Brev:
Lære ikke at vågne efter 45 minutter
19. november 2016
Alder:
3 mdr.
Lære ikke at vågne efter 45 minutter
Kære Helen,
Min datter er nu knap 4 måneder gammel. Hun har i lidt over en måned nu sovet sine lure i barnevognen hvilket er meget meget dejligt for os alle sammen. Men, der er vel altid et men ;-)
I starten sov hun faktisk ret godt i barnevognen, men nu vågner hun næsten altid op efter 45 minutter (søvnfaseskift) og er svær at hjælpe ordentlig videre i søvnen. Ind imellem finder hun selv videre - det sker som oftest ved den første lur om formiddagen. Jeg forsøger at hjælpe hende videre ved at give hende sutten, ssschh lyde og ved at trille med vognen, og hun falder også hen igen men vågner op igen kort tid efter og har så igen brug for min hjælp til at sove videre. Oftest falder hun aldrig helt hen så hun fx sover bare 45 minutter mere uden at vågne op.
Hvordan kan jeg lære hende ikke at vågne op efter 45 minutter? Når hun puttes i vognen er det med sut og nusseklud hende over øjnene og så triller jeg vognen indtil hun er faldet hen. Hun ammes altid inden en lur.
Hendes nattesøvn er dog det som er hårdest. De sidste 3 uger har hun spist hver anden time time ca fra kl 22. Inden da, var det hver 3. time, indimellem hver 4. time hvilket var lidt lettere at holde til. Jeg fuldammer hende.
Hun puttes til natten kl 18:30/19 tiden. Og så er hun de sidste 3 uger vågnet kl 22 og vil spise.Her ammes hun så igen og derefter vågner hun hver 2. time og vil spise. Det hjælper ikke at give hende sutten.
Hun står op et sted mellem kl 6:00 og 7:30.
Og puttes til første lur 1-1,5 time efter hun er stået op.
Vi har forsøgt at give hende en flaske ved opvågningen kl 22 , men hun har max drukket 100 ml. og vågner alligevel efter 2 timer, max 2,5 time, også når det er lykkedes både at amme og give lidt ekstra mme. Jeg er simpelthen bare så træt og er efterhånden fysisk dårlig pga søvn mangle tænker jeg.
Så jeg håber du har nogle gode råd til hvordan jeg får hende til at sove længere stræk? Tænker vi næsten må være ovre et evt appetitspring?
Den 9/11 blev hun sidst vejet. Der vejede hun 7300 gram og var 66 lang. Ved denne vejning havde hun taget 400 gram på, på lige knap en måned men min SP sagde ikke noget om at hun syntes det var for lidt. Ved fødsel vejede hun 3930 og 51 lang.
Med venlig hilsen
den trætte mor til to.