Det er derfor ikke nok at supplere med en flaske om aftenen, det vil være godt, hvis du kan forsøge at sikre ham et øget indtag af mælk fra dagen begynder...

Du kan forsøge at gøre det, at du ammer ham af to omgange - ammer ham, skifter ham og så ammer du ham igen og først derefter putter du ham til lur. Ved at amme ham af to omgange mellem hver lur, så får du stimuleret brystet yderligere og din mælkeproduktion øges. Du kan dog også vælge at supplere med en flaske - og det er rigtig fint, at du lige nu bruger udmalket modermælk i flasken, men på sigt, vil det være godt, hvis han vil tage erstatning. For jo mere flaske du giver ham, jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes. Risikoen for at amningen stopper er større, når du giver flaske og da han skal have modermælk eller modermælkserstatning til han er et år, vil det være godt, hvis han lærer at drikke erstatning...

Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme / rutine, hvor han får mælk inden han skal sove. Mælk skal indgå som et fast del af hans putteritual. Du kan med fordel lægge dig og amme ham i dobbeltsengen i løbet af dagen, altså amme ham liggende og lade ham falde i søvn der. Du kan også, hvis du supplerer med en flaske, putte ham i vugge eller i barnevognen og lade ham falde i søvn i den. Det vil være fint at han oplever at falde i søvn i vugge, barnevogn eller seng og stadig lige får lidt ekstra mælk at sove på.

Hvis han har sovet en lang lur, vil han naturligt have brug for mælk, når han vågner og du skal naturligvis amme ham der. Herefter kan du lege med ham pludre, lidt, skifte ham og svøbe ham og når han så skal puttes, så kan du give ham lidt mælk fra modsatte bryst eller tilbyde ham flasken, så han får bare en lille smule at sove på igen.

Det vil være rigtig godt at du forsøger at bibeholde jeres nuværende rytme, og at du sikrer ham tre lure dagligt,- en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det lyder som om, at det fungerer ...

Annonce

... godt nu, og min skitse til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06-07: Ammes og sover lidt videre, vågner ofte også med en ekstra amning og dagen begynder

Formiddag 09-09.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 12-13: Ammes/flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16 : Ammes/flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften 19.30: Ammes/flaske - spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og tanker op til natten. Tidspunktet for putning afhænger af hvor sent den 3. lur ligger.

Sen aften 22-23: Ammes/flaske, spiser mere eller mindre i søvne

Midt nat 03: Ammes/flaske

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da han accepterer flasken med udmalket modermælk, så er det sandsynligvis smagen af erstatning, som han ikke bryder sig om.. Og i dit tidligere brev fortalte du, at han godt kunne lide smagen af vælling. Jeg tænker derfor, at han nok godt kan lide den lidt sødere erstatning... Jeg tænker derfor, at du ikke bør bruge de syrnede erstatninger eller erstatninger med højt hydrolycerede proteiner (allergiforebyggende), da de godt kan være lidt mere "sure" i smagen, men i stedet forsøge med de almindelige erstatninger... I kan også forsøge med erstatning på brik. Nogle synes, at varmebehandlingen kan give erstatningen en lidt sødere smag...

Du kan også prøve at blande lidt erstatning sammen med din udmalkede mælk, og så øge mængden af erstatning lidt efter lidt, så han gradvist vænnes til smagen af erstatningen...

Man kan selvfølgelig også overveje at komme lidt sukker i erstatningen og så trappe ud af dette i takt med, at han acceptere det... men det må være sidste løsning...

Hvis det er svært at supplere ham med flasken om dagen, så kan du også prøve om du kan få ham til at drikke lidt ekstra erstatning af en kop, så han på den måde bliver fyldt lidt ekstra op hele dagen igennem...

Og så skal du også stille og roligt lære ham at falde i søvn, uden at han har bryst eller flaske i munden. Det er vigtigt, at han lige når at følge med i, at han puttes i sin seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover - hvis han falder i søvn i din favn og vågner om natten i sin seng, så kan det være utrygt for ham og han vil vågne mere og mere op, fordi han er flyttet imens han sov dybt. Han skal lige nå at følge med i at amningen sluttes, og at han flyttes fra din favn og ned i sin seng.

Se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at flytte ham fra dig lige der, hvor du kan se at han næsten sover. Han har tydeligt svært ved at holde øjnene åbne, kan ikke fokusere. Flyt ham stille og roligt fra din favn ned i sengen eller i barnevognen. Stå lidt ved ham, så han kan mærke dine hænder på sin krop. Giv ham evt. en sut og lul ham stille og roligt ind i søvnen på denne måde. Ligger han i barnevognen, så tril ham lidt, så han på den måde lærer at sove uden at være i din favn.

Nogle børn har også glæde af at få supplement med flaske direkte i sengen. Måske forbinder han din favn med at spise og kan derfor ikke koncentrerer sig om flasken, men du kan godt prøve at give ham flasken i sengen. Stå ved ham, holde hænderne på ham, sikre ham lidt ekstra mælk på denne måde og så fjerne flasken lige før han sover helt. Du bør i givet fald elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme et sammenrullet håndklæde eller en lille pude ind under hovedenden på madrassen :)

Når og hvis han så vågner om natten, så må du prøve at berolige ham med dine hænder, nærhed, lulle ham i søvn, så han mærker, at du er der - men så du også hjælper ham videre i søvnen uden at give ham brystet eller flasken i munden igen og igen. Hvis du ved, at han er fyldt tilstrækkeligt op hele dagen og aftenen igennem, så må han gerne sove 4 timer uden mælk om natten... :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland