Lære ikke at vågne efter 45 minutter

19. november 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Lære ikke at vågne efter 45 minutter

Kære Helen,

Min datter er nu knap 4 måneder gammel. Hun har i lidt over en måned nu sovet sine lure i barnevognen hvilket er meget meget dejligt for os alle sammen. Men, der er vel altid et men ;-)

I starten sov hun faktisk ret godt i barnevognen, men nu vågner hun næsten altid op efter 45 minutter (søvnfaseskift) og er svær at hjælpe ordentlig videre i søvnen. Ind imellem finder hun selv videre - det sker som oftest ved den første lur om formiddagen. Jeg forsøger at hjælpe hende videre ved at give hende sutten, ssschh lyde og ved at trille med vognen, og hun falder også hen igen men vågner op igen kort tid efter og har så igen brug for min hjælp til at sove videre. Oftest falder hun aldrig helt hen så hun fx sover bare 45 minutter mere uden at vågne op.

Hvordan kan jeg lære hende ikke at vågne op efter 45 minutter? Når hun puttes i vognen er det med sut og nusseklud hende over øjnene og så triller jeg vognen indtil hun er faldet hen. Hun ammes altid inden en lur.

Hendes nattesøvn er dog det som er hårdest. De sidste 3 uger har hun spist hver anden time time ca fra kl 22. Inden da, var det hver 3. time, ...

Annonce

... indimellem hver 4. time hvilket var lidt lettere at holde til. Jeg fuldammer hende.

Hun puttes til natten kl 18:30/19 tiden. Og så er hun de sidste 3 uger vågnet kl 22 og vil spise.Her ammes hun så igen og derefter vågner hun hver 2. time og vil spise. Det hjælper ikke at give hende sutten.
Hun står op et sted mellem kl 6:00 og 7:30.
Og puttes til første lur 1-1,5 time efter hun er stået op.

Vi har forsøgt at give hende en flaske ved opvågningen kl 22 , men hun har max drukket 100 ml. og vågner alligevel efter 2 timer, max 2,5 time, også når det er lykkedes både at amme og give lidt ekstra mme. Jeg er simpelthen bare så træt og er efterhånden fysisk dårlig pga søvn mangle tænker jeg.

Så jeg håber du har nogle gode råd til hvordan jeg får hende til at sove længere stræk? Tænker vi næsten må være ovre et evt appetitspring?

Den 9/11 blev hun sidst vejet. Der vejede hun 7300 gram og var 66 lang. Ved denne vejning havde hun taget 400 gram på, på lige knap en måned men min SP sagde ikke noget om at hun syntes det var for lidt. Ved fødsel vejede hun 3930 og 51 lang.

Med venlig hilsen
den trætte mor til to.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder