Svar: Lure og sen powernap
18. november 2016
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er helt normalt, at børn i 5 måneders alderen har brug for 2 lure + en powernap. Det hører alderen til - de fleste børn begynder først at springe powernappen over i 6-7 måneders alderen...
Det er også helt normalt at børn sover den 3. lur omkring kl 18 - altså omkring det tidspunkt, hvor I måske sætter jer til at spise aftensmad... Det er okay, det kan give jer lidt madro og tid til hinanden og storesøster og det kan også være guld værd. Og så må I forsøge at passe spisetider i forhold til lillesøster ind... Det ændrer sig ofte igen, når hun bliver 6-7 måneder. Netop i takt med, at hun begynder at kunne nøjes med to lure i løbet af dagen, så vil I kunne spise aftensmad sammen og hun vil være putteklar omkring kl 19.30-20 og ikke først kl 21 som nu...
Mange børn vil i 3-4 måneders alderen først sove, når klokken er 22-23 om aftenen, stille og roligt ændrer det sig, så i 5 måneders alderen vil puttetidspunktet måske være kl 21 som hos jer - og i 6 måneders alderen kan hun så puttes omkring kl 12. Det I oplever lyder altså helt normalt for alderen og den udvikling hun går igennem - og for måden søvnen er naturligt sammensat på :)
Jeres dagsplan ser rigtig fin ud. Så prøv at finde roen i at hun "kører efter bogen" og at tiden også arbejder for jer. I skal ikke ændre noget, der umiddelbart fungerer :)
Og ja - det er helt normalt, at det kan kræve lidt ekstra at få hende til at sove den 3. lur og at I her er nødt til at trille hende en lille tur i barnevognen eller du må lægge dig med hende i dobbeltsengen... Det er super godt, at du fornemmer at putningen til de øvrige lure går rigtig godt nu :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske