Svar: En god nats søvn?
18. november 2016
Alder:
16 mdr.
Kære E´s mor
Tak for dit brev :)
Du har naturligvis helt ret i, at lille E stille og roligt skal lære at sove uden at få flaske - det gælder både, når han skal falde i søvn og også i løbet af natten:)
Jeg vil foreslå dig, at du skærer gradvist ned i mængden. Det vil sige, at du skal give ham mindre og mindre i hver flaske, for til sidst at kunne undvære flasken helt - en overgang måske bare få en slurk af en kop, og derefter så skal han så ikke længere indtage vand om natten.
Samtidig med at du trapper gradvist ud af mængden i hver flaske og dermed gradvist ud af hver flaske, så skal du sikre dig, at han får nok mad og væske hele dagen igennem. Det er derfor vigtigt, at du samarbejder med dagpleje eller vuggestue, hvis han er der i dagtimerne og beder dem om at være ekstra opmærksomme på at få fyldt jeres dreng ekstra op med vand.
Det samme skal du naturligvis søge for derhjemme og det kan være rigtig god fortsat at tilbyde ham en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, da den kan være med til at mætte ham det ekstra. Og sikre, at han ikke søger flasken fordi han føler sult i maven... Og så give ham masser af vand.
Det kan være en god idé med en drypfri kop eller lignende, som står frit tilgængelige for ham om dagen, hvis den står på bordet, hvor han leger og bevæger sig rundt, så ser han den og vil måske derfor naturligt bede om at få den og dermed vil han måske drikke lidt mere end han gør lige nu. Han skal naturligvis tilbydes masser af væske sammen med sine måltider, men også gerne ind imellem :)
Og så vil det være rigtig godt, hvis du også er opmærksom på hvor varmt han har det om natten. Hvis han sveder meget, vil han naturligt have behov for mere væske. Så måske skal soverummet være køligere, måske har han brug for at have lidt mindre tøj på, når han sover...
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske