Svar: Lære ikke at vågne efter 45 minutter
19. november 2016
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig fint, at du står parat, forsøger at lulle din datter ind i søvnen igen, når hun vågner efter ca. 45 minutter. Det er super med beroligende ord, putteklud, trille barnevognen osv. så du på den måde hjælper hende videre - det er måden at gøre det på, og det handler netop om at lære hende at få en indre fornemmelse for at have behov for at sove f.eks. 1.5 time i stedet for blot 45 minutter.
Men, når det er sagt, så er der dog også andre ting som spiller ind, og det lyder som om, at du allerede selv har lidt idé om det. Det lyder nemlig som om, at din datter har brug for lidt mere mælk. Ikke blot en flaske om aftenen, men derimod hele dagen igennem, for ikke at skulle søge brystet hver eller hver anden time hele natten...
Det er meget normalt, at børn i 3-4 måneders alderen ændrer søvnrytme og pludselig begynder at powernappe mere hele dagen igennem - i stedet for at sove lidt længere lure. Det handler om, at søvnen begynder at ændre sig fysiologisk. Hende søvn begynder i sammensætning at minde om voksnes søvn, det vil sige, at den begynder at indeholde flere søvnstadier. Og hun har, som du også selv er inde på, rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet - hvorfor hun vågner op...
Din datter er med den alder hun har nu også meget mere opmærksom på verden. Hun følger tydeligt med i, hvad der sker omkring jer. Hun bruger sig selv mere fysisk og mentalt, hun drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydeligt om hun er hjemme eller ude, om hun er i din favn eller i favn hos en fremmede osv. Og det betyder, at børn i denne alder let lader sig forstyrre - især når hun skal spise. Når du ammer hende, vil du sandsynligvis opleve, at hun dier kortvarigt, slipper brystet, kikker på dig, smiler til dig, dier lidt igen og atter slipper... Det er mere spændende at lege og følge med i verden, end det er at spise...
At søvnen ændrer sig og at hun samtidig er ekstra opmærksom på verden gør, at man let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser og slatsover lidt hele dagen - og det lyder faktisk til at kunne være tilfældet hos jer...
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at lægge hende hyppigere til brystet i løbet af dagen (i stedet for at gøre det om natten), så du sikrer dig, at hun fyldes ektra godt op i dagtimerne. Ligesom du også skal forsøge at få hende til at spise i længere tid ved et bryst af gangen, så hun får tømt brystet rigtig godt, får den lidt federe og mere mættende mælk med ud og derefter forhåbentlig så kan sove en længere lur.
Hvis dette ikke virker tilstrækkeligt, så kan det godt være en mulighed at supplere med en flaske, som I også har gjort. Og hvis dette så heller ikke viser sig tilstrækkeligt, så kan du i 4 måneders alderen (ikke før) overveje, om det mon er tid til at begynde med lidt skemad. Men første skridt bør være at du forsøger at sikre hende et større mælkeindtag hele dagen igennem :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en rutine, hvor hun får mælk som en fast del af sit putteritual. Du må gerne amme hende, skifte hende og så amme hende igen - og derefter putte hende, så hun på den måde bliver fyldt lidt ekstra op.
Det vil også være rigtig godt, hvis du nu arbejder på en rytme, hvor hun sover tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Du skal medtænke at vågentid skal være aktiv tid, og at hun i sine vågne perioder skal aktiveres både motorisk og mentalt, så hun også er mere parat til at skulle sove, når hun puttes igen. Så du skal nu prøve at se hendes døgn lidt mere opdelt i aktive og vågne perioder og tidspunkter, hvor hun så skal sove.
Det er også helt okay, hvis du nogle gange vælger at lægge dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende, når hun skal sove middagslur. Det giver også dig selv mulighed for at få lidt hvile, så dagen hænger bedre sammen for jer begge to. Ligesom du naturligvis skal fortsætte med at putte hende i barnevognen og holde fast i, at det er dejligt for hende at sove der. Det er rigtig godt, at hun har lært det og lyder til at nyde det:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske